Gå til innhold

Sentreringsringer

Ranger emnet


Kpick

Anbefalte innlegg

Leste en plass at felgen sku hvile på navet å ikke på boltene å om ikke det var samme diameter måtte det kompenseres med sentreringsringer. Men syntes det høres rart ut når sentreringsringene er laget av tynn plast så de er sikkert bare for å sentrere felgen.. Har aldri opplevd å måtte bruke sentreringsringer når jeg monterer felger..

I don't drive fast I just fly low!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke senterringer. Dette er kun for å lette arbeidet med å montere på felgen. Ingen annen funksjon. Sett på hver bolt og skru dem fast i et stjernemønster så gjør koningen at felgen sentreres. Felgen sitter på ved hjelp av friksjonen mot navet og koningen på boltene.

Endret av HaaJeHaa

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke sentreringsringer. Dette er kun for å lette arbeidet med å montere på felgen. Ingen annen funksjon. Sett på hver bolt og skru dem fast i et stjernemønster så gjør koningen at felgen sentreres. Felgen sitter på ved hjelp av friksjonen mot navet og koningen på boltene.

 

Stemmer ikkje. Det blir fort ubalanse pga manglende senterringer sjøl om ein strammer på rett måte.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer ikkje. Det blir fort ubalanse pga manglende senterringer sjøl om ein strammer på rett måte.

 

Stemmer ikke! Mange biler er såkalt boltsentrerende, dvs det er ikke mulighet for senterringer. Gjør dette det vanskelig å sentrere felgene? Nei. Mange dyre felger leveres og uten mulighet for senterringer. Mitt sett CCW classics er uten.

 

Senterringer er kun til for å forenkle montering. Om du skrur boltene/muttrene inn lett (håndkraft) før deretter å skru til med en kraftarm i stjernemønster er det umulig at det ikke sentrerer seg pga koningen. Da bør du isåfall sjekke koning på bolt/mutter og felg.

 

Hvis du tror den tynne plastringen er hard nok til å ikke flekse hvis du skrur til feil, så bør du se hvor skjør den ringen er. Kraften du skrur til med overgår lett plastringens hardhet.

Endret av HaaJeHaa

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer ikke! Mange biler er såkalt boltsentrerende, dvs det er ikke mulighet for sentreringsringer. Sentreringsringer er kun til for å forenkle montering, ingenting annet. Om du skrur boltene/muttrene inn lett (håndkraft) før deretter å skru til med en kraftarm i stjernemønster er det umulig at det ikke sentrerer seg.

 

Merkelig at en moderator på felg&dekk ikke vet dette...

 

Har du en sentreringsring som sitter helt tight på navet og samme inni felgen så skal det noe til å få kast..

 

Men uten sentreringsringer er det nermest umulig å få det helt perfekt, selv om du strammer i 440 omganger i stjernemønster.. Dette har jeg prøvd selv alt for mange ganger. Har du tilgang på sentreringsringer så bruk dem!

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt gjør det jobben enklere, men rart at jeg aldri har benyttet meg av senterringer og aldri har hatt kast! Har vel byttet hjul en 100 ganger +++ Går vel mer på dårlig koning av felg ved utslitte felger eller billige shariffelger og da ville jeg sendt dem inn til utfresing av bolthull og innsetting av skikkelig stålkon.

Endret av HaaJeHaa

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle felgene jeg har har det innsatt, så det trengs ikke;) Kjøper skikkelig 3 delt når det først skal handles felger...

 

Tenk litt etter, den plastringen har større slark enn 1/10mm, noe som er nok til å gi usentrerte felger selv med senterring. Det er fortsatt koningen på boltene som sentrerer felgene.

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår