Gå til innhold

Bad3gakk: '93(94) Mercedes E250d w124 - TURBOdiesel

Ranger emnet


bad3gakk

Anbefalte innlegg

Idéen med dokumentasjon på prosjektet var vel på bordet lenge etter prosjektet, så sålangt ikke så veldokumentert.. Men litt har vi da :)

 

Bilen er en 1993 (muligens 94 modell) w124 E250d..

Maskinisten heter da OM605.911, det er en 2.5 liters doch diesel med 20 ventiler, spredd over 5 sylindrer.

113 elleville føll, som har lagt igjen skanka i et minefelt i midtøsten en plass...

Orginal bil, sett bort fra lykter, sålangt da..

 

Litt planer / drømmer...

Få bilen hel - Trengs litt spakkel og et par fangere...

Eugodkjent - Check!

Bygge om dieselpumpa med 7,5mm element -

PP Diesel i finnland får vel den jobben i julegave..

Bygge pulsesplit grenrør - Check

Turbo - KKK k27 - Ikke montert.

Fixe ASD sperra på en bryter

Preppe kassa for "litt" mere moment

4" til 2x3" exos

Intercooler - Check, snart montert.

Felger

Veiv, råder og stempel fra en .96x (td) motor - den dagen denne gir seg.

Ventilfjærer osv for litt mere turtall med da og...

Sorte fangere&panel

 

Henta bilen i sommer, å da så den slik ut... Bra teknisk men litt rust og mangla en skru her og der...IMAG0169.jpg

 

 

 

IMAG0175.jpg

Her var et stygt rusthull, i dørken mellom setene på passasjersiden.. Ble større, og til slutt tett :)

 

 

 

IMAG0198.jpg

Så litt mer hel ut med klarglass blinkers og panelene på plass :sombrero:

 

 

 

 

Fant en motorflens i garagen til Mercemann - Opprinnelig til en OM606 (r6-24v), så da var det av med exos, så vi var sikkre på at vi korta den i rett ende :)

IMAG0184.jpg

 

 

 

 

Vi måtte bare konstantere at det var plass for noe alt for stort :P

IMAG0180.jpg

 

 

 

 

Så begynnte jobben med å bygge ny eksosmanifoil... Evangelisk mange timer prøv/feil!

IMAG0225.jpg

48mm rørbend, sort stål ble valgt pga utholdenhet til både trykk og temperatur.

Fikk en "mekanisk" kompis til å presse rørbiter nedover en oval kon, til traktene..

 

 

 

 

IMAG0233.jpg

Her har jeg bynt på flenskollektorn... Det ble en del filing med vinkelslipern, litt mere enn nødvendig, som dere kanskje ser på neste bilde..

IMAG0237.jpg

1mm Kutteskiver går gjennom det meste!

 

 

 

 

IMAG0234.jpg

Ett rør igjen her... Gjett om det var lett å få på plass...

 

 

 

 

IMAG0240.jpg

 

 

 

 

IMAG0247.jpg

Her skal vi samle sot ja... Sandblåst, men ikke helt ferdig inni dær... ble slipa og sveist litt til for å få glattere "møting" av rørene...

 

 

 

 

IMAG0250.jpg

Så satt jeg fast kollektorn i flens delen, så ut som det riktige steget, i og med at det ikke er uenderlig med plass oppi dær...

 

 

 

 

IMAG0255.jpg

Så var det på benken igjen, og peke og sikte inn...rør for rør... 3D puslespill...

 

 

 

 

IMAG0292.jpg

Så kom jeg endelig i mål..

Jeg har ikke de største forventningene i verden, ikke er jeg proff på dette heller, så syt gjerne om det ser feil ut, men jeg tror det vil funke godt nok for meg :)

Rørene er ikke like lange, ei heller silkeglatt på innsiden, men håpet var; at når dimensjonen er såpass, bør det ikke ha all verden å si... Tross alt skal det være bedre, enn at 5 pulser står å krangler om plassen, i étt rør langsmed toppen, før det når turboflensen...

 

 

 

 

 

IMAG0294.jpg

Den tok litt i innerskjermen, så dær må vi "massere" litt med slegga og slipern..

Men alt i alt, ser det ut til å bli plass til 4" rør ned og :tannløs:

 

 

 

 

 

IMAG0295.jpg

Dette er jeg jaggu ikke sikker på, står 650 grader på lakken, meeeeeen vi får se...

 

 

 

 

 

IMAG0197.jpg

Man finner mye rart når man åpner en gammel traver! Her sto det en box slipegrunning anno 1995 (!)

 

 

 

 

IMAG0186.jpg

Interkurder fra KSR, fikk just plass etter 10cm dytt av radiatorn i retning bak :)

 

 

 

Nytt oljefilterhus fra en OM603.96x kommer strax, så får jeg testa snurra :)

Mangler enda litt slanger og rør :/

 

 

 

More 2 cum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Fikk på komplett eksos i dag.. og testkjørt.. ble 0,8 bar på 4000 rpm, egentlig som forventa mtp at dieselpompa er det som styrer hele showet, og at den er justert til å fungere på en motor uten turbo..

Justere litt på pompa når jeg får tid. så skal det få stå slik til jeg får $$ til en skikkelig ombygging av pompa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår