Gå til innhold

Prosjekter med min 98 Hiace !

Ranger emnet


hiaceman2

Anbefalte innlegg

Overtokk nylig pappas gamle arbeidsbil. En strøken 98 Hiace 2.4.

Har lyst til å piffe den litt opp og ønskelista er:

Ny stereo

Kufanger m 2stk 1000 metere

gangstercaps

bakvinge

stigtrinn

 

Er ikke den beste til å skru, men har lyst til å lære meg ett og annet.

Har sett litt på forskjellige ekstralys, men skjønner ikke helt hvordan de kobles!

Har skjønt såpas at til rele skal det skal en ledning fra + på batteriet, en fra ekstralyset, en fra brytern og en fra det orginale fjernlyset.(rett på meg om det er feil!!) Det jeg lurer på er om begge ekstralysa skal "seriekobles" slik at jeg kun trenger 1 rele og hvor skal ledningen fra relet til det orginale fjernlyset, kobles på fjernlyset(Sikker aaalt for knotete forklart)?

 

Hvordan får man parklysa "på" 1000 meterne?

 

Takker for svar!

 

MVH

Hans

98' Toyota Hiace 2.4 Lang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere med hiace.

 

Sleng gjerne ut litt bilder av bilen.

 

Angående kobling av ekstralys kan du lese litt i denne tråden:

 

http://www.bilforumet.no/bilmerker/toyota/hiace/286985-montering-ekstralys-toyota-hiace.html

 

 

Trur der var eit skjema.

 

 

Du trenger berre eit rele vist det er 2 ekstralys du skal montere.

 

 

Ledning fra rele til orginalt fjærnlys har eg koblet på ledningen som går inn på pæra i hovudløkta. Bruk eit voltmeter og sjekk kva ledning du skal koble deg på.

 

Eg skal prøve å ta litt bilder av korleis eg har gjort det på min bil i morra.

 

En del ekstralys blir levert med parklys ferdi montert i løkta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thoka85
Heidu :-)

En tjuvkobling fungerer supert til sånn.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Kabelkoblinger/Skjoteklemmer-10-stk-44035/

 

Sleng ut noen bilder? :)

 

Sånne skal man aldri bruke. Metallet utvider seg da det blir varmt/kaldt (husker ikke helt) og da blir det dårlig kontakt. Bruk vanlig arbeidsrele. De har to utganger. En til vær lykt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt slike i mange år og har aldri svikta :-)

Misforsto hva han skulle gjøre.Slike koblinger skal en kun bruke for å hente signal fra org fjernlys,parklys etc.

Et slikt rele er bra da ja :-) Men du kan også tvinne 2 ledninger sammen i kabelskoen som skal til relet. Funker fett.

Endret av Kentommy

05' Toyota HiAce 2.5 D-4D!

00' Mercedes-Benz E200 Elegance S210!

 

BoligPartner v/ Ken Tommy Fredriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er bare å "skrape" av gummien/isolasjonen på org fjernlys ledninga og tvinne den nye ledninga inn på den, før den går til relet? Eller bruke den fra biltema? Hvordan setter man "på" den? Hadde vært utruuuulig glad for noen bilder av hele opplegget :D

 

En annen ting.. Det går to ledninger inn til pæra. Hvordan veit jeg hvem som er fjern og nær?

98' Toyota Hiace 2.4 Lang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker et multimeter/søkepenn og måler hvor det er strøm med fjernlys på :-)

Det går å tvinne også, men da vel jeg ha lodda i samma slengen. Det er det beste :-)

Den fra biltema bare klemmer du fast med ei tang :-) Du skjønner hva jeg mener når du har den :)

05' Toyota HiAce 2.5 D-4D!

00' Mercedes-Benz E200 Elegance S210!

 

BoligPartner v/ Ken Tommy Fredriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår