Gå til innhold

Nye høytalere foran + sette inn høytalere i bakdørene på VW Passat 99 mod.

Ranger emnet


Passat05tdi

Anbefalte innlegg

Broren min hadde tenkt å bytte høytalerene foran i bilen, og tenkte på disse: Står ikke spesifisert at det er 2stk, men er det 2stk høytalere i den pakken der til 1390kr?

 

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=6767&mid=m436&vn=736&katid=649

 

Han hadde tenkt å kjøpe disse nye høytalerene og sette de foran, og sette de gamle originale bak? er det mye jobb?

 

Er det noen guide til å legge opp dette? Er bare 4 stk høytalere originalt i passaten. Vet om flere som har originalt 8stk høytalere i passaten sin :) hvordan legger man opp høytalere i bakdørene tilnærmet originalt? Er det vanskelig?

 

Eller er det letteste og legge opp en ny forsterker og f.eks 2stk 6x9 høytalere i hattehylla?

 

For å bytte høytalerene foran, er det bare å ta av dørtrekket, og ta av ledningene på de gamle høytalerne og sette inn å koble på de nye? i såfall hvor er skruene for å få av dørtrekket? :)

 

Passat 3B 99 mod 1.8T

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sotte inn bak i min Passat, der var det ikke nødvendig med brakket eller noen ting siden vinduet ikke går så lang ned. Men framme er det litt verre, der står høytalerene i brakket for å ikke komme ani vinduet når det går ned. sånne brakketer kan man få kjøpt på diverse butikker, husker ikke helt vilke. eller du kan gjøre som meg å lage sjøl. Jeg lagde mine av tre. For å få av dørtrekket må du skru av noen skruer på undersiden av døra også må du vippe opp panelet med lås, vindusheisknapper etc.. på førerdøra der er det 3 litt store skruer. På passasjer siden er må du vippe av "pynten" på dørhåndtaket for å komme inn til skruene. Der må du vere forsiktig så den ikke sprekker, har fått en god del sprekker i min desvere. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originalt er det bare høyttalere i fordørene hvis ikke bilen kom med høyttalere bak også (ekstrautstyr av en eller annen idiotisk grunn)

 

Jeg koblet høyttalere i dørene bak (00mod) i sommer, er ikke så vanskelig egentlig, bare litt knotete.

 

Er en skrue under bakdørene og to under fordørene som må skrus av. Dekselet på håndtaket vipper du ut med en skrutrekker eller noe, dette må gjøres på alle dørene. Det vanskeligste er å ikke lage stygge merker i selve håndtaket.

Stikk skrutrekkeren (eller noe annet tynt noe) inn på toppen og bunnen av dekselet, midt på. (er "hulrom" der) Så vipper du dekselet ut til det løsner.

Deretter skrur du ut de to skruene som skjuler seg bak dekselet. Så vipper du dørtrekket mot deg til alle klips har løsnet, for så og løfte hele trekker rett opp og løs fra døren. Så er det bare å hekte av vaieren til døråpneren og kontakten til lyset i bunnen og evt. vindusheisen hvis du har el. vindu.

 

Trekket er nå løst!

 

Å dra ledninger blir noe annet. Er litt knotete å få ledningen fra spilleren i dashen og til gulvet. Derfra rev jeg opp listen langs førerdøren på innsiden (er bare festet med klips) og plasserte ledningen der. Deretter løsnet jeg dekselet hvor beltet går. Jeg gjorde dette i motsatt rekkefølge og startet med å stikke ledningen fra hullet i bakdøra hvor høyttaleren skal være og gjennom hullet på siden i døren som går inn i bilen, hvor de andre ledningene går (er dekket med et svart gummideksel). Derretter er det å presse ledningen ned der beltet går mot gulvet, løsne dette dekselet og få dratt ledningen ut mot førerdøren og legge ledningen under listen jeg snakket om i starten.

 

Høres lett ut og er ikke så vanskelig, men kan være veldig knotete.

Førerdørene rørte jeg ikke, de spilte like bra, om ikke bedre enn de pioneerhøytalerne jeg kjøpte :p Blir bedre lyd med bedre spiller gitt :p

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten, passatene uten høyttalere bak har bare pyntehøyttalerdeksel. Det er plastikk uten hull, så dette må enten byttes eller lages hull i. Jeg smeltet hull i mine med en loddebolt :p

Disse dekselene sitter også fast i dørtrekket. Er "smeltet" fast i trekket tror jeg?

 

Tweeterdekselet er hullete, og bare dekket med en stoffbit på innsiden som bare er å fjerne. Men det er mulig du må lage større hull hvis du kjøper noe som ikke er tilpasset passatdøren.

 

Jeg brukte brakett på dørene bak. Jeg mener det blir best lyd slik da høyttaleren er nærmere dørtrekket og høyttalerdekselet slik at lyden konsetreres mer ut i rommet, og ikke forsvinner bak i døra bak dørtrekket. Samtidig som det trolig vil minke den værste vibrasjonen i døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår