oddwar Skrevet November 30, 2011 Rapporter Share Skrevet November 30, 2011 Trenger litt hjelp fort, plages med at bilen ikke ladder orntlig.. Når bilen går på tomgang og begge batteripolene er koblet til måler jeg ca 11.80V uten noe belastning annet enn tenningen. Setter jeg på lysene synker spenningen gradvis nedover, jeg stoppa og måle når den var nede i 7V Kobler jeg av minuspolen på batteriet og måler laddespenningen da, måler jeg bortimot 14V, altså den har bra laddespenning. Setter jeg da på lysene, uten batteriet tilkoblet - dauer bilen ut tvert. Bytta først ut batteriet til et nytt et uten hjelp, bytta så til en splitter ny boch dynamo/spenningsregulator, og problemet ble ikke ett hakk bedre.. det siste jeg gjorde nå i dag var å legge opp nye 35mm2 ledninger mellom dynamo og batteri (både + og -), nye kabelsko og nye koblinger på polene til batteriet.. Hva fanken er det som feiler laddesystemet? -- Det var også en annen rund dings i tilegg til spenningsregulatoren skruvd fast bakpå den gamle dynamoen, med en ledning på seg, denne mangla på den nye jeg kjøpte. Ledningen var koblet på +. Har prøvd både med og uten denne på den nye dynamoen, uten forandring.. Hva er denne dingsen? mvh Oddvar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet November 30, 2011 Rapporter Share Skrevet November 30, 2011 Du må måle på dynamoen for å sjekke om det er den eller regulatoren som ikke gjør jobben sin, og å kopple av minus polen når bilen går er ikke bra, kan risikere å ødelegge komponenter i dynamo, tenning og div andre el komponenter, gikk bra å gjøre slikt for 25-30 år siden, men moderne el komponenter tåler ikke alltid slik behandling Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddwar Skrevet Desember 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2011 takk for svar. bilen er 32 år så da tåler den vel det :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 1, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2011 Nja, diodene tåler det ikke... Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 1, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2011 Du risikerer som nevnt å ødelegge diodene. 35 mm2 kabler er overkill, men det skader jo ikke. skrutilkobling eller multistikk på dynamo? Prøv batteriet i en annen bil og prøv ett annet batteri i volvoen. Hvordan er det med motstand mellom batteri og dynamoens pluss og chassis? frakoblet selvfølgelig. Får du målt strømtrekket til resten av bilen når den går? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.