Mondy05 Skrevet Januar 20, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2012 Første vinteren med nyanskaffet bil har avdekket et problem. Bilen er ikke mulig å få i andregir på kald motor, når temperaturen kryper ned mot frysepunktet. Det gjelder både skifte opp fra første- og ned fra tredjegir. Etter 10 minutter med kjøring blir problemet gradvis borte, fram til girskiftet etterhvert blir normalt når motor og girkasse har blitt tilstrekkelig varmet opp. Det er ikke noe problem å entre andregir mens bilen står stille. Det er ingen skraping fra synkroniseringsringer eller andre ulyder fra girkassen, men andregir er altså lettere å få inn med økende temperatur. På kald motor <2 grader er det ikke antydning til å ville entre giret når bilen ruller framover. Bilen, en Mondeo MK3 -05 modell med 1,8 bensin motor og omtrent 100000 km bak seg, er utstyrt med en MTX75 girkasse. Girvelger kablene går fritt i kabelstrømpene og det er ingen unormal slark i velgermekanismen på toppen av girkassen. Det er kun den ene kabelen som har justeringsmulighet (rød plastlås) ved girkassen, og denne er bra sentrert i forhold til nøytralpunktet på velgeren kontra girstang. Det er nok olje på girkassen, og det ser ut til å være den originale gyldne Ford oljen. Dobbeltclutching er forsøkt på kald motor uten noen merkbare resultater. Så synkroniseringsringene fungerer muligens som de skal. Det er heller ingen problem å få bilen i revers etter å stått i nøytral med motor i gang. Det skulle vel kanskje tyde på at clutchen heller ikke henger. Ser på internasjonale forum at en del Mondeoer har problemer med girskifte på MTX75 girkassene når temperaturen synker, og at de fleste velger å leve med det etter eventuelt oljebytte, justering/smøring av girvelgekabler og oppsmøring av basen til girstangen. Noen med tilsvarende erfaring? Neste naturlige steg blir eventuelt et rent giroljebytte til Fords anbefalte olje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Januar 20, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2012 Et oljeskift er tingen der ja. Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Januar 20, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2012 Ville også satset på oljeskift. Jeg har samme bil med samme motor/gir, bare at min er 04-modell. Har merka at den er noe treg å få i 2.gir når den er kald, men det går fint hvis man bare tar det rolig. Mulig jeg får samme problem som deg etterhvert da. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondy05 Skrevet Januar 22, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2012 Jeg får håpe du unngår dette problemet. Det kan være litt irriterende. :-) Kommer med en oppdatering når jeg har fått skiftet girolje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anderwin Skrevet Januar 25, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2012 hvis du ikke gjør det selv dra til Sverige du kan sparer opp til 3tusen på det. Bare å sjekke oljen på min TDCI 04 tripcon autmat kasse kostet 4700,- bare for en sjekk pluss deretter å bytte den. Deretter kunne jeg bytte drivakslen bytte olje da var olje inkludert i prisen noe den ikke var i Norge som jeg forsto for rundt 3-4k :). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Januar 26, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2012 Hvis du klarer å spare 3000 kr på et oljeskift på en manuell kasse er du veldig god. Vil vel ende opp med 1500-2000 kr kontant i hånda da. Å sjekke oljenivået på 5-Tronic kassa er faktisk ikke gjort på en-to-tre. Inkluderer bruk av datatester for å lese ut temperatur. I tilegg er olja dyr Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondy05 Skrevet Januar 28, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2012 Da ble olja byttet. Bilen er dekket av en bruktbilgaranti, så erfaring tilsier at det eneste fornuftige da er å få utført servicen på merkeverksted. Denne dekker bare mekaniske feil i girkassen. Olja er med andre ord mitt problem. Det ble ikke lagt noen føringer på hvilken olje som skulle benyttes, så jeg overlot til Ford verkstedet å plukke ut en anbefalt olje. Oljen som ble benyttet er ut fra kvitteringen "Castrol Syntrax universal 75/90". Såvidt jeg kan se er dette en delsyntetisk olje som ikke dekkes av WSS-M2C200-D2 standarden som Ford anbefaler. Ser at Castrol selv anbefaler en "Syntrans 75/90" fullsyntetisk olje som dekker denne standarden. Prislappen ble uansett 1050 kroner inkl. moms for arbeid og olje. Girskiftet ble ikke markert bedre, men heller ikke verre. Det virker som om det nå tar noe kortere tid før jeg kan få inn andregiret, men det er fortsatt helt sperret rett etter oppstart. Når motor og girkasse er varm kjennes girskiftet som før helt normalt ut. Det hjelper selvfølgelig å la bilen stå på tomgang noen minutter før jeg kjører. Noen flere tips eller synspunkter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Januar 28, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2012 Min mening er at Ford verkstedet har brukt feil olje. Bør bruke orginal Ford olje på disse kassene, spes når det er dette problemet Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anderwin Skrevet Januar 29, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2012 Hvis du klarer å spare 3000 kr på et oljeskift på en manuell kasse er du veldig god. Vil vel ende opp med 1500-2000 kr kontant i hånda da. Å sjekke oljenivået på 5-Tronic kassa er faktisk ikke gjort på en-to-tre. Inkluderer bruk av datatester for å lese ut temperatur. I tilegg er olja dyr Beklager, leste feil :(. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondy05 Skrevet Februar 6, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2012 For en uke siden sendte jeg en forespørsel til Castrol Norge og Ford Norge om bruken av Castrol Syntrax Universal 75/90. Svaret fra Castrol Norge var enkelt, ikke bruk olja. Ford Norge har ennå ikke kommet med noen uttalelse. Jeg har nå kontaktet mitt Ford verksted for å finne ut hvordan vi løser dette. Det blir spennende å se tilbakemeldingen. Jeg kan desverre framdeles ikke utelukke at det er olja som gir meg problemene med girkassa. Kommer med en oppdatering når jeg er kommet litt videre i saksgangen. :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondy05 Skrevet Mars 1, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2012 Da ser problemet ut til å være løst. Ford verkstedet mitt byttet ut olja uten diskusjon, til den originale Ford giroljen som skal være på MTX-75 girkassen. Allerede på vei fra verkstedet med varm bil, kjentes girskiftet annerledes ut. Girskiftet var mykere, og det var deilig å kunne gire mellom alle gir med bare en finger og kjenne at spaken nesten datt i gir. Jeg har ikke hatt problemer med blokkering av andregiret på kalde dager etter dette siste giroljebyttet, selv om jeg har kjørt noen uker nå. Jeg har blitt litt skeptisk til "End of life" girolje, men det er sikkert ulike erfaringer rundt dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Mars 1, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2012 Du bør gjøre slik du gjør, at du lar bilen få gå noen minutter før du begynner å kjøre. Olja der er tjukk som grøt med en gang så er det ikke unormalt at den er tung å gire da. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.