Gå til innhold

E34 TDS Ikke ladespenning før 2000rpm

Ranger emnet


KåreKloak

Anbefalte innlegg

Har en 525tds fra 1995 som ikke vil gå skikkelig. For det første må motoren ruses opp til ca 2000rpm før den i det heletatt får ladespenning (dynamoen er ny) Sånn har den vært den siste stunden, men nå stopper den etter ca ett minutt etter start om jeg ikke ruser den opp etter at kulden har kommet og batteriet ikke har fult så mye futt. Noen som vet om et relee jeg kan prøve å skifte?

 

Noen som har innspill? :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har fått den til å lade, lader den da på tomgang?

 

Er pæra hel? Ja

Får du +12V på ene siden av pæra når du skrur på tenninga?

Får du minus 12V på andre siden av pæra når tenninga er på?

 

Er det kontakt mellom ene polen på pæra til D+ på dynamo?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lader aboslutt ingenting før jeg ruser den opp, etter dette ligger den stabilt på mellom 13-14volt. Om det er spenning på pæra har jeg ikke målt, hva med å strekke opp ledning fra D+ på dynamo og på ene siden av pæra, og ta andre enden til jord, det burde vel funke for å finne ut om det er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lader etter en rusing ja.

Det kombinert med ladelampe som ikke tenner forklarer litt.

 

Det er stor sjans for brudd i magnetiseringskretsen.

 

Det vil si pluss fra tenning -> ladelampe -> D+ på dynamo

 

Det du kan prøve, er å legge opp en ledning fra batteripluss til D+ på dynamo(tynn ledning) via ei 5W lyspære.

 

Da er jeg nesten helt sikker på at bilen din lader med en gang.

 

Men er det noen andre varsellamper som er døde?

 

er du 110% sikker på at pæra er hel?

 

Sjekk om du får pluss på ene polen på pæra når du skrur på tenninga, og mål motstand fra andre polen på pæra til D+ på dynamo.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lader etter en rusing ja.

Det kombinert med ladelampe som ikke tenner forklarer litt.

 

Det er stor sjans for brudd i magnetiseringskretsen.

 

Det vil si pluss fra tenning -> ladelampe -> D+ på dynamo

 

Det du kan prøve, er å legge opp en ledning fra batteripluss til D+ på dynamo(tynn ledning) via ei 5W lyspære.

 

Da er jeg nesten helt sikker på at bilen din lader med en gang.

 

Men er det noen andre varsellamper som er døde?

 

er du 110% sikker på at pæra er hel?

 

Sjekk om du får pluss på ene polen på pæra når du skrur på tenninga, og mål motstand fra andre polen på pæra til D+ på dynamo.

 

Tusen takk for nyttig hjelp!! :)

 

Da har jeg vært ute i garasjen og testet litt! Koplet på en pære (riktignok bare 3w) mellom D+ på dynamo og pluss+ polen oppe ved venstre dempertårn. Først startet jeg bilen (lader ikke) så koplet jeg sammen til pæren lyste, og vips så slår kjørelysene seg på og den begynner å lade..! :D:D

Ladelampen er iorden ja, har skiftet over fra en annen varsellampe som jeg VET er iorden. Har litt mistanke om den blå kontakta bak på instrumentpanelet fordi når jeg lirker på den så detter dieselmåleren ut noen ganger.. :S hva tror du om det?

Endret av KåreKloak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har da både prøvd å byttet instrumentpanel og den blå og den gule kontakta bak, men ennå så vil den ikke lade skikkelig. Har funnet ut at i følge "autodata" så går den blå ledningen fra dynamoen inn på et drivstoff-rele(fuel pump lift relay), har navnet K20. Ut fra her så går det en rød ledning til +12v og en brun en til et nytt rele kalt "engine control relay" K46. Kan ett av disse ha slått seg vrangt kanskje..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det litt feilsøking. Jeg slo på tenninga, tok ut ladelampen fra instrumentpanelet og sette på en prøvelampe der pæresokkelen skal inni. På ene siden lyste det som bare det, noe det også gjorde bittelittegrann på andre siden. På andre siden skal det vel være jord, eller -12? siden det feltet skal jorde gjennom den blå ledninga til dynamoen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pæra glødet andre veien?

 

Tyder for min del på litt dårlig kontakt/delvis brudd i kablen.

Det sitter mest sannsynlig en motstand paralelt med ladelampa for at bilen skal begynne å lade selv om pæra ryker. Prøv å finn ledningen på stikket til instrumentet med instrumentet frakoblet, skjer det samme da er det noe galt, hvis ikke tror jeg "bare" det er høy motstand i kabelen på ett vis...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Pæra glødet andre veien?

 

Tyder for min del på litt dårlig kontakt/delvis brudd i kablen.

Det sitter mest sannsynlig en motstand paralelt med ladelampa for at bilen skal begynne å lade selv om pæra ryker. Prøv å finn ledningen på stikket til instrumentet med instrumentet frakoblet, skjer det samme da er det noe galt, hvis ikke tror jeg "bare" det er høy motstand i kabelen på ett vis...

 

Nå prøvde jeg prøvelampa nepå dynamoen på den blå-ledninga, da skimtet jeg også faktisk at prøvelampen lyste. Prøvde så med et voltmeter og det viste 1,58V. Hva tror du om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår