Gå til innhold

Golf 3 1.4L, hva skal jeg gjøre med den?

Ranger emnet


eskepro

Anbefalte innlegg

Heisann.

Her forleden dag fikk jeg omregistrert min gamle farfars bil over til meg etter den gikk i arv.

Det er en gammal golf 3 1.4L (60hk(?)), farge: mørkerød.

Den står på verksted for tiden etter jeg klarte å knekke en av de 4 hjulboltene på høyre bakhjul.

Spurte også om de kunne fikse den skrikelyden fra startmotoren når jeg vrir tenninga.

 

Problemer med bilen utenom de som står ovenfor:

-Stygg liten bulk på sideskjermen med noen hvite striper i.

-Bensinlokket buer innover (tenker på å lage en slags forlenger inni den som stopper det fra å gå helt inn).

-Framfangeren er sikret med rundt 3 ståltråder, synes egentlig ikke særlig, men kunne vært greit å få fiksa.

-Noe lakk som har flekka av helt nederst på enkelte plasser på siden, mindre synlig.

-Bittesmå bulker på "sideskjørtet" som jeg ikke la merke til før en kompis la merke til de.

-Svak motor.

 

Har lyst til å få mer effekt ut av motoren, men vet ikke om noen lette og billige løsninger (og helst LITT lovlige) jeg kan gjøre for å fikse det.

 

Ellers har motoren bare gått 32000km og er i god stand.

Interiøret er helt feilfritt og bilen er så og si rustfri.

 

Så er det noen som vet om noen relativt billige og merkbare triks for å få stell på denne røvern?:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tenkt å beholde bilen så ville jeg startet med å gi den en skikkelig service og en real vask og polish.

Angående motor så er det på ingen måte verdt mengden penger å trimme denne motoren.

Finn heller en delebil med en større motor, eventuelt selg bilen.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg bilen, sikkert noen så vil betale en del for en golf som har gått så lite :) Så bruker du pengene til å heller kjøpe deg et Gti eller g60 prosjekt.. :D

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal beholde den. Det er et løfte jeg har gitt til min farfar.

Liker selve golfens utseende, men den kunne godt ha hatt en sprekere motor.

Ingen tips for å gjøre den sprekere for en liten sum penger?

En kompis har anbefalt meg å kjøpe en 24v bmw motor, hvor mye ville det kostet å sette inn en slik og kompensere med bremser divdiv for å få dette "lovlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel ganske vanskelig med tanke på at bmw motoren er beregnet til bakhjulsdrift.. Men alt går an hvis penger å viljestyrke er der! Enkleste er jo å få tak i en Vr6 eller gti motor, så tar du vr6 oppheng å bremser +++ Så går det an å få det godkjent :)

 

Eller en Audi motor, men der blir det litt kluss med ledningsnett tilpassing osv...

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette en BMW motor inn i en Golf blir vell mer jobb en hva det smaker. Da er det bedre med en GTi/VR6 motor. Mye lettere å få godkjent også, spesielt om man får tak i en komplett delebil fra Sverige eller lignende.

 

Ellers så kan du kjøpe justerbart senkesett og noen kule 15/16" felger og kansje en emblemfri grill, så har du en stilig bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vr6 motor frister selvfølgelig.

Finnes det noen "guide for dummies" eller noe lignende? Er desverre helt blank når det kommer til slik, men er veldig keen på å lære det :P

Og la oss si at jeg kjøper en vr6 motor som har gått.... la oss si, 150000. Hvor mye ville det kostet sånn ca. med alt jeg trenger ved siden av motoren?

Og en ting til, hva trenger jeg annet enn motoren i seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får å få godkjent ombygd til VR6 trenger du blant annet:

-Forstilling (5bolts) med tilhørende bremser, osv.

-Bakstilling (5bolts) med tilhørende bremser, osv.

-Br.kraft forsterker fra vr6

-Motor med grikasse og ledningsnett.

 

Det trenger du iallefall, sikkert andre ting også som jeg ikke kommer på i farten. Greieste er å få tak i en skade bil, evt. bil fra sverige/tyskland og flytte delene over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har gjort noe særlig mekkearbeid før ville jeg ikke prøvd meg på en større ombygging med det første.

Ta deg en tur på Biltema, Jula o.l. og kjøp deg grunnlegende verktøy, skrallesett, fastnøkler o.l.

 

Så gir du bilen en skikkelig service som nevnt tidligere, tut og kjør..

Så kan du heller på sikt kjøpe en delebil og forfatte en skikkelig begrunnet søknad til Statens Vegvesen der du ber om godkjenning til å bygge om...

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår