Gå til innhold

Vinteregenskaper Superb vs. Octavia

Ranger emnet


terminatoro

Anbefalte innlegg

Jeg har oppgradert fra Octavia 2004 til Superb 2012. Bedre plass, og merkbart nyere bil...men på vinterføre har jeg inntrykk av at Superben "flyter" mer oppå snøen, og fremkommelighet i f.eks glatte oppoverbakker er dårligere enn hos Octaviaen.

 

Tror det kan skyldes en økning fra vinterdekk R15 195/65 på Octavia til R16 205/55 på Superb. Noen meninger, eller tips til hvordan jeg kan bedre "vinteregenskapene" til Superben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dekka er bare 1 cm bredere og Superb'en er vel noe tyngre, så hvor mye det utgjør er vel litt usikkert. Det kommer selvfølgelig an på hvilket type føre det er snakk om. Men nye dekk må vel slites litt på bar asfalt for å få skikkelig grep. Er det et annet dekkmerke du har nå? Det varierer fra merke til merke hvilke føre de er gode/mindre gode på. Og så har dekktrykket mye å si, det er nå anbefalt å gå opp på vinterdekka. Prøv og se om høyere dekktrykk gir bedre grep.

2015 Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4

1971 VW Boble 1302 (godbilen en fin sommerkveld)

2000 Honda HR-V 1,6 (godbilen til kona)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei!

 

Har selv hatt alle Octaviane som firmabil og gikk over til Superb for en stund tilbake. Jeg har motsatt erfaring. Nå kan det jo ha en del å si på dekk valget. Før kjørte jeg bare på conti. Nå gikk jeg over til goodyear pga dem ble testvinnere.

Har også en Octavia RS (2012) og det er ikke store forskjellen. Nå skal det legges til at den er har en XDS diff som gjør at den kommer seg lettere fram.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme her, er helt motsatt, jeg har en Octavia 08 mod 4x4. mens foreldrene har en superb 12 4x4 og følger at den holder seg bedre veien osv. men det har vell noe med at den har pigg mens octavia er piggfri. men når det gjelder på snøen så legger octavia seg lettere til siden enn superben så jeg følger at det er helt motsatt, mer grep med superben (som er helt feil, må jo sladde litt <3) :) men dekk valg er viktig!

Skoda octavia 08' 4x4 1,9tdi L&K <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår