Gå til innhold

Manglende servicehistorikk - hva bør gjøres?

Ranger emnet


Highland

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en traust Toyota Camry stv 2.2. 93-mod med 255k på telleren. Bilen er i fin stand, behagelig å kjøre, lite rust osv. Den bør kunne ha mange år igjen på vegen.

 

Selv om alt virker greit, er det et betydelig minus; den mangler servicehistorikk. Forrige eier hadde heller ikke hatt så mange km på den og kunne ikke gi meg så mye info. Jeg har kontroll på registerreima (kjørt ca 30000 etter dette) og et par tilfeldige reparasjoner/justeringer (f.eks. ABS-sensor og forstilling), men har ikke kontroll på hva og når periodisk vedlikehold er utført.

 

Altså må jeg ta utgangspunkt i at det er dags for en service. Planen er å ta det nødvendigste og ellers prøve å følge med og rette opp ting etterhvert som de måtte dukke opp. Kjøpte bilen for drøyt 20000 så jeg tenkte å legge meg på et kostnadsniå som matcher dette, samtidig som at jeg vil ha best mulig driftssikkerhet for de neste årene.

 

Jeg tenkte i utgangspunktet å bytte olje og oljefilter. Dette er bankers. Ellers har jeg blitt tipsa om å skifte tennplugger og luftfilter, samt å sjekke kjølevæske (nivå og frysepunkt).

 

Synspunkter rundt dette? Andre ting jeg bør ta med?

 

Ettersom det ikke er så mange hundrelappene å spare på å ta oljeskiftet selv, tenkte jeg å få dette gjort på verksted. Noen tips til billige steder i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med å gjør det man alltid skal gjøre rrett etter kjøp, skifting av alle væsker(motor/gir-olje med filter, bremsevæske, samt tennplugger og luftfilter, evt. kupèfilter.

Også lurt å kikke over bremser og ta en røfflig kikk på understell.

 

Service er litt overkill på en slik bil, det er ikke negativt, men det er begrenset hvor økonomisk forsvarlig det er.

 

Du kan ta service etter eget hode.

 

Skifte olje og filter hver 10k, sjekke luftfilter samtidig og evt. skifte det. Sjekke bremser ved hjulskifte. Sjekke hjulstilling ved behov.

Skifte plugger, rotor/fordelerlokk-kabler, bensinfilter etc etter behov eller ca foreskrevet intervall i servicebok.

 

Lyspærer sjekker du deglig regner jeg med.

 

Mye får ett lite oversyn under PKK.

 

Dette beskriver ikke ett fullstendig vedlikehold, her mangler det ting, og det er ting som kunne vært unngått ved bedre oversyn og vedlikehold, men man kommer langt med ett slikt vedlikehold.

Skriver man opp det man gjør på bilen i ei lita bok, med dato, km, grunn etc, da har man en dokumentasjon, mest for seg selv, men det er ike negativt ved ett videresalg at man har oversikt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Litt ny input og ellers greit å få bekreftet på det jeg ellers antok fra før.

 

Spesielt var det nytt for meg dette med at bremsevæsken bør byttes. Jeg ville i utgangspunktet tenkt at så lenge det var fritt for luft i rør og slanger og det ikke var noen lekkasje skulle alt være greit. Et kjapt google-søk bekrefter dog absolutt det du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsevæske er hygroskopisk, det vil si at den trekker til seg vann.

Den kortsiktige effekten av det er at den koker lettere og du mister bremsene, den langsiktige effekten er unødig korrosjon innvendig i bremsesystemet.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist de va e som hadde kjøpt bilen så ville ha skifta

-olje inkludert motorfluch og nytt filter

-luftfilter og coupefilter.

-plugga inkludert pluggkabla

-girkasse olje

-sjekke vannpunmpa og reimhjula på reg reima om dem bør byttast.

-sjekke kokepunktet på bremsevæska og kansje bytte servovæska

 

dette er mine råd vist du skulle ha sjekka noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår