Gå til innhold

Koble Hydraulisk Håndbrekk på Golf 2

Ranger emnet


Girebirger

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg tenker å prøve ut hydraulisk håndbrekk på Golfen (løpsbil). Golf 1.6 1988. Har jo diagonale kretser på bilen, og såklart separate kretser. Tenker da å koble et Y-stykke på kretsen som går bakover. Har laget skisser så det blir enklere å skjønne.

 

Grunnen til at jeg spør om dette, da min teori ser ut til å fungere for meg i teorien. Er at jeg har hørt mange som plages med dette.

 

 

Hydrauliskhndbrekkteori.png[/img]

 

 

Bremsesystemer.png[/img]

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du skal bruke Y som du har tegna inn, så mister du jo diagonal delen uansett om jeg tenker rett?

 

så da er det like greit kansje og fjerne ene røret bakover, og bruke en T bak for fordeling ut?

 

Tja, om det er diagonale kretser etterpå er ikke så nøye. Ja, har tenkt det også selv, bare ha ett rør som går bakover til et Y-stykke og ut til hvert hjul, har hørt om flere som har koblet opp slike hydrauliske håndbrekk, også har de sakt at brekket er slapt og svakt, og at de ikke klarer å låse bakhjulene.

Da har jeg sett flere som sier at det er fordi trykket går fremover isteden for bakover når en napper i brekket, noe som virker helt ulogisk når man ser hvordan bremsepumpa til håndbrekket fungerer, når man drar i brekket, stenges jo utløpet til røret fremover. Avhengig av hvordan man har koblet det, såklart ;)

Endret av Girebirger
Skriveleifer osv

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du to rør bakover på en gammel G2?

 

Er det så lurt å sammenkoble bremsekretsene?

Du skulle hatt ett brekk med 2 kretser om du har diagonaldeling.

 

En bedre løsning vil være å bygge om til deling mellom foran og bak(akseldelt), noe jeg egentlig trodde disse hadde orginalt, men jeg minnes sikkert feil. diagonaldelt er ikke så vanlig på såpass gamle biler.

 

Da kobles frambremsene på samme krets, og bakbremsene trenger kun ett rør bakover og ett T-stykke bak.

 

Dette ville jeg koblet opp mellom en evt. reduksjonsventil og T-stykket bak.

Som ett tips har mange eldre forder "justerbar" reduksjonsventil til bakbremsene, den justerer seg etter vinkelen den ligger i og vil bremse mere bak dess mere bakoverlent den ligger. Finnes foran på disse.

 

Gjøres ikke dette, kombinert med at selvjusteringen blir stt ut av drift pga ikke lenger mekanisk brekk så er jo det en oppskrift på dårlige bakbremser.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste ville jo være å bare koble brekket imellom, slik jeg har vist på tegningen, for i teorien (teorien vel og merke) så bør det jo funke, for alt jeg egentlig gjør er å sette på ei pumpe som den eksisterende bremsevæsken kan bevege seg fritt forbi, men når jeg drar i brekket skapes et trykk bakover.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår