Gå til innhold

Kapping av fjærer på w124 230.


saab9000

Anbefalte innlegg

Hei. Har fått meg en 88 mod W124 230 Sedan.

 

Den er skyhøy nå, å vil gjerne få den litt lenger ned i bakken, så går for å kappe fjærene på den. Men hvor mange vinninger tar dere, for å få en "grei" høyde på den? Vil ikke at den skal heeelt ned i bakken..hehe. Men sånn passelig fin høyde.

 

Mvh Marius

Kjinn å det drææg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

dette er en veldig!! Dårlig ide. det er livsfarlig å endre strukturen og stivheten i fjærene, mange har gjort dette og resultert i at fjærene har ramla ut av fjærskålene og havnet ut av veien, på grunn av at slaglengeden på demperene er lenger en den kappa fjæra dermed vandrer fjæra løst., og kan ende med at du får regress på forsikringa dersom det skjer en ulykke hvor de gransker bilen!

 

innvister i et senkesett med TUV!! både for din og ANDRES sikkerhet!!!

MB 190E 2.3 1987 16V Look

 

http://WWW.MB190KLUBB.com

 

Dame med hjerne kjører gris med stjerne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud bedre får ei innstilling :O hvorfor ikke kjøre sikkert? fjæra er konstruert til å tåle en viss vekt designa etter bilens behov og trykktestet, hva tror du da skjer med egenskapene til fjæra når man fjerne deler av konstruksjonen?

MB 190E 2.3 1987 16V Look

 

http://WWW.MB190KLUBB.com

 

Dame med hjerne kjører gris med stjerne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidd å verr så sipperæv da Bzerk :P Folk har nå gjort/kjørt rundt i verre ting... Kjørte på demperne på den svarte Mondeo'en jeg hadde :P Der tatt fjærene ut siden de var så mye kappa... hehe. Ble lav nok ihvertfall, men litt drit når demperne ble bøyd for da ble den dønn stiv bare dekkene som dempa :P

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. det er farlig for sin å andres helse

2. du får jævlige kjøreegenskaper

3. etter en tid vil demperne dine pungtere, SÆRLIG på vinteren å bilen din vil få kjøre egenskaper som en lada...

4. du øker sjansene for å banke alt som heter travers, bunpanne styrestag++ til helvette siden bilen vil få rævva veiholdning og fort kan banke nedi..

5. det er ikke lov

6. du sliter om du blir stoppa av teknisk

7. kommer du i en alvorlig traffikkulykke risikerer du å få en kjempesmell på forsikring/utbetaling...

 

er dette gode nok grunner for å la vær eller er det fortsatt kult å kjøre rundt med bosh senkesett?

 

og til alle dere som leser dette:

JA jeg har erfaring med kappa fjører! JA jeg veit hva jeg snakker om. Har hatt flere biler som har hatt kappa fjører, banka bunnpanner og slått gnister med travers og det er no forbanna dritt!

Har to biler nå som har kappa fjører (begge er kjøpt slik og er prosjektbiler)!

Som Bzerk sier. kjøp ordentlig senkesett me en gang. koster ikke mange tusen, det er lovlig om du godkjenner det = du slipper bråk med de vi vil ha minst mulig å gjøre med. nemlig BT og onkel blå.

Golf 2 91 mod sommerbilen (G60 konvertering på gang)

Mercedes 123 300 TDT Prosjekt-bruksbil http://www.bilforumet.no/bilmerker/mercedes-benz/e-klasse-w123-w124-w210-w211-w212/283271-min-mercedes-300-tdt.html

x anntal golf 2'ere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. det er farlig for sin å andres helse

2. du får jævlige kjøreegenskaper

3. etter en tid vil demperne dine pungtere, SÆRLIG på vinteren å bilen din vil få kjøre egenskaper som en lada...

4. du øker sjansene for å banke alt som heter travers, bunpanne styrestag++ til helvette siden bilen vil få rævva veiholdning og fort kan banke nedi..

5. det er ikke lov

6. du sliter om du blir stoppa av teknisk

7. kommer du i en alvorlig traffikkulykke risikerer du å få en kjempesmell på forsikring/utbetaling...

 

er dette gode nok grunner for å la vær eller er det fortsatt kult å kjøre rundt med bosh senkesett?

 

og til alle dere som leser dette:

JA jeg har erfaring med kappa fjører! JA jeg veit hva jeg snakker om. Har hatt flere biler som har hatt kappa fjører, banka bunnpanner og slått gnister med travers og det er no forbanna dritt!

Har to biler nå som har kappa fjører (begge er kjøpt slik og er prosjektbiler)!

Som Bzerk sier. kjøp ordentlig senkesett me en gang. koster ikke mange tusen, det er lovlig om du godkjenner det = du slipper bråk med de vi vil ha minst mulig å gjøre med. nemlig BT og onkel blå.

 

1. Ikke nødvendgvis. Hvis fjæra sitter fast ved full utfjæring og bilen fortsatt har fjæring skaper ikke dette helseproblemer

2. Kan slå begge veier. Enkelte biler har veldig godt av å få senka tyngdepunktet litt.

3. På akkurat samme måte som med godkjente senkefjærer, og sterkt overdrevet. Lada er helt konge på vinteren.

4. Se punkt 3, første avsnitt

5. Helt riktig. Men kappa fjærer er ikke farligere enn at det er lov i vårt naboland (så lenge fjæra har spenn ved full utfjæring)

6. Se punkt 5

7. Kun hvis det kan bevises at de korte fjærene var årsak til ulykken. Forsikringsloven er klar der

 

En annen ting. Hvis en orginalfjær ryker kan du reise på Biltema og kjøpe EN ny. Denne kan være feil både i lengde og styrke, det er ok, men kapper du en halv runde så er det liksom dødssynd. For tjue år siden var senkesettutvalget sterkt begrenset, men vi er da enda i live vi som hadde lave biler da også. Kjenner ingen som hverken har dødd eller skada seg av det.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitere meg sjøl bare jeg så får det være opp til hver enkelt å avgjøre ;)

jeg skal i hvertfal ALDRI ha kappa fjører en gang til.

en annen ting er at fjøra er laga med et vist spenn i forhold til anntal viklinger. kødder du med orginalfjører får du som du ber om.. er du heldig får du med hjulslitasje på kjøpet ;) ingenting er som et nytt senkesett med ok dempere og følelsen av å kjøre lovlig senka bil å trøkke papirene fra BT opp i tryne på onkel blå når de mener du kjører men ulovlig lav bil! ;) å hva er egentlig vitsen å satse på at det går bra å alle pungtene jeg skrev går fint når et senkesett nå fortida er latterlig billig fra hva det var før? time på BT koster knappe 550 spenn og fjører fra 1500 og oppover. mye billigere enn å kjøre i stykker dempere spør du meg.. men smak å behag. ikke mitt problem om folk velger å ta sjansen ;) (får jeg håpe...)

Golf 2 91 mod sommerbilen (G60 konvertering på gang)

Mercedes 123 300 TDT Prosjekt-bruksbil http://www.bilforumet.no/bilmerker/mercedes-benz/e-klasse-w123-w124-w210-w211-w212/283271-min-mercedes-300-tdt.html

x anntal golf 2'ere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo virkelig ikke for gøy at finnes ei hel avdeling med folk som utvikler og tester fjærene slik at den er best mulig etter bilens behov og godkjendelser på fabrikken. hadde det vært for bilens beste hadde vel fjæra hvert kortere ikke for at gud å vær man skal skal finne ut hva som er bilens beste med vinkelsliper?

 

godkjente senkesett øker jo slitasjer på deler i understellet noe som man må regne med ettersom man endrer bilens oppsett så blir belastningene anderledes, men det er hvertfall ting testet utifra krav fra fabrikk, CE og Eu regler.

 

ja norge har et strengere regelverk på biler en sverige, noe som gjør at man ikke kan sammenligne, Så lenge man har fire hjul og bremser kan man registrere ei postkasse i sverige. men ja norge har mange firkanta regeler men mange nødvendige.

 

hvilken begrunnelse har du at ei biltema fjær ikke er testet utifra styrke, krav og lengde?

 

det er greit nok det at kanskje kan kjøre med kappa fjærer i 10år uten at det skjer noe, MEN hva vist det plutselig gjør det, var det da vært å spare sikkerthet, penger, for å ta liv av seg selv eller andre vist det skulle vise seg at det var årsaken?

MB 190E 2.3 1987 16V Look

 

http://WWW.MB190KLUBB.com

 

Dame med hjerne kjører gris med stjerne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo virkelig ikke for gøy at finnes ei hel avdeling med folk som utvikler og tester fjærene slik at den er best mulig etter bilens behov og godkjendelser på fabrikken. hadde det vært for bilens beste hadde vel fjæra hvert kortere ikke for at gud å vær man skal skal finne ut hva som er bilens beste med vinkelsliper?
Selvfølgelig, men en bil er alltid et kompromiss. Komfort er en faktor der. *Stort sett alle sporty utgaver fra fabrikk er lavere enn brød og smør bilene

 

 

ja norge har et strengere regelverk på biler en sverige, noe som gjør at man ikke kan sammenligne, Så lenge man har fire hjul og bremser kan man registrere ei postkasse i sverige. men ja norge har mange firkanta regeler men mange nødvendige.
Norge har kanskje ikke strengere, men et mye mer byråkratisk system der alt skal være etter fabrikksnormer, dvs at ingen etater her skal ha noe ansvar. Men svenskene de klarer å tenke selv, og for større ombygginger har de etablert et uavhengig kontrollorgan som godkjenner konstruksjonene. Men kappa fjærer går ikke under SFRO, der er det Vegverkets tjenestemenn som klarer å tenke selv

 

hvilken begrunnelse har du at ei biltema fjær ikke er testet utifra styrke, krav og lengde?
Har montert en god del av dem

 

det er greit nok det at kanskje kan kjøre med kappa fjærer i 10år uten at det skjer noe, MEN hva vist det plutselig gjør det, var det da vært å spare sikkerthet, penger, for å ta liv av seg selv eller andre vist det skulle vise seg at det var årsaken?Hva kan egentlig skje så lnge fjæra har spenn og bilen fortsatt har fjæring?

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til info har norge i likhet med sverige et organ som heter sfroo eller noe slikt som tar seg av spesialombygginger. ble opprettet for noen år siden. sånn til info... men det er OT. poenget her er vel det at det er idiotisk å kappe fjører i likhet med å dra ut pigger fra vinterdekk og bruke de på sommern. dette er jo lov fortsatt i norge å dra ut piggene og bruke som sommerdekk med er fortsatt like farlig og tett å gjøre som å kappe fjører. dessuten ER ikke sverige så lite firkanta som vi nordmenn skal ha det til lenger. men ja de godtar mer enn BT gjør her i norge det er sant..

fjør uten forspenn kan hoppe ut av skåla ved hjulløft for eksempel. kjeeempekult i en ving ikke sant? hehe

en annen ting er at man skal være veeeeldig forsiktig med å påstå at man slipper unna med kappa fjører ved en alvorlig ulykke om man påstår dette ikke er årsaken til ulykka. Alle unskyldninger for å trekke i utbetaling eller nekte utbetaling/ øke egenandel / erstatning ved eventuelt ulykke er meget populært av forsikringselskaper. jeg gidder ikke være gjeldslave på grunn av noe slikt.. enjoy;)

Endret av Kristian Fredrik

Golf 2 91 mod sommerbilen (G60 konvertering på gang)

Mercedes 123 300 TDT Prosjekt-bruksbil http://www.bilforumet.no/bilmerker/mercedes-benz/e-klasse-w123-w124-w210-w211-w212/283271-min-mercedes-300-tdt.html

x anntal golf 2'ere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt å høre at det finnes fornuftige folk også kristian ;) Folk kan mene det er greit å gjøre det, men det viser mangel på ansvar, fornuft i trafikken og mangel på respekt ovenfor andre menneskers sikkerhet.

 

tenk konsekvens før handling!

MB 190E 2.3 1987 16V Look

 

http://WWW.MB190KLUBB.com

 

Dame med hjerne kjører gris med stjerne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt å høre at det finnes fornuftige folk også kristian ;) Folk kan mene det er greit å gjøre det, men det viser mangel på ansvar, fornuft i trafikken og mangel på respekt ovenfor andre menneskers sikkerhet.

 

tenk konsekvens før handling!

 

Gå å legg deg.

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår