Gå til innhold

Kjørecomputer

Ranger emnet


eddar

Anbefalte innlegg

V70 2006 diesel:

 

Har akkurat vært på langtur.

Startet med full tank, og etter 1028 km (non-stop) fylte jeg 60 l diesel, gjennomsnittlig forbruk på 0,58 l/mil

Kjørecomputeren sa at gjennomsnittlig forbruk var på 0,44 l/mil

(Utetemp. på denne strekningen var ca 0 grader, og dieselvarmeren var ikke i bruk.)

 

Hva er hensikten med slik computer-opplysning når diff. er så stor (over 30 % feil) ??

 

Håper alle med erfaringer og meninger om dette skriver noen ord her . . . . .

Endret av eddar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den viser 24% feil.

 

Har du utstyr som ikkje køyrekomputeren ikkje berekner forbruket utifra? F.eks. takboks?

Du nullstilte forbruksmåleren før start?

Original dimensjon på dekk?

 

Min Volvo viser og litt feil. Den viser ca 0,48 når eg bruker ca 0,55l/mil.

 

Eg har spurt om dette på Volvo forum, men har ikkje fått skikkeligt svar. Er antagligt muligt å justere dette hos Volvo, men har ikkje høyrt med dei.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 0,44 til 0,58 er over 30 % , noe mindre regnet andre veien.

Har ikke takboks, og computeren ble selvfølgelig nullstilt . .

Hjulene: Speedometeret hadde et avvik på bare 2 % fra Vegvesenets oppmålinger for samme strekning

Men, . . forbruk er jo forbrukt drivstoff . .

. . mener, det man bruker av drivstoff er jo det riktige forbruket . . uansett hva man har på taket eller på slep . .

 

Hadde en computeravlesing (via OBD II) under kjøring for noen uker siden,

da viste den OBD II-avlesningen noenlunde riktig (0,57),

mens bilens instrument viste tilsvarende lavere (o,43).

(Var derfor jeg nå tok en riktig kontroll av forbruket.)

 

Håper ikke denne misvisningen er innbakt for å vise lavt forbruk / miljøvennlig bil.

Endret av eddar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent alle biler viser for lite på køyrekomputeren.

Du har ikkje nevnt dekkdimensjonen. Lavprofildekk fører til høgare drivstofforbruk. (høgare rullemotstand)

Køyrekomputerene er vanligvis ikkje so smarte at dei veit at du f.eks. har takboks som gir luftmotstand som gir høgare drivstofforbruk.

 

Når du skal finne kor mykje feilvisningen er, so skal jo det bilen bruke være 100%

Da blir det 24% avvik.

 

Ein måte for å kontrollera dette på, er å finne avviket. (er på 0.14l/mil)

Eg ganger dette med 4 og får da 0.56l/mil. Dette er like under forbruket til bilen. (100%)

Da må avviket være under 25% (1/4 = 25%)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvorfor det ganges med 4, og drilles med div. tall . . .

 

. . om man kjører med traktordekk og bruker 5 liter på mila, så vises det også da 0,44 i forbruk (?)

 

. . faktum er at instrumentpanelet viser altfor lite i forhold til virkeligheten, og i forhold til OBD II- avlesingen.

- Ingen som vet om denne feilen kan justeres bort ???

 

(Forbruket er fortsatt det drivstoffet som ikke lengre er i tanken.)

 

PS: Glemte å sjekke hvor mange km/mil jeg kunne kjøre til tom tank da det bare var 10 liter igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gangingen var berre for å vise at det umuligt kunne være meir enn 25% avvik.

 

Eg veit ikkje kva slags parametre som registrerer forbruket, men er vel vanskeligt for køyrekomputeren å registrere f.eks. at bilen har fått takboks og f.eks, har 225/40-18 hjul istedet for 205/55-16.

 

Eg driver å sjekker litt om dette, so kanskje eg finner ut av dette etter kvart

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo ut til at computeren registrerer riktig (iflg. OBD II) men viser feil på instrumentet.

 

(Måling av gjennomstrømning/forbruk mellom tank og motor blir vel rett, samt reg. ant. km.)

 

Med økt motstand og/eller større hjul (færre km.), så øker forbruket pr registrerte km, og det bør instrumentet fortelle.

Endret av eddar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår