Gå til innhold

Hvor stor bør en kasse til 6,5-toms være for å gi best bass?

Ranger emnet


MediaSUV

Anbefalte innlegg

Vi pusser opp kjøkkenet, og som en del av jobben skal jeg plassere 6 marinhøyttalere, Boss 6,5-toms, som over tid vil bli byttet ut med noe litt bedre hvis jeg ikke er fornøyd. Men kjøkkenhøyttalere til under 300 kroner paret er jo ikke noe å klage på...

 

De skal sitte i mellomrommet mellom skapet og taket, og så lurer jeg på hvor store jeg bør gjøre rommene bak for å få best mulig lyd. Jeg vil bruke gulvsponplater til å lage kassen inni, bak de ferdigmalte huntonittplatene som skal sitte over der, og så skru huntonitten fast i kassen av gulvspon for å unngå vibrasjoner. Jeg antar at det ikke er noen vits i å gi dem nesten 150 liter hver å spille på (altså ett skap, 60x60x40). Eller kan det funke bra? Jeg kan jo egentlig gjøre kassen akkurat så stor og liten som jeg vil, det er god plass der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du feil... Det vil bli ganske høyt volum på de greiene når jeg, lille frøken Mastiff eller Mastiff junior er på kjøkkenet uten fruen. Og som sagt vil jeg etter hvert bytte dem ut med noe bedre, og da er det uaktuelt å bygge om noe som helst. Jeg vil gjøre det riktig med en gang. Og det går ikke å skru det rett i skapet, for jeg skal bruke 6 mm oppussingsplater, og de er for myke. De vil bare skrangle med en gang. Det er forresten et sted der det går an å lure inn en subwoofer, så jeg lurer på å bruke en Pioneer 12" jeg har i en kasse der. Det kunne jo bli morsomt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! Da lager jeg rundt 40 liter. Jeg har hørt den der i Oslo og likte den ikke så godt. Det ble litt for "nøytral" eller "ullen" lyd for meg. Litt som B&W. Min ideallyd er mer som JBL eller SPX-serien til Alpine, med litt mer trøkk. Jeg liker JBLs 6x9 marinehøyttalere veldig godt, har dem på begge badene. Men på kjøkkenet vil jeg ha noe litt mer diskré, med 6,5". Får se om jeg kan få råd til å få meg noen JBL til kjøkkenet også, hvis de fins i 6,5".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår