Gå til innhold

Rusk i forgasseren 99 Skoda Octavia

Ranger emnet


Sonax

Anbefalte innlegg

Har selvfølgelig ikke forgasser på Skodaen, men det virker pinadø slik. Den funker helt fin når den er kald, men etterhvert som den blir varm dør den uten å fjuske eller noe, den bare går, også står den. Tungstartet men kommer til liv igjen med litt gass, også går den sånn høvelig, varierer på turtallet og vill ikke gå pent, innimellom stopper den, i bunn og grunn ikke kjørbar i det heletatt.

 

Når jeg leser av feilkoder bærer den seg bare værre og sier som følger:

 

00515 - Camshaft Position (Hall) Sensor (G40)

27-00 - Implausible Signal

00513 - Engine Speed Sensor (G28)

27-10 - Implausible Signal - Intermittent

00525 - Oxygen (Lambda) Sensor (G39)

28-10 - Short to Plus - Intermittent

00668 - Supply Voltage Terminal 30

36-10 - Open Circuit - Intermittent

00520 - Air Mass / Air Flow Sensor (G70)/(G19)

31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent

 

Men jeg har veldig vanskelig for å få meg til å godta at det skal være feil med alt dette samtidig og at jeg trenger bytte alle de sensorene. Hallsensor er byttet for kunn kort tid siden, plugger og ledninger for noen dager siden, da ble også kjølevannssensor byttet. Problemene har vært der siden jeg kjøpte bilen for tre uker siden, før det hadde den stått ubrukt en stund.

 

Håper noen kan gi meg noen knalltips =)

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å slette feilene og se hvilke som evt kommer igjen?

 

00515 - Camshaft Position (Hall) Sensor (G40) 27-00 - Implausible Signal

 

Possible Causes:

Camshaft Timing Out of Specification

Wiring to Camshaft Position (Hall) Sensor (G40) faulty

Camshaft Position (Hall) Sensor (G40) faulty

Engine Control Module faulty

 

Possible Solutions:

Check Camshaft Timing

Check Wiring to Camshaft Position (Hall) Sensor (G40)

Check/Replace Camshaft Position (Hall) Sensor (G40)

Check/Replace Engine Control Module

 

00513 - Engine Speed Sensor (G28) 27-10 - Implausible Signal - Intermittent

 

Possible Causes:

Engine Speed Sensor (G28) Rotor loose/faulty

Engine Speed Sensor (G28) loose

 

Possible Solutions:

Check Engine Speed Sensor (G28) Rotor

Tighten Engine Speed Sensor (G28)

 

00525 - Oxygen (Lambda) Sensor (G39) 28-10 - Short to Plus - Intermittent

 

Possible Causes:

Oxygen (Lambda) Sensor (G39) faulty

Oxygen (Lambda) Sensor (G39) Heating faulty

Wiring/Connectors from/to Oxygen (Lambda) Sensor (G39) faulty

 

Possible Solutions:

Check/Replace Oxygen (Lambda) Sensor (G39)

Check Oxygen (Lambda) Sensor (G39) Heating

Check/Repair Wiring/Connectors from/to Oxygen (Lambda) Sensor (G39)

 

00668 - Supply Voltage Terminal 30 36-10 - Open Circuit - Intermittent

 

Possible Causes:

Fuse(s) faulty

Wiring/Connectors from/to Control Module faulty

Power Supply (Battery/Generator) faulty

 

Possible Solutions:

Check Fuse(s)

Check/Repair Wiring/Connectors from/to Control Module

Check Power Supply (Battery/Generator)

 

Special Notes:

When found in an individual control module, it's most likely a local source (e.g. wiring/connectors).

When found in multiple control modules at the same time, it's most likely a common source (e.g. ground spot, battery, generator).

Intermittent codes are often stored during low outside temperature when the battery capacity goes down and may be ignored.

 

00520 - Air Mass / Air Flow Sensor (G70)/(G19) 31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent

 

Sjekk kabling til LMM og selve LMM.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for ett godt og grundig svar, fant deler av det du har limt inn på google så noe er prøvd, men var jo ett par nye ting å prøve. Kan snart ikke være mer igjen som ikke er prøvd =P

 

Nå må bare regnet gi seg, så man gidder stå ute å holde på =)

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å fjerne alle, og de kom tilbake en etter en, i løpet av en timinuttersperiode. Var innom tanken på ukontakt en eller annen plass, har blandt annet hatt ute batteriplata og gjort rein jordinga der, for det var nevnt i en random amerikansk forumtråd jeg fant på google.

 

Men jeg tenkte jeg skulle reingjøre spjeldhuset, for en del folk virker det som på nettet ihvertfall har vært plaget med ustabil tomgang og bil som bare stoppet fordi spjeldet ikke ville lukke seg skikkelig. Så da tok jeg av plastbelgen, og den var sprukket i den lilleslangen som går til oljeutlufting. Så motoren har jo dratt falskluft der, vises på "skade" på slangen at den har vært dårlig en stund. Så den må jeg få ny iløpet av uka, også få reingjort spjeldet skikkelig og montert sammen, forhåpentligvis går den såpass at den går gjennom en eukontroll så jeg kan få skilt på bilen, for det hadde vært så greit å fått den fram og tilbake til garasjen, for regnet er så ekstremt demotiverende.

 

Kontakten på luftmengdemålern har vært hard behandlet, så den var teipet fast, fordi festemekanismen var sundknekt, kan være det lønner seg med litt elektrocleaner der. Men ellers ser det brukbart ut i koblinger og kontakter.

 

Eneste jeg tenker kan være ukontakt i pluggen som går inn til ECU, men den vet jeg ikke hvor ligger henne :P

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår