Gå til innhold

Innkjøp av førstebil!

Ranger emnet


Impreza WRX

Anbefalte innlegg

Ja da er det ikke lenge til man skal handle seg sin første bil!

Som dere vet er det jo et hav av biler å velge mellom, å for en 16 åring er ikke valget alltid like lett!

Har jo sett på endel biler og merker og har funnet noen biler jeg liker. Har sett litt på passat, vectra stasjonsvogn, e30 og primera, men jeg vil også vite hva dere mener!

Jeg er da ute etter en bil i prisklassen 30-65k.

Har jo noen få krav til bilen også!

 

- Ikke gått mer enn 250 000 km

- Lite rust

- Fin å se på

- Ikke så alt for dyr forsikring

- Så strøken som mulig

 

Ser altså etter biler som er pene og fort ser enda bedre ut, å samtidig sparker litt ifra seg! Nå prater ikke jeg om 2-300hk da...

Bakhjulstrekk er jo også et + da :) Skal også kunne klare og forsikre bilen! Kan forsikres på mor, men det finnes jo alikevell grenser!

 

Jeg vil også høre deres mener om disse bilene jeg har funnet! Kom også med tips om biler som du mener egner seg bra til førstebil!

 

Mvh Joakim! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en:

 

Audi A3

1,8 Turbo

180Hk

147 000 km

2000 - Mod

2800,- forsikring, delkasko, 8000 km i året (2.800,- på pappa....27.000,- på meg på gjensidige)

 

58 000,-

 

Den drar ifra de fleste, (fort opp i 70 på 1-giret, å lekent opp i 112 på 2-giret) så du blir ikke pisset på, ved mindre de har trimmet bilen til 300hk +++, du skjøner hva jeg mener.. :D

 

Audi A3 1.8 T 1999, 199 000 km, kr 63 585,-

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31055910

 

Audi A3 1,8T NY PRIS 1998, 217 000 km, kr 49 585,-

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30855508

 

Jeg så jo også på bil når jeg var 16, å styrte på hele tiden. Sendte meldinger, ringte å så på bilen, å tok helt av.

Du har ikke lyst til å finne ut hvilke bil du vil ha da, så bestemmer du deg 100%.

Så når du er 17 1/2, eller nærmer deg 18, så kan du kjøpe den. Eller at det kommer er kanon tilbud, på den bilen du har sett på, så kan du slå til??

 

Prøver bare å si, at hvis du finner en bil nå, å kjøper den, så kan du angre på det.

Jeg fant mange biler som jeg ville kjøpe, men som jeg ikke kjøpte, som jeg er glad for den dag i dag.

Kan ikke si at jeg har funnet noen bedre A3 på finn, som er 5-dørs som jeg har, som man får så billig som jeg fikk min for.

lite kjørt å alt...har jo hatt problemer med den, men de er fikset.

 

Håper at jeg har svart noe lunne på det du spurte om! :)

 

LYKKE TIL!

Endret av Eikaas93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2800kr i året da eller? Å vil det si at forsikringen gjelder mere om du har kjørt mer enn 8000km?

Jeg skjønner hva du mener med at man ikke burde kjøpe seg bil så tidlig.. Jeg kommer til å kjøpe meg bil etter vinteren/mot sommeren. Fyller 17 i april :) Hørtes ut som den A3'en gikk godt, men hvordan er bensinforbruket på 1,8t? bare lurer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FBerg og commodus, har de nokon råd/tips å kome med i denne tråden?

 

Elles, sjekk på finn/autodb, legg inn dine kriteriar for det du søkjer, finn nokon aktuelle modellar, og deretter ring du inn til forskjellige forsikringsselskap, og spør kva dei skal ha for den aktuelle bilen på deg/mor di. Sjølv ynskjer eg å anbefale Terra skadeforsikring, eg har dei på både Imprezaen og Legacyen min, noko som var svært fordelaktig. Kan fortelje om ein kar som ringde meg i går frå e it anna selskap, han visste at eg har hatt nokre forsikringsdyre bilar dei siste åra, og lurte no på om han kunne ordne meg ein rimeligare forsikring på den bilen, enn eg allereie hadde. Kan sei det slik, på akkurat same forutsetnadane, som med Terra, vart dette "tilbodet" rundt 35k dyrare.

 

Elles hadde eg sjølv ein '96 Primera 1.6 SRi som fyrstebil, som fungerte fantastisk. Elles kan eg anbefale tidleg Subaru Impreza, Legacy, og ikkje minst Mitsubishi Galant. Alle desse bilane var rimelige, i både forsikring, drift ogvedlikehald, noko som har vore viktig for meg, sidan dette har vore bruksbilar. Men sjølvsagt har dette gått på bekostning av utsjånad og motorkrefter, men dette siste punktet har ikkje vore særleg issue med meg, då desse bilane, som sagt, er/var bruksbilar.

Endret av Papi.

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra dine kriterier ville jeg f.eks. gått for en Civic VTI eller noe sånt. Det er fremhjulstrekk, men som førstebil er det ikke så dumt. Enklere å hente inn litt understyring grunnet for mye gasspådrag enn overstyring grunnet for mye gasspådrag.

 

En grei kandidat: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30781384

 

Er jo litt "gamle" biler, men de er normalt godt holdt, og Hondakvaliteten er jo upåklagelig.

 

Ellers er VAG 1.8T bra motorer som kommer i mange bilmodeller. TT, A3, A4, A6, Polo, Eos, Golf, Bora (Jetta), Passat, Ibiza, Leon, Toledo, Fabia, Octavia og sikkert noen jeg har glemt.

 

Forbruket varierer selvsagt litt etter hvilken bilmodell motoren står i, og hvorvidt det er 4wd eller fwd. Min Leon4 20VT (med 4wd og Stage-1 trim) bruker rundt 0.8 på mila på EU mix, med min kjøring, som er en blanding av å ligge i køen og å kjøre forbi de verste sinkene. Ikke så ille for å si det sånn, i alle fall ikke for å ha 220 hingster og firehjulsdrift. Leon4 20VT (Stage 1) holder en Impreza WRX (Ikke STI'en selvsagt).

 

Jeg kjøpte min førstebil helt sprellny. Det var ikke så lurt. Det ble et gigantisk tap da den skulle selges. Så ikke gjør det. Jeg ville for så vidt ikke valgt bil med så mye maskin i heller, som førstebil. Det blir fort kostbart enten ved at man tøffer seg for mye og smeller eller at man får fartsbot.

 

Da er det bedre å velge noe som ser bra ut, og som holder en grei kvalitet. Civic VTEC er et greit kompromiss. De har nok maskin til at man ikke blir flau av å kjøre den, og ser nokså bra ut. Civic VTEC er ikke VTI forøvrig. Den jeg linket til er en VTI som har en ganske heftig 1.6 liter pustemotor på 160HK. VTEC'en har 125HK.

Endret av Terondo

2001 Seat Leon4 20VT - Stage 1 ~220HK 0-100 6.64 (GPS målt)

Graphics by Terondo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår