Gå til innhold

Bytte bremser og tromler bak på 2004 mod 1,9l Diesel


vectra1996

Anbefalte innlegg

Hvordan er det å bytte bremser og tromler bak på 2004 mod 1,9l Diesel?

 

Jeg har tidligere erfaring fra trommelbytte på gamle bobler, men vet ikke hvordan man gjør det på en 2004 berlingo.

 

Hvor kjøper jeg deler?

Trenger jeg noe spesialverktøy?

Hvordan justerer jeg bremser etterpå?

Hva bør jeg unngå/sørge for å gjøre?

Andre tips og triks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vil tro at dette er rimelig rett fram. Er en stund siden jeg skrudde trommelbremser nå, og har ikke skrudd på Berlingo. Det finnes Haynes bok for berlingo/partner, som garantert er en god investering om du skal skru litt selv.

 

Tromlene er som regel litt vanskelige å få av, så du må slakke ned bremseskoene. Det finnes som regel et hull på baksiden av bremseskjoldet med en avlang gummiplugg i. gjennom dette hullet kommer du til et hjul som du kan løse ned strammingen, slik at du får av trommelen. Delene kan du sikkert få på Biltema, men jeg har funnet ut at det ikke nødvendigvis er billigere å kjøpe uoriginale deler, så hør med citroen eller peuguotforhandleren.

Antar at nye tromler leveres uten lager, så disse må du kjøpe nye. Det går ann å flytte over de gamle lagrene, men det er stor sjangs for at det ikke blir vellykket, så like godt å sette nye lagre inn med det samme.

Trommelbremser jeg har vært borti, har vært selvstrammende, dvs at du bare trekker i håndbrekket gjentatte ganger, så justerer de seg selv.

 

Tips: ikke dra til mutteren på spindelen for mye, da ødelegger du lagrene. mutteren er stram nok når du såvidt kan flytte på underlagsskiven med en skrutrekker. da er det bare å sette på låseblikk og splint, og kakke på smørekoppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår