Gå til innhold

Hvorfor selge eu-godkjent bil som delebil?

Ranger emnet


Aalsen

Anbefalte innlegg

Jeg fant en gammel bil på nettet (slutten av 80-tallet) som er eu-godkjent til slutten av 2013.

 

Men selger skriver at siden bilen er gammel, velger han å selge den som delebil..?

 

-Hvorfor ikke bare selge den på vanlig måte?

 

-Hva er forskjell på å selge bilen som den er, og å selge den som delebil?

 

 

 

Det er ikke noe galt med bilen heller..

 

Har kjøpt eldre biler før, og aldri kjøpt dem som delebil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke registrere bilen på nytt, eller hente innleverte skilter selv om den selges som delebil? Det blir ikke noe mer stress for kjøper om den selges som delebil enn "som den står"?

 

I praksis kan man selge splitter nye biler som delebil ut fra forhandler?

 

Men jeg forstår egentlig ikke saken med å selge en fullt funksjonabel bil som det ikke er noe galt med (unntatt bensinmåler og to slitte dekk) som delebil, i stedet for "selges som den står"? Dette er vel det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at den selges som delebil er at man som selger i prinsippet er fri for ansvar ved salg, noe man ikke er ved salg på vanlig måte ("som den er").

"som den er"-klausulen i kontrakter fritar ikke selger for ansvar.

Mange folk forlanger og tror de får ny bil uansett hvor gammel og lurvete den egentlig måtte være.

Så jeg skjønner godt at folk velger å selge som delebil.

 

Eneste måten å kunne slippe unna ansvar er om den selges som delebil eller reparasjonsobjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg trudde faktisk selger var fritatt for ansvar når den "selges som den er".

 

Da er det samme for meg om den (og andre gamle biler) "selges som den er" eller selges som "delebil". Jeg bare trodde at en bil som selges som delebil enten har vitale feil, skjulte kostnader eller ikke er registrert på veien. Og at det måtte mer papirarbeid til enn kun et eierskifte for å få bilen på veien i ditt navn.

Derfor jeg ikke forstod hvorfor den ikke kunne selges på "vanlig måte". Men siden det bare er ansvar hos selger det går på så er det jo det samme :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at den selges som delebil er at man som selger i prinsippet er fri for ansvar ved salg, noe man ikke er ved salg på vanlig måte ("som den er").

"som den er"-klausulen i kontrakter fritar ikke selger for ansvar.

Mange folk forlanger og tror de får ny bil uansett hvor gammel og lurvete den egentlig måtte være.

Så jeg skjønner godt at folk velger å selge som delebil.

 

Eneste måten å kunne slippe unna ansvar er om den selges som delebil eller reparasjonsobjekt.

 

Hvis meg gjerne noen "som den er-klausul" i kjøpsloven.

 

 

*Har du kjøpt bil fra en privatperson, er det kjøpsloven som gjelder.*

 

Fra forbrukerportalen.no.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis meg gjerne noen "som den er-klausul" i kjøpsloven.

 

 

*Har du kjøpt bil fra en privatperson, er det kjøpsloven som gjelder.*

 

Fra forbrukerportalen.no.

 

Hvorfor skal jeg vise deg som den er-klausul i kjøpsloven?

Vet du egentlig hva en klausul er? Det er nemlig ikke det samme som paragraf, som det virker som du mener.

Jeg snakker om kontrakten! De fleste kontrakter innehar en "som den er"-klausul.

 

Du skriver det jo selv: *Har du kjøpt bil fra en privatperson, er det kjøpsloven som gjelder.*

Ergo: Man kan ikke lage en avtale som gir kjøper dårligere betingelser enn hva kjøpsloven måtte gi.

 

Derfor er delebil eller rep.objekt eneste reelle mulighet til å unngå ansvar for feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår