Gå til innhold

Får ikke start på Peugeoten (startmotor problem?)

Ranger emnet


thomasb_

Anbefalte innlegg

Har en Peugeot 307 1.6 , 2001 modell som er gått ca. 140 000 km.

 

Forrige uke startet ikke bilen, den startet etterpå med engang ved hjelp av starthjelp (annen bil og startkabler). Det samme skjedde to dager seinere og da startet den på nytt med starthjelp. Hadde deretter ikke problemet før i går igjen, da den på nytt ikke startet. Denne gangen hjalp det ikke med starthjelp, men fikk trillet den i gang. Prøvde 3!! forskjellige biler. Kjørte så en lang tur og stoppet den, men nei den startet ikke.

 

 

Ifølge Haynes manualen står det følgende:

 

"Om strålkastarna lyser klart (och inget klick hors från solenoiden) indikerar dette ett fel i kretsen eller solenoiden"

 

Dette prøvde jeg da, og lysene er helt klare og ingen reaksjoner når jeg vrir om nøkkel. Kan også nevne at det ble montert motorvarmer på bilen for en to måneders tid siden.

 

Jeg mistenker noe med startmotoren, alternativt kanskje dårlig jord eller strøm til denne. Men om det er startmotoren som er ødelagt er det jo rart at bilen startet med starthjelp to ganger forrige uke. Har uansett satt inn batteriet på ladding nå som et siste håp. Så skal jeg prøve å komme til startmotoren for å gi den et lite kakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være slik at ekstraboosten fra den andre bilen gjorde at en "slitt" starter får det ekstra kicket. Er ellers et problem med at vann trenger inn i startmotoren og når det blir kaldt så blir jo vann til is. Men da bruker det å ryke en sikring så det er neppe det som er problemet.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd å feilsøke.

 

Laddet opp batteriet med en 4a lader i en 7 timer. Bilen startet. Deretter slo jeg av og den startet en gang til, og deretter en gang til. Prøvde så på nytt, men da startet den ikke lenger. Slik at den startet 3 ganger, men på 4 gangen gikk det ikke.

 

- Målte spenning på batteriet til 12.6 V , den gikk etter noen startforsøk ned til ca 12.3 V

- Strammet jordingspunkt i bilen.

- Så på de to ledningene på startmotoren og tok de av og strammet de på nytt.

- Tok plussen på et voltmeter til den tykke ledningen på startmotoren (strømmen?) og minusen på voltmeteret til minus på batteriet, den viste konstant rundt 12 V og noe. Den gikk littegrann ned når man vridde på nøkkelen.

- Gjorde det samme med den tynne rosa ledningen på startmotoren og den viste 11 V og noe når jeg vridde rundt nøkkelen.

- Prøvde i tillegg å kakke på startmotoren.

- Prøvde med startkabler fra en annen bil til mitt batteri.

- Batteriet viser 14.29 V på tomgang.

 

 

Da vet jeg ikke hva mer man kan feilsøke, føler jeg har prøvd alt. Prøver på nytt å laddet opp batteriet og vil teste å starte i morgen igjen. Synes bare det er merkelig at startmotoren starter 3 ganger etterhverandre etter batteriet er nylig ladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å starte den i dag igjen, den starter altså etter X antall ganger. Og når den først er startet, og jeg slår av og prøver å starte, så starter den på første forsøk. Startmotoren går også rundt om jeg vrir om nøkkelen på tomgang.

 

Litt dumt å bytte starter, så er det ikke den. Starteren går jo rundt når bilen er på tomgang , så da er det jo litt merkelig at det hjelper å bytte starter. En ting jeg har tenkt på er dårlige kabelsko på batteriet?

Endret av thomasb_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. For å være helt sikker tar du en startkabel fra batt+ til + på startmotor. Er det ok da er problemet ledningen eller polskoene. Hvis ikke setter du kabelen fra - batteri til gods på motor. Er det ok da er godsforbindelsen problemet. Hvis ikke det hjelper så er du ved den mest sannsynlige løsningen, starteren

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår