kenneth2861 Skrevet Mai 15, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2012 har altid innbilt meg at oljen skal peiles ved kald motor, men ble litt usikker for peiliet den på kald motor her om dagen da var olje nivået rett over minimum på det striplete feltet, kjørte så til den ble varm og peilet på nytt, da hadde den gått opp til max der den skal ligge? noen som kan svare meg på forfor dette skjer og hva som er riktig? gjelder en audi A6 2,6 bensin 1995 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 15, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2012 Oljen kan peiles på varm motor, men motor må da ha vært av i minst noen minutter først. Oljenivået skal ikke synke når motor blir kald kontra varm. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kenneth2861 Skrevet Mai 15, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2012 ok, har ventet noen minutter før jeg peiler den etter jeg stoppet bilen, men peilet den en morgen på kald motor da var den rett over minimum og så kjørte jeg den varm og stoppet ventet noen min peilet den, og da var det mye mere plutserlig på peile pinnen nesten max? hmm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 15, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2012 Og du tørket skikkelig av peilepinnen før du peilet (når varm motor)? Slik du beskriver er teknisk umulig, er alltid mer olje når motoren har stått en stund enn når motor nettopp er stoppet. Gå ut ifra kald motor. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThomasEK Skrevet Mai 15, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2012 Merkelig, alltid fått det samme jeg og.. Målt ved kald motor og fått kanskje halv på pinnen og kjørt til drifts tempratur og fått max linjen.. Siter Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/ Moderator på StreetMeet http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring Vår neon :) "If in doubt, flat out!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kenneth2861 Skrevet Mai 15, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2012 ok, ja tørket godt av pinnen helt tørr for jeg skulle peile den når den var kald så syns jeg det var så lite for den var nesten på minimum, så tenkte jeg at jeg skulle peilse den på varm motor kjørte den da til den ble varm, pakerte den i garasjen så bilen sto helt rett også. ventet karnskje 10 min med å peile og vips så var den nesten ved max? skjønner ikke det jeg. forklaringa jeg kom til må være at oljen blir tynnere ved varm motor det gjør den jo men at den da tar større volum på et vis? hmm ikke vet jeg redd for og fylle til max på kald motor også og når den da blir varm så er den langt over max? :S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 15, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2012 Utvidelseskoeffisienten på olje vil medføre at den utvider seg med ca 2 dl fra 20 til 90 grader, men det forklarer ikke ditt store avvik. Når motor nettopp er stoppet vil det etter hvert renne olje tilbake fra toppen(e) og oljepumpe, altså er ikke all olje tilbake i bunnpannen med en gang. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kenneth2861 Skrevet Mai 15, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2012 ok Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kenneth2861 Skrevet Mai 15, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2012 får karnskje gå utifra kald motor da ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.