Gå til innhold

Batteri spm

Ranger emnet


Johannesjajaja

Anbefalte innlegg

Ok, så hva tror du skjer hvis han har et gammelt syrebatteri på 60ah, og monterer et nytt fint gelebatteri på 100ah??

Også får du ikke noe mere spenning hvis du paralellkobler, og det ønsker man heller ikke (naturlig nok), spenningen på batteriene skal være ca 12-13v uansett. Hadde han derimot seriekoblet, så hadde han fått 24v ;)

Det er så flott når folk som ikke aner hva de prater om, svarer på slike spørsmål :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sant det der med spenningen cossiemk1, litt dårlig formulert av meg man vil jo ikke ha større spenning på batteriene det vil jo ødelegge komponenter i bilen. Men jo man får høyere ampere i bilen ved å paralellkoble batterier, og i paralellkobling bør dem heller ikke være helt like, så lenge de har nogenlunde samme antall celler og spenning. To batterier i paralellkobling ville oprettholdt en likevekt mellom hverandre, og blitt oppbrukt samtidig selv ved forskjellig batterier. To forskjellig batterier i serie ville ødelagt hverandre. Så grei regel ALLTID paralellkoble batterier i bil! Så cossiemk1, right back at you ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så hva tror du skjer hvis han har et gammelt syrebatteri på 60ah, og monterer et nytt fint gelebatteri på 100ah??

Også får du ikke noe mere spenning hvis du paralellkobler, og det ønsker man heller ikke (naturlig nok), spenningen på batteriene skal være ca 12-13v uansett. Hadde han derimot seriekoblet, så hadde han fått 24v ;)

Det er så flott når folk som ikke aner hva de prater om, svarer på slike spørsmål :P

 

Jeg har tenkt og tenkt på dette, og selvfølgelig har du rett! :P er ikke bra å koble to ulike batterier hverken i paralell eller serie! Skal man skifte eller tilføre batterier i en krets, bør man skifte alle batteriene i kretsen. Og sørge for at alle batteriene er omtrent 100% like! (kanskje også fra samme fabrikat?) Mener å huske at det har noe med den indre motstanden i batteriene å gjøre.. Hvis ikke vil man hele tiden få en effekt dårligere enn det dårligste batteriet, og det beste batteriet vil hele tiden prøve å "lade" opp de dårlige, som igjen fører til at man ødelegger batteriene. Tipper du også kan få slitasje på kabler osv. Så sparka meg sjøl i balla der:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt og tenkt på dette, og selvfølgelig har du rett! :P er ikke bra å koble to ulike batterier hverken i paralell eller serie! Skal man skifte eller tilføre batterier i en krets, bør man skifte alle batteriene i kretsen. Og sørge for at alle batteriene er omtrent 100% like! (kanskje også fra samme fabrikat?) Mener å huske at det har noe med den indre motstanden i batteriene å gjøre.. Hvis ikke vil man hele tiden få en effekt dårligere enn det dårligste batteriet, og det beste batteriet vil hele tiden prøve å "lade" opp de dårlige, som igjen fører til at man ødelegger batteriene. Tipper du også kan få slitasje på kabler osv. Så sparka meg sjøl i balla der:P

 

Du er ihverfall mann nok til å innrømme at du tok feil, og det er det ikke alle som gjør, så det skal du ha for ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår