Gå til innhold

Nå trenger vi ikke bremsebenker og dynomålinger

Ranger emnet


Mondeo

Anbefalte innlegg

Det er tid for den halvårige skremselspropagandaen om at man skal ta trimmerene. Staten taper penger vettu.

 

http://www.dinside.no/879290/trimmerne-skal-tas

 

Tillater meg et lite sitat fra artikkelen:

 

Sim-Reader er et system utviklet av Simco, som henter ut all tilgjengelig informasjon fra kjøretøyets elektroniske styresystem. Fordelen med Sim-Reader er at det allerede i dag brukes av forsikringsbransjen, blant annet til å lese av chassisnummer, og til å avsløre ulovlig trimming ved motorhavari.

 

Sintef foreslår nå å videreutvikle programvaren slik at også effekt/dreiemoment blir lett å lese av, samtidig som tallene enkelt skal kunne sammenlignes med fabrikkens oppgitte tall for den aktuelle bilen.

 

:omfg

 

Også jeg som trodde Sintef var rimelig oppgående. Så feil kan man ta.

 

En effekttest etter DIN standarden koster bilfabrikkene noen mill. Heretter kan de bare sende en prototype til Norge, norske myndigheter plugger da bare inn Sim-Reader i OBD kontakten og leser ut hestekreftene i løpet av sekunder...

Det er jo dårlige nyheter for alle med bremsebenk/dynometer, men det får bare være.

 

Kjempe:klovn:er

 

 

Her er hele rapporten: http://www.toll.no/upload/planer_rapporter/Ulovlig_trimming_av_kjoretoy_SINTEF_rapport_A20548%20.pdf

Endret av Mondeo

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sted må jo Stoltenberg ta inn pengene, vi betaler jo snart ikke noe som helst for bruk av kjerreveiene våre - og bensinen er snart gratis ;)

 

Dette systemet vil kun gi opplysninger maks moment og effekt går jeg ut ifra. Antar de fleste som bruker dyno/bremsebenker gjør det ifm mapping, derav vil vel kundemassen deres forbli nokså uendret? Håper jeg. Sikkert ikke så mange som mapper om en ny bil, går vel stort sett i chiptrimming der?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simco ja, det firmaet som trimmet, nei unnskyld, optimaliserte flere biler.For så å rapportere dem inn......... ;)

 

Skulle vært interessant å sett noen blitt tatt, for så å fått målt effekt som var mindre enn oppgitt fabrikkeffekt og avgiftsgrunnlag.Lurer på hvordan det hadde slått ut mht refundering av avgiftspenger og forsikring... :)

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja det hadde vært spennede å se...

 

"Trimming av motorer kan sammenlignes med doping hos mennesker: Doping vil ofte virke prestasjonsfremmende en periode, men vil på sikt kunne skade kroppen."

 

Det der er jo ren og skjær idioti... De aller, aller fleste diesel biler, spesielt i premiuim segmentet, er jo nedtrimmet når de kommer til Norge pga. de syke avgiftene vi har! De fleste "chiper" jo bilen opp til den effekten den VAR MENT til å ha. Dette viser hvor lite de som styrer dette avgiftshellvette i Norge vet...

Endret av turbowrx

1993 Opel Omega 3.0 24v

(X) 1993 Opel Omega "kawamega" 2.0 isbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår