Gå til innhold

Bilstereo i vectra b ang kjøpetips mm

Ranger emnet


katot

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har blitt bitt av lysten på anlegg som er bedre enn orginal anlegget i min Opel Vectra 1,8l 16v 96 mod..

 

Det som er blitt gjort nå er at jeg har satt i en Pioneer aktiv sub bak i hattehylla som jeg fikk gratis, det er også satt på delefilter på de 4 kanalene som er orginalt.

 

Men i og med at jeg ikke er fornøyd, så har jeg lyst å bytte ut alle høytalerene og sette en 4 kanals forsterker på dem samt kjøpe en ny spiller som har USB på baksiden (mindre rot) og støtte for android/ipod i tillegg til mange kjekke innstillinger som delefilter både på høye og lave toner.

 

Har blitt mer og mer forelsket i Alpine som merke pga mye av det i vennekretser. Tipper det er 5.25" som er størelsen på de høytalerene som er i bakdørene, og 6,5" forran om jeg ikke tar feil samt en diskant oppe med dørhåndtaket.

 

Jeg liker ikke musikk som bare er dundrende bass og fæl dunking. Er mer inn i rock og metall sjangeren som betyr storsatsing med mye behov for diskantlyd.

 

Prisklassen jeg er ute etter skal være en middelklasse som er "nok" til å tilfredstille enhvær amatør som er ute etter skikkelig lyd på sangene sine uten å kverke det som er av ører. Om noen har en anbefaling av butikker i Tyskland eller Danmark, mottas tips med glede da jeg skal nedover der om et par uker.

 

Planen er altså da å skippe bassen til fordel for den jeg allerede har, og kjøpe en monoblokk forsterker og en skikkelig 15" sub når jeg kjenner "lysten" igjen.

 

Jeg trenger tips til valg av

- 4 kanals forsterker

- Høytalere til bakdørene

- Høytalere med seperat diskant til front dører

- Spiller med helst usb på baksiden

 

Som sagt er favoritten Alpine når det gjelder merke.

 

Lurer også på hvordan høytalerene skal koblest til spilleren når de kjørest gjennom en seperat forsterker, om de skal direkte inn i de orginale iso kontaktene eller om det MÅ til en seperat utgang på spilleren.

 

Takker for alle tilbakemeldinger!

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttalerene skal da selvsagt kobles til den separate forsterkeren, og IKKE til spilleren. Forsterkeren skal derimot ha signal fra spilleren via signalkabler. Alpine er bra på spillere de, men det er også pioneer.

Jeg hadde valgt denne: http://www.netshop.no/Avdelinger/LYD_BILDE/Bilstereo/CD/MP3-spiller/Pioneer/Pioneer-DEH-8400BT-bilstereo-CD-tuner,-4x50W,-iPod-kontroll,-SD-leser-54197-p0000188790.aspx

Høyttalere baki: http://www.judysbilstereo.no/coax/5-1-4/ground-zero-gzrf-52x

Foran: http://www.judysbilstereo.no/frontsett/65/ground-zero-gzrc-16x

Forsterker: http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/4-kanaler/ground-zero-gzra-4100g-4x70w-rms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takker for svar!

 

Ønsker derimot flere tilbakemeldinger og tips slik at jeg har noe å velge ut ifra :)

 

Coax og komponenthøytalere. La meg se om jeg har fått dette riktig. Coax høytalere er diskant og bass i samme enhet og har inkludert delefilter, mens komponent høytalere er alt det nevnte for seg selv? 2 veis har bass og diskant og 3 veis har i tillegg mellomtone?

 

Vis jeg ikke vil at noe av høytalerene skal spille lavere en feks 200 hz, er det mulig å stille inn på dette oppsettet? Slik at jeg får alle de lave tonene til sub'en..

 

Hvor mye har egentlig en 4x50w seperat forsterker å gi som en innebygget 4x50w i spilleren ikke klarer? Om jeg har forstått deg riktig trenger jeg altså en spiller med 6 kanalaler som kan kobles på bakpå fra egen forsterker.. Front, bak og sub :)

 

Har en spiller som heter Kenwood 3054UR, noe jeg tenker meg er ubrukelig til mitt tilfelle.

 

Takker igjen for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig ang coax og komponent ja... Men en subwoofer skal ikke spille så høye toner som 200hz, en sub bør under 100hz ihvertfall, men ja, delefilter er fint å bruke, og dette har de aller fleste forsterkere innebygget. Ingen spillere har 4x50w forsterker, men de fleste av dagens spillere har ca 4x20w rms, men strømforskyningen er ikke i nærheten av hva den er i en separat forsterker.

Det viktigste er å få nok effekt til fronthøyttalerene dine, og til sub. Bakhøyttalerene er det ikke så farlig med, det er foran du skal ha lyden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår