Gå til innhold

Opel Vivaro/Renault Traffic/Nissan Primastar fra ca 2008 vs Toyota Previa fra ca 2005

Ranger emnet


henrikbe

Anbefalte innlegg

Hei,

 

familien vokser, og vi trenger ny bil... Vi trenger en syvseter (dvs egentlig ville det holdt med seks seter, men må ha inn fire barneseter, så 3+3 og 2+4-varianter er utelukket), og har falt litt for Toyota Previa, som går for rundt 250 000 for 2005-modellene.

 

Etter det jeg har hørt (har veldig lite greie på bil), er Toyotaene gode, driftssikre biler, så den Previaen er vel sikkert et godt kjøp. Eneste ulempen jeg kan se er at plassen i bagasjerommet kanskje kan bli liten, med tanke på alt utstyret man må pakke med hvis man skal ut å reise med små barn (vi snakker bl.a. tvilling-barnevogn..).

 

Derfor har vi også kikket litt på diverse kassebiler, f.eks. VW Caravelle o.l., som ligger på omtrent samme pris (eller litt høyere) for omtrent samme årsmodell og km. Men så fant vi et annet alternativ som virket litt interessant: Opel Vivaro (som vel er samme bil som Renault Traffic og Nissam Primastar), som ser ut som et mye rimeligere alternativ, ser ut til at 2008-modellene ligger på i overkant av 250 000, mens en 2005-modell kanskje kan gå for ca 150 000.

 

Jeg har funnet en del negativt om Opel Vivaro, f.eks. her. I tillegg er jeg litt skeptisk til franske biler generelt (og vivaro er, etter det jeg har lest, utstyrt med Renault-motor). Toyota derimot har jo et veldig godt rykte når det gjelder bruktbiler, etter det jeg har hørt.

 

Så da blir spørsmålet: Gitt at Toyota er generelt "bedre" (dvs mer driftsikkert?) enn Renault/Opel, vil forskjellen mellom 2005-modell Toyota og 2008-modell Opel oppveie dette? Altså, hvis jeg kjøper 2008-modell Opel, vil jeg likevel måtte regne med mer verksted-utgifter og problemer enn hvis jeg kjøper en tre år eldre Toyota? Eller kan det rett og slett være et tryggere kjøp, siden den er såpass mye nyere?

 

Det går vel ikke an å svare eksakt på dette, men litt meninger og synsing mottas med stor takk!

 

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke Previa kjent for å være av det bedre, har vel motortrøbbel som helst skal være hemmlig, hvilke det gjelder kan sikkert noen her nevne, eller du kan søke litt på forumet, tror det var dieselutgaver i hovedsak.

 

Men bilene du nevner har jeg noe erfaring med i Nissan-utgave.

 

Komfortable, lettkjørte, god plass og kvaliteten er ikke så ille som man skulle tro om slike franske biler.

Bredden er veldig bra i motsetning til de andre du nevnte.

 

Tekniske problemer:

6-trinns girkasse har hatt noen havarier, ikke veldig vanlig, men litt vanligere enn ønskelig.

Bærekuler har det blitt skiftet en del av, de orginale fra fabrikk holdt dårlig kvalitet, de nye(fremdeles orginale) virket å vare lenger, uansett en kurant jobb å skifte på disse.

Renault har hatt litt trøbbel med elektrisk, ikke alvorlige greier, men ofte litt dårlige stikk under seter til airbasystemet så lamoa tenner(man lodder disse ledningene sammen og problemet er vekk), har vært borti noe speedometertrøbbel pga ledningsnett, men ellers bra, også vært borti en dynamo som overladet og det nesten ble motorbrann, men dette var ett engangstilfelle.

 

De er relativt lettskrudde, men man må bli litt kjent med dem, motorene til Renault er ikke spesielt dårlige, og det sier vel litt at Daimler har inngått samarbeide med dem om småbiler og da vil bruke Renaultmotorer.

Dessverre bærer de preg av å være simple, billig plastikk og ikke veldig påkostede løsninger.

 

Alt i alt, litt lav kvalitetsfølelse, men kvaliteten er etter min mening bedre enn den føles.

 

Ikke er de ille på vinterføre til å være forhjulsdreven kassebil å være heller.

 

Ville absolutt hatt en slik en med i vurderingen, men virker den å hatt trøbbel før, styr unna.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det er dieselmotorene i Previa det er mest trøbbel med: http://www.bilforumet.no/bilmerker/toyota/previa/207802-previa-tett-oljesil-i-motor-3.html

Og bensinmotorene vil jeg tro har høyt forbruk i en såpass stor bil. Tror du får mest for pengene i det franske alternativet.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du får mest for pengene i det franske alternativet.

 

Hm, jeg kikket litt på den svenske "EU-kontroll-statistikken", dvs Bilprovningens besiktingsstatistik, som kan lastes ned her. Det var ikke spesielt hyggelig lesning for Renault Trafic sin del: i 2010 ble 55.1% av 2005-modellene underkjent. Previaen lå på 7.2% (bensin), riktignok vesentlig dårligere enn alle de andre Toyota-modellene, men likevel ikke i nærheten av Renaulten.

 

Gir det i det hele tatt mening å vurdere en bil som kommer så dårlig ut som dette i Bilprovningens statistikk? Hvis denne bilen virkelig er så dårlig som tallene her tyder på, hvordan går det i det hele tatt an å selge den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår