Gå til innhold

Vem sprøyta vindusvisker på han!??!

Ranger emnet


16vturbo

Anbefalte innlegg

Skjønner godt om noen har spruta spylervæske på han jeg, når irritasjonen over syklister i veien som ikke viser hensyn og slipper forbi blir for mye.

Dog er det ikke unormalt å spyle over ruta innimellom, selv på fine dager.

Er man i trafikken må man tåle å bli utsatt for dette.

 

Veitrafikkloven sin paragraf 3 er jo nevnt, den betyr og at man skal vise hensyn og slippe andre traffikanter forbi ved første anledning om man sinker dem.

Det heter seg også at man skal ha minst 2 meter avstand til syklende ved forbikjøring, og også at forbikjøring skal forekomme helt inn i neste felt, da er det kanskje ikke så lett å komme forbi på en forsvarlig og lovlig måte i løpet av disse 30 sekundene nevnt over her.

 

At det i tillegg syndes mye med både lys og refleksbruk blandt syklende, og dere, disse blinkende skarpe lysene deres er ofte ganske plagsomme.

 

Om syklistene hadde begynt å vise mere hensyn, og legger seg ut på evt. vegskulder, stopper opp etc. for å lette en evt. forbikjøring, og ikke tar som en selvfølge at bilene viker uansett, så kanskje dere møter mere velvilje langs veien.

 

Syklistene har samme retter som oss på veien, men de har også samme plikter, disse pliktene mister de en del av om de er på en vei som gjør de til "gående" etter loven, men de har ikke lov å bare svinge ut på veien fra GS-veien, da har de vikeplikt for alt i veien før de kjører ut.

 

Jeg er selv yrkessjåfør, og vi tør ikke annet enn å ta veldig hensyn, for syklister er gale, de kan fort velte, og hvem får skylda, mister lappen, jobben og sitter med ett liv på samvittigheten etter en forbikjøring som var idiotsikker, men ikke syklistsikker.

 

Jeg mener ikke at syklister ikke har lov å benytte veien, men det bør komme regler som regulerer dette.

 

Som lastebilsjåfør så kjører jeg mye sakte, i bakker og ved høye lass.

I oppoverbakkene "kan jeg ikke" stoppe, for da mister jeg den lille farta jeg har, og sliter med å ta i gang igjen, øyner jeg en mulighet for å slippe forbi uten stopp bruker jeg den, ellers prøver jeg å slippe forbi på sletter eller aller helst i nedoverbakker, dette pga dieselforbruk, miljø og være minst mulig hindring for trafikken.

Jeg slipper ikke forbi ved absolutt hver mulighet, men jeg gjør det der jeg ser det som forsvarlig med tanke på de overnevnte ting.

En sykkel krever ikke mye energi for å ta i gang igjen, den tar minimalt med plass og behøver ikke ei lomme for å stoppe og slippe forbi forsvarlig en gang.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår