Gå til innhold

Powerbox eller ingenting på 1999-modell 90-hesters stasjonsvogn?

Ranger emnet


MediaSUV

Anbefalte innlegg

Jeg kunne tenke meg å legge på noen flere gamper på denne kjerra, men det står så utrolig mye forskjellig rundt forbi på forumet at en stakkars dieseljomfru kan bil totalt forvirret! Chiptuning til flere tusen er uaktuelt, men en Powerbox koster ikke mange kronene fra Tyskland (rundt 400-500 hvis man har en adresse å bruke i Sverige, og det har jeg). Men noen påstår at det går helt greit, andre sier at det bare er dritt. Så er det blitt noen enighet om temaet, eller er det av typen YMMV (Your Mileage May Vary, altså at det varierer fra bil til bil)? 1999-modellen er vel den enkleste å trimme, tror jeg. Ikke så mye elektronisk dilldall som på senere modeller.

 

Denne vil bli kjørt av fruen 80 % av tiden, men også hun kunne tenke seg litt mer muskler til forbikjøringer og sånt... Og i tillegg påstås det jo at de gir lavere dieselfobruk (et forbruk som allerede er ganske vil for en som aldri har kjørt særlig under literen på mila med bensin før). Stemmer dette, og hvilke modeller må man da handle inn?

 

Denne kunne jo også være grei, 63 dollar er ikke mer enn 340 kroner nå for tiden (dollaren er under 5,40), og de sender sikkert med redusert verdi på pakken, så man slipper toll. USA-selgere pleier å være greie sånn. England er verre... Og så har den av/på-bryter, og man får gratis luftfrisker til bilen! Det er jo et klart tegn på høy kvalitet... ;) Men seriuosly, er ikke programmet i alle disse powerbox-lignende greiene stort sett det samme?

Endret av MediaSUV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powerboks er ikke bra, den manipulerer siganalene til hjernen så den tror den får mindre diesel enn den gjør, ergo mer suppe og mer trykk. Du får vel effekt, men en boks endrer i beste fall 4-5 parametere mens en chip endrer 3-400 :) med chip får du og mer effekt og lavere forbruk enn en boks vil gi (mange har faktisk får høyere forbruk med boks..). Min stemme går til chip, eller la vær :)

- Skoda Octavia RS TDI 2007

- Toyota Corolla Ke70 1980 <Low, wide and slow>

x VW Polo TDI Sport Edition 2001

Low Cars Make Them Boobies Bounce <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd powerbox på Skoda, men har hatt det på en Toyota. Det har bare vært problemer. DPF (Diesel partikkel filter), EGR ventil mm har jeg byttet pga at motoren har gått for fett. Desuten er det ikke billig.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, høres ikke veldig oppløftende ut... Kanskje best å droppe hele greia, da. Chip blir for dyrt, hvis jeg ikke skulle snuble over noe brukt på Finn. Lurer på om det er bare å bytte hjerrne til en fra en 110-hesters Skoda for å få 110 hester ut av 90-hesteren?

 

Edit: Eller er noe sånt ekte saker? Både navnet og de oppgitte endringene er veldig like det som Powerchip.no selger for 10-12 ganger så mye... ;) Bortsett fra at tsjekkeren sier at det varierer litt med hestene etter tilstanden på turboen. Det høres egentlig ganske logisk ut for meg. Kanskje verd å prøve, med den prisen har jeg jo ikke så mye å tape!

Endret av MediaSUV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Masse meninger om dette ja...

Jeg har bare gode erfaringer med chipbox på vw 90 og 110 hk tdi motorer. Men det er variasjoner på boksene.....

De motorene har såpass enkel motorstyring at det meste fungerer greit. vw med pumpedyse, og også dieselpartikkelfilter er mer vriene å få til å fungere bra.

Mitt råd er: Prøv. Stor sjangs for at du blir positivt overrasket med den motoren du har. Men vær forberedt på endel svart røyk, og økt sjangs for motor/clutch/svinghjul havari om bilen din er litt sliten fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Masse meninger om dette ja...

Jeg har bare gode erfaringer med chipbox på vw 90 og 110 hk tdi motorer. Men det er variasjoner på boksene.....

De motorene har såpass enkel motorstyring at det meste fungerer greit. vw med pumpedyse, og også dieselpartikkelfilter er mer vriene å få til å fungere bra.

Mitt råd er: Prøv. Stor sjangs for at du blir positivt overrasket med den motoren du har. Men vær forberedt på endel svart røyk, og økt sjangs for motor/clutch/svinghjul havari om bilen din er litt sliten fra før.

 

Det er ikke noe å prøve. Svart røyk = uforbrent diesel = tett DPF om en liten stund = mye uftiger = ikke noe god stemning i hjemmet.

Har vært igjennom det. Bare heft og plunder.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hr ikke partikkelfilter på din. Det er mange som bruker boks uten problem, men det er også endel som har har hatt motorhavari, turbohavari etc pluss økt forbruk. Boksen gjør jo ikke annet enn i "tvinge" mer diesel og luft i motoren uten at den vet det. Mange er vel fornøyd pga det går jo bedre, men chip er jo tilpasset bilen så er tryggere og får mer igjen for det :)

Den chippen du linker til kan vel fungere, det er bedre enn boks, men fortsatt ikke optimalt pga han legger inn et ferdig program han har, og ikke til passer det som ligger i din bil. Men uansett bedre enn boks! Men så må du lodde ut den orginale chippen da, og lodde inn den nye når du får en chip sendt i posten :)

- Skoda Octavia RS TDI 2007

- Toyota Corolla Ke70 1980 <Low, wide and slow>

x VW Polo TDI Sport Edition 2001

Low Cars Make Them Boobies Bounce <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår