Audi quattro turbo Skrevet September 28, 2002 Rapporter Share Skrevet September 28, 2002 En turbo stjeler minimalt med krefter fra en motor!!!Eksosen blir jo pressa ut av sylindrene uansett om det står en turbo i andre enden eller ikke.Det er jo en gratis energi som blir brukt.Kan ikke akkurat si at en turbo stjeler effekt da,det er så minimalt at det er nesten ikke målbart.Eksosen går jo bare gjennom en turbin...... Siter `96 VW Golf TDI "90" og `06 Skoda Octavia L&K 1.9 TDI 4x4 stv konebil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
teo Skrevet September 28, 2002 Rapporter Share Skrevet September 28, 2002 Er enig i at en turbo ikke stjeler mye effekt (forøvrig avhengig av størrelse/type turbo...) ville bare poengtere at det er noe.. hvis man måler trykket i eksosmanifolden før turboen vil man se at man har trykk der (avhengig av ladetrykk selvfølgelig) som igjen vil si at eksosen blir noe hindret, men igjen tapet er mye mindre en på kompressor.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi quattro turbo Skrevet September 28, 2002 Rapporter Share Skrevet September 28, 2002 Det kalles baktrykk/mot-trykk det og hvis du har det så har du for lite eksos-hus eller så har du feil dimensjonert turbo.Men en plass går jo grensen uansett.......Har du en skikkelig tilpasset turbo med riktig a/r på eksos-delen og kompressor-delen kan du komme ganske langt.Men turboteknikk er et GANSKE stort og veldig avansert tema.Har begynt å komme inn i turboens fantasiske verden og jeg må si at jeg blir bare mer og mer fascinert :) Siter `96 VW Golf TDI "90" og `06 Skoda Octavia L&K 1.9 TDI 4x4 stv konebil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Prolixin Skrevet September 28, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 28, 2002 Originally posted by Gringo Helt feil. Kompressor utveksling heter dette. Mindre eksos turbin, større impeller på trykksiden. Ergo, du trykker mer en du tar ut. Og jo mer som kommer ut desto mer trykker du. Noen trenger å lese litt om turboer snart før jeg blir heeeeelt gaaal. Ikke vær dum da :D Evighetsmaskin ville det aldri blitt, turboen drives jo av eksos som engang var bensin :rolleyes: Før det nepes mer om turbo her , bestill disse bøkene Jeg skjønner jo dette, det er derfor man har wastegate, for at trykket ikke skal fortsette å øke etter en viss grense. Poenget mitt var at det kreves noe effekt for å drive eksos trubinen rundt. Den går ikke rundt av seg selv. Det var poenget jeg vile fram til! Det vel mange faktorer som bestemmer dette. Det med evighetsmaskinen var ment som en spøk hvis du ikke tok den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet September 28, 2002 Rapporter Share Skrevet September 28, 2002 Siden dere er så int. så burde noen av dere lese litt mer motorteori ;-) Turbo er genialt.. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Efini Skrevet September 29, 2002 Rapporter Share Skrevet September 29, 2002 Sikkert en GRUNN til at det går så mange turbo-matede biler rundt om på verdens veier! Kanskje dere kompressorgutta skulle tipsa bilfabrikantene om dette, de har jo tydeligvis funnet ut at turbo er en BRA ting å ha på bilene! :rolleyes: Siter 1994 Audi RS2 MTM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet September 29, 2002 Rapporter Share Skrevet September 29, 2002 Originally posted by Hondaen Siden dere er så int. så burde noen av dere lese litt mer motorteori ;-) Turbo er genialt.. Turbo er en fin måte å rette opp i en feilkonstruksjon på. There is no substitute for cubic inches. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet September 29, 2002 Rapporter Share Skrevet September 29, 2002 Originally posted by Corvette There is no substitute for cubic inches. Sa han, og fylte full tank.... igjen.... :D Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet September 29, 2002 Rapporter Share Skrevet September 29, 2002 Originally posted by ola Sa han, og fylte full tank.... igjen.... :D Ja huff, jeg bruker nok omtrent like mye bensin som den saken din på mila tenker jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Efini Skrevet September 29, 2002 Rapporter Share Skrevet September 29, 2002 Originally posted by Corvette Turbo er en fin måte å rette opp i en feilkonstruksjon på. There is no substitute for cubic inches. Hmmm.. Hva er vekt og effekt på motor'n din igjen?? Siter 1994 Audi RS2 MTM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet September 29, 2002 Rapporter Share Skrevet September 29, 2002 Originally posted by Efini Hmmm.. Hva er vekt og effekt på motor'n din igjen?? Hvor mye motoren min veier er jeg ikke sikker på, men bilen veier da omtrent som andre biler av den typen.. Ytelsen er på Ca 465Nm ved 3000rpm, og 243HK ved 4000rpm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet September 29, 2002 Rapporter Share Skrevet September 29, 2002 Originally posted by Corvette Ja huff, jeg bruker nok omtrent like mye bensin som den saken din på mila tenker jeg. Tja, 0.8 på mila er vel normalt på V8 ja tenker jeg :rolleyes: Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Efini Skrevet September 29, 2002 Rapporter Share Skrevet September 29, 2002 Der har du en av fordelene med en turbomotor! Motoren min veier knappe 70kg (+turbo) og yter rundt 300hk. Størrelsen gjør at en får nesten all vekta bak framakslingen og får et lavt tyngdepunkt. Biler med tyngre motorer må jo offre andre ting for å få ned vekta på samme nivå.. Siter 1994 Audi RS2 MTM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet September 29, 2002 Rapporter Share Skrevet September 29, 2002 Originally posted by ola Tja, 0.8 på mila er vel normalt på V8 ja tenker jeg :rolleyes: Neida, men et forbruk under litern er normalt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet September 29, 2002 Rapporter Share Skrevet September 29, 2002 Originally posted by Efini Der har du en av fordelene med en turbomotor! Motoren min veier knappe 70kg (+turbo) og yter rundt 300hk. Størrelsen gjør at en får nesten all vekta bak framakslingen og får et lavt tyngdepunkt. Biler med tyngre motorer må jo offre andre ting for å få ned vekta på samme nivå.. Skulle vært artig å høre hva de har ofret i bilen min. Den er forøvrig Ca 450cm lang, er 189cm bred, har 17" felger med 275/40-17 dekk på, 75 liters tank, V8 på 5,7 liter, AC, skinn, el.førersete, el.vinduer, sentrallås, osv.. Stort sett det meste av utstyr. Den veier 1480kg med full tank og sånt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.