Audia90 Skrevet Oktober 30, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2011 Hallo! Kjøpte meg A6 2.0 1995 i fjor vinter, og den har funka fett helt til nå.. nå er ALT galt med den, å jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.. (Jeg er jente) Håper noen gidder å se over innlegget, å kanskje komme med forslag.. :)) Tror jeg har lagt til et bilde av motoren min.. Det er en AAE-motor, så vidt jeg har funnet ut.. også er det vel monopoint eller no sånn? Dette er feil: -Starter med en gang 30% av gangene jeg starter den.. ellers må jeg kjøre den på startern (?) i ca 10-20 sek, før den våkner til liv.. Da vil jeg si det ryker mer enn vanlig.. -På tomgang, og under kjøring med clutchen inne (eks i kryss, og ved girskift) lever turtallet sitt eget liv.. stiger til 3-4000 å står der lenge.. sånn gjør den 30% av gangene jeg er ute å kjører.. -I andre tilfeller, ved en liten touch på gassen, stiger turtallet en del, og bruker veldig lang tid på å falle ned til normalen igjen.. -Bruker relativt mye olje! vil og si det forsvinner noe vann.. usikker på mengden, men skal følge nøye med fremover.. -Ved mye gasspådrag (eks forbikjøring) drar ikke bilen i det hele tatt, det høres bare en dyp lyd.. "BAP!" drukner? Når dette er sagt har jeg noen forslag til feil, men vet ikke om dette er tilfellet.. Jeg tror kanskje toppakning? Men det forklarer ikke mye av det som feiler bilen.. Noen som har no forslag? Det mottas iallefall med en STOR takk! :D Jeanette :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audia90 Skrevet Oktober 31, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2011 Ingen?? :o Kom igjen...... :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 31, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2011 (endret) Det første jeg ville sjekke er gummiflensen mellom monopointen og innsuget. Her kan det være sprekker etter mange år med vibrasjoner og sprekkene kan være vanskelige å se. Start motoren og beveg forsiktig på monipointen og se om du raskt får endringen i motorgange/turtall i takt med hvordan du beveger. Ikke bruk makt her, kun presse så monopointen beveger seg ca 1 cm, ikke mer. Press den alle veier, frem, tilbake og til sidene. Som sagt, ikke bruk makt ;) Oljeforbruket skyldes som regel slitte ventiltetninger. Er billig å skifte, dvs delekostnaden er meget lav, men det er en del arbeid. Vannforbruk (av type lite) kan komme av små lekkasjer fra temp-givere, vannpumpe, radiator mm. Små lekkasjer er nesten umulige å oppdage da vannet fordamper på varm motor, men se etter hvitt belegg rundt/ved slangekoplinger, givere mm. Tyder på lekkasje og det hvite belegget (pulveraktig) er restene etter glykolen i kjølevannet. Endret November 1, 2011 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audia90 Skrevet Oktober 31, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2011 yes.. skal prøve.. tenkte å bytte hele monopoint systemet, men er virkelig ikke enkelt å finne noe brukt! :o Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 1, 2011 Rapporter Share Skrevet November 1, 2011 Gå over alle pluggene inn på monopointen, sjekk at de sitter skikkelig og har god kontakt. Sjekk også slangen som går fra baksiden av innsuget og videre til bremsekraftforsterkeren for hull eller sprekker. Ingen problem å finne dette brukt, monomotronic-enheten finner du på mange biler. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audia90 Skrevet November 3, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2011 men skal jeg nytte monopoint, må jeg vel bytte til noe som er akkurat det samme som jeg har? og det har ikke jeg funnet noe sted.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 3, 2011 Rapporter Share Skrevet November 3, 2011 (endret) Hvilken motorkode har du? Står på blokka rett under tennplugg nr. 3. AAE? Endret November 3, 2011 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 3, 2011 Rapporter Share Skrevet November 3, 2011 Om AAE så vil Monomotronic-enheten fra en Audi 80 (B4), 100 (C4), A4 (B5) eller A6 (C4) med ABT- eller AAE-motor passe rett på. Det burde gi et litt bedre utvalg ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xistenz6 Skrevet November 4, 2011 Rapporter Share Skrevet November 4, 2011 Hei jeg har en 2.3 AAR quattro og syntes den bruker alt for mye på mila den ligger på rundt 1,4 til 1,6 på lang\fin kjøring. jeg mistenker luftmengdemåleren men har du noen tips til og finne ut at det på eller en grei plass og handle dette quattro73? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 4, 2011 Rapporter Share Skrevet November 4, 2011 Hei jeg har en 2.3 AAR quattro og syntes den bruker alt for mye på mila den ligger på rundt 1,4 til 1,6 på lang\fin kjøring. jeg mistenker luftmengdemåleren men har du noen tips til og finne ut at det på eller en grei plass og handle dette quattro73? 1. Bytt lambdasonden og verifiser at sikringen til den (varmeelementet) er hel FØR du starter motoren med ny lambdasonde. (Mål i pluggen at du får 12V på de to hvite ledningene til lambda med tenning på). 2. Bytt temp-giver til ECU, disse kan tulle på sikt. 3. Ble den slik gradvis eller f.eks. etter skifte av registerreim? PS. Lag heller din egen tråd da dine problemer ikke er like som trådstarters ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 4, 2011 Rapporter Share Skrevet November 4, 2011 xistenz6 Giveren på undersiden av vannflensen er til ECU. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audia90 Skrevet November 5, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 5, 2011 Nå har jeg bevegd forsiktig på monopoint, men ingen endringer i turtall.. MEN, jeg ser ingen motorkode på motoren..? men det sto på Mekonomen.no at det var AAE.. Vet ikke om dette er til å lite på men? har iallefall skaffa en motor til nå, og lurer på om toppene passer over hverandre? Kan du finne ut det ved hjelp av koden øverst til venstre på toppen? Ventiltetninger og toppaktning er bestilt, og skal snart skiftes.. Dette fordi jeg så med egne øyne at frostvesken rant ut mellom topp og blokk! :o Men tror du at det kan være grunnen til at bilen er vanskelig å starte? Har forresten lagt merke til at om bilen står i gir når jeg starter, så må jeg kjøren på startern i 10 sek før den hoster til å starter.. men om jeg setter ned i fri, med clutch inne, så starter den med en gang? tror kanskje dette er en gjennganger, har iallefall vært sånn den siste uken.. Why? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 5, 2011 Rapporter Share Skrevet November 5, 2011 Om du finner delenummeret på toppen så skal jeg nok klare å finne ut om den passer. Nummeret på toppen du har nå er sikkert 048 103 351 E. Om toppakningen din er så defekt at kjølevæsken renner ut så kan det utmerket godt være årsaken til at motoren ikke går som den skal. Kjølevann inn i olje og sylindre og evt olje i kjølesystemet. Egentlig burde du ikke kjørt bilen. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audia90 Skrevet November 5, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 5, 2011 Nummeret på toppen jeg har nå er 048 103 373 A.. Ja, kan tenke meg det.. men jeg må bruke den :s Prøve få skifta fort! :s Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 5, 2011 Rapporter Share Skrevet November 5, 2011 048 103 373 A er brukt på ABT og AAE-motorene ja. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.