Gå til innhold

toppdekselpakning

Ranger emnet


kansel

Anbefalte innlegg

Hei. driver for andre gang å bytter toppdekselpakning på min omega b 2.5 V6

jeg fikk det tydeligvis ikke tett etter første gang, da motor går i feilkode og såvidt har kraft. skrudde ut en plugg og så at den bada i olje. så nå har jeg igjen skrudd opp alt. men, da ser jeg at det har kommet fukt til den ene siden (hvitt rundt skrufestene til dekslet) det ligger små runde gummipakniker rundt vært av de 8 skruhullene. er det normalt at man skal bytte disse også? det følger i alle fall ikke med i pakken, om man kjøper toppdekselpakninger?! har i alle fall lest meg fram til at man skal rense godt. legge på nye pakningene og så smøre silikon (da også hørt at det er best å gjøre dette på dekslet, så man får det jevnt) så sette på plass og skru jevnt fra midten og ut med 8-9kg trykk. men noen som har gjort dette før og evnt kan svare på de små runde pakningene som ligger ved skruhullene? for det er ellers fin olje rundtomkring og ingenting i kjøleveske eller motsatt.

 

og en annen ting. jeg var smart nok til å rygge billen øverst i en bakke før jeg starta å skru løs alt. så når jeg har tatt av de to koblingene til bensin, så slutter det jo aldri å dryppe uansett hvor høyt jeg får den store av de to slangene.. vil tro dette bare er fordi jeg er smart nok til å stå med front ned i bakken? og at det er grunnen til at det er trykk der? får i så fall trille ned bilen ;)

 

men for de som måtte ha tips og triks ang bytting av pakningene. gun på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du må bytte for andre gang, er det mest sansynlig at det er veivhusventilasjonen som trenger rensing. Link:

http://www.omegaowners.com/forum/index.php?topic=90653.0

 

Når du bytter pakninger, må du rengjøre sporene skikkelig, ikke noe oljesøl!! Gjelder også for sporene til o-ringene. Smør deretter et tynt lag med pakningsilikon i sporet til pakningen, og annleggsflaten til o-ringene. Tørk vekk overflødig silikon, og la dette herde noen minutter, bare slik at o-ringene holdes på plass. Ha ikke silikon mellom toppen og pakning!! Når o-ringene sitter sånn passelig, kan du sette på toppdekslene, og stram til ca. 7NM. fra midten og ut.

 

Er pluggledningene gamle, og du har kokt dem i olje, er dem mest sansynlig defekt. Nye billige og bra for på Bilxtra, Buggicord til ca. 1100,-

 

Håper dette hjelper :)

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten. beste måte å få opp oljen der pluggene står? finnes det en annen måte enn å bruke papir som man tvinner og stikker nedi? har fått tak i sterkt papir som ikke loer. så vil tro det skulle fungere bra å bruke?!

 

Er det jeg har gjort på mine. Prøv å opp mest mulig før du eventuellt løsner pluggene :)

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår