Gå til innhold

Nybegynner - skal kjøpe MIG sveis

Ranger emnet


xp2500

Anbefalte innlegg

Hei.

Er nybegynner på sveising,skal kjøpe mitt første sveiseapparat.

Bruksområde:reparasjon av traktor/redskap bør kunne sveise opp til 10mm tykkelse.

Bør være forholdsvis enkelt å stille inn.

Har sett på dette:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=18020828

Er dette noe å satse på,eller finnes det andre apparater som er bedre til denne prisen?

Har ikke 400v,så det må fungere på 1 eller 3x230v

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sveiser med 250A, og det er plenty til 10mm. Klarer deg fint med 150-200A, hvis ikke det er mye sveis du skal legge på, da blir apparatet fort varmt. Men du m� huske p� at det apparatet du linker til er lite egnet til din bruk. Dette er et verksted-apparat. Ute i felten s� har det ingen praktisk verdi. Apparatet kan i liten grad flyttes p�, og st�r gjerne for langt unna der du skal jobbe. Skal du for eksempel sette opp en st�l-b�ring i et hus, og du kanskje m� jobbe 2 meter over bakken og lengre opp, s� blir fort en lang slangepakke for kort. I tilegg skal du kanskje sveise rundt et r�r, og da f�r du fort vridninger i slangepakken, og du m� konstant rette p� den. Noen slanger er veldig f�lsomme, og andre kan du nesten vri som du vil.

 

Skal du ha trådapparat b�r du heller se p� dette:

http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=179792

Dette bruker jeg på jobb. Dette veier nesten ingenting, og b�res over skulderen. Har du dette med en lang gass-slange kommer du langt. Da kan du ta det med deg der du skal jobbe, og sette gassflasken på bakken. Finnes to typer av dette, En på 200A, og en som sveiser med mindre strøm. Tror ikke det har like mange funksjoner heller. Jeg ville valgt 200A av disse to.

 

Med dette apparatet kan du bare velge gods-tykkelse, s� justerer apparatet seg etter det. I tilegg kan du justere p� om du vil ha mye eller lite mating iforhold til varmen. I tilegg kan du kj�re opp og ned varmen ogs� i forhold til platetykkelsen, f.eks. hvis du vil sveise syrefast eller alu. Kan ogs� sveise kobber, og sikkert ogs� messing med det hvis du har interesse for det :P Apparatet er ogs� billigere enn det du har linket til. Dette tror jeg koster litt over 10 000.

 

Alternativet er et pinneapparat. Skulle jeg valgt mellom dette, og apparatet over er jeg ikke sikker p� hva jeg ville ha valgt, hvis jeg ikke hadde en sveisemaskin fra f�r av. Et pinneapparat er helt vedlikeholdsfritt, og du f�r aldri problemer med det. Det er lett, og du kan ta det med hvor enn du vil (lettere og mindre enn tr�dapparatet over). Enten kan du ha det p� skulderen, eller s� kan det henge en plass. Har du et lite som du kan ta p� skulderen som sveiser p� 150A+ s� holder det til de fleste ting du kommer utfor. Jeg synes det er litt mer futt i pinneapparat enn tr�dapparat som sveiser med samme styrke.

 

I tilegg trenger du ikke drasse på noe annet enn noen sveisepinner. Her trenger du ikke bytte tr�d og evt gassflaske hvis du skal sveise noe annet enn svart st�l. Esab Caddy er greie apparater som blir brukt av alle, overalt. Dette apparatet har jeg sett p� alle arbeidsplassene jeg har v�rt p�. Bruker det ogs� selv, dog en eldre versjon. Skal du ha et pinneapparat g� for dette. Tror du f�r to typer n�, en som sveiser p� 150A og en p� 180A. Koster 5000-6000 kr. Hvis ikke du kj�rer det hardt varer det ogs� i en evighet.

 

 

 

 

Ang det å stille inn et trådapparat, så er ikke det vanskelig. Du har tre ting du stiller inn: varme, mating og intervall-mating. Intervall-matingen trenger du ikke bruke. Min tommelfinger-regel er at mating er 70-80 % av varmen. Sånn punkt/intervall-mating setter du på 0. Utover det så må du selv avgjøre om du vil ha en varm eller kald sveis. Du både ser og hører også når du har fin mating. Det første du gjør er å finne ut ca hvor mye sveis du skal legge på/hvor mye varme du vil ha, og så justerer du matingen etter varmen. Gassmating på 10 liter i minuttet holder stort sett. Skal du på tykkere plater, eller legge feite striper kan du øke det. Til dekkgass bruker du Mison 18.

 

Håper svaret kan være til hjelp. Jeg er ikke sveiser selv, bare jobber litt med det :)

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert om jeg skal kjøpe mig eller pinnesveis.Fordelen med en pinnesveis er vel som du sier at den er vedlikeholdsfri,og at man slipper gass.Prisen taler vel også til fordel for en pinnesveis.

Ser at moe&co selger en til 1990,- om denne er egnet til noe som helst er jo en annen sak.Tilsvarende Esab ser jeg til 5200,-

Mig sveisen har vel den fordelen at man kan sveise tynnere plater med den.

Er det lettere for en nybegynner å lære seg å sveise med en mig sveis sammenlignet med elektroder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lettere å sveise med tråd hvis du får innstilt det. Men hvis du ikke klarer å instille det så er det lettere med pinne :) Du kommer bare borti svart stål uansett. Men pinneapparatet er bra det og :) Men hvis du har satt av 15 000 til dette så gå for apparatet jeg linket til. Kemppi har også et tilsvarende et, vet ikke hvordan det er. Med apparat, gass, ventil og maske så ender du nok på ca 15 000. Er også et regnestykke på dette med hvilken gassflaske du bør ha. Er det lite kjøper du 5 liter. Skal du sveise litt mer kjøper du 11 liter eller leier 20 liter.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apparatet du linker til f�r jeg for 7700,- hos Eik landbrukssenter.Kemppi sitt tilsvarende koster vel et par tusen mere.

Fordelen med Esab apparatet er vel at man kan bruke de automatiske innstillingene opp til 6mm.

Noen som har erfaringer med disse billige pinneapparatene:

Moe&co selger et til 1990,-

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/default.asp?wwwalias=moeco&gid=97&subgid=0

 

http://www.eidetrading.no/product.asp?product=93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, husker at vi på jobb betalte ca 10 000 for det. Men var det 180 eller 200A? Slik du justerer apparatet er at du velger platetykkelsen, og så velger du matingen innenfor dette området. I tilegg kan også apparatet justere seg automatisk. Utenom dette har du også en egen innstilling for varme/innbrenning. Veldig bra apparat! :)

 

En ting du nok bør se på når det gjelder de pinneapparatene er intermiteten på de. Er ikke sikkert de orker å hole på lenge med mye varme. Kan ikke huske jeg har brukt slike sveiseklyper før, men tror ikke disse er spesielt gode. Ser de dyre apparatene har ikke slike klyper.

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen på det var 7700,- for en uke siden,har gått opp litt nå:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26899634

Ser samme firma selger gassflaske til 3200,-

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24388662

Dette er vel et 200A apparat så vidt jeg kan se.Har gått litt rundt å målt godstykkelse på ting som andre har sveiset for meg på traktor/redskaper,mye av det er 8mm.

Kan denne sveisen brukes til å sveise slitebelegg på gravemaskinskuffe/belter?(hardox?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klarer mye mer enn 6mm. Med et lite apparat så må du sveise lagvis. Men man sveiser gjerne lagvis på tykt gods også med store apparater for å få sveisen du er ute etter. Du kan sveise sammen 20mm plater med et lite apparat hvis du vil det. Vil nok få mer solid sveis med et stort da du får bedre gjennombrenning samt har tykkere tråd, men det blir sterkt. Det du gjør er at du setter opp mating på max, og skrur opp på innbrenningen, da kan du sveise mye tykkere gods. Du legger så feite striper du kan, lag på lag til du får tykkelsen/A-Målet du er ute etter. Det letteste er jo å ringe til forhandler å høre med noen kompetente der.

 

Vet ikke ossen avtaler det er med 11l flasker på tools, men hos sveisehuset i Kr.sand betaler du for flasken over 5 år, og må betale for årlig kontroll.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Da ser det ut til at det blir Esab apparatet du linket til.Det er jo en del dyrere enn apparater fra claes ohlsson,biltema og andre,men jeg håper det er kvalitet som varer en stund.

Apparatet som jeg linket til:http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=18020828 kan jeg forresten få kjøpt i Sverige for ca 9500,- NOK inkl frakt.Ikke noen dårlig handel det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår