Gå til innhold

Tips til førstegangsbil?

Ranger emnet


Konnis

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Som så mange andre her må jeg stille dette spørsmålet. Fyller 18 i oktober, satser på å få lappen på dagen og vil skaffe meg et eget kjøretøy snarest mulig.

 

Kriterier:

- Under 50.000kr

- Under 200.000km

- Sedan eller kombi 5-dørs

- Driftsikker

- Rimelig i drift (drivstoff-forbruk/verkstedkostnader)

- Manuelt gir

- Rimelig å forsikre

- Ikke for gammel (skal ikke ha noen 240 nei, tenker rundt milleniumsskiftet +/- 3 år)

 

Ellers vil jeg gjerne at bilen har litt sprut så den ikke sliter med forbikjøring på motorvei :p

 

Kriteriene mine gir meg jo mange valg fra alskens produsenter, men det er vel helst japanske som er å foretrekke i denne prisklassen? Har sett på Mitsubishi Carisma og Galant ('98-'01 ca), Mazda 626 ('99-01' ca), og har også i det siste vendt snuten mot Opel Vectra. Stiller ikke enorme krav til utseendet, så lenge bilen ikke er spygrønn eller en liten damebil som Fiat 500. Diesel hadde vært godt, men jeg regner med å måtte godta bensin når jeg ikke vil betale mer enn tidligere nevnt. Har tidligere sett på Saab 9-3 med 2.0 sylindervolum og 130-150hk, men fant fort ut at dette blir rådyrt å forsikre for en 18-åring.

 

Tips til modeller jeg bør se etter? Ønsker ikke enorme verkstedutgifter, så driftsikkerhet er kanskje noe jeg bør fokusere mye på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å gå for en Ford Focus. Feks denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29338142

Focus er en bra bil, med veldig gode kjøreegenskaper og få feil. Men sjekk for rust i dører da det har vært ett problem på disse. Har en sånn selv og har bare byttet en lenke arm på 3 år. + olje,plugger og filter da selfølgelig. Velger du denne får du en driftsikker og fin bil. Det er også relatvit lave delepriser.

 

Opel Vectra er heller ikke en dum bil. Men det er nok litt mere feil på disse en på Focusen. Har tidligere hatt 2stk Vectra B, og jeg likte de bilene veldig godt. Her må du også sjekke for rust. (Styr unna 1.6l motoren på Vectra)

Du bør ta en titt på denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29613065

 

Gode dekk, 1 eier, fult servicehefte, og regreim er bytte for 10k siden.

Vil du ha Vectra så virker den som ett meget godt kjøp.

 

 

Astra kan kanskje være ett alternativ? : http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29558854

Endret av DelPiero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de er mindre holdbare, høyt oljeforbruk og havari viss de ikke passes på. (Hvis motoren er godt fulgt opp med oljeskift osv så kan det jo går bra)

Det er 1.6 motoren til Opel med motorkode: X16XEL

 

Fra ca 2000 kom den nye motoren med kode: Z16XE

Den kan du godt kjøpe.

 

Disse står også i Astra bare så du vet det.

 

Vil du sjeke hvilekn motor som står i bilen du kanskje vil kjøpe kan du gå på http://www.mekonomen.no

Så trykker du på Finn deler til din bil, og skriver inn reg.nr der. Da kommer informasjonen om bilen opp. Står under typeinfo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, flott! Takker!

 

Har kommet over en '00-modell A4 nå. Har i utgangspunktet vært skeptisk til populære merkebiler, men denne apellerer til meg siden det er en 1.9 TDI. Noen typiske problemer med A4 fra 2000? Ser for meg at de kan være dyre å sende på verksted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår