Gå til innhold

BEESIX Mod'en til A4 B6 (få den originale bakfangeren i s4/s-line look)

Ranger emnet


leholtet

Anbefalte innlegg

Det er ikke en hemmelighet at en standard a4 b6 har en litt kjedelig bakfanger. Jeg søkte litt på nettet og fant en ganske bra løsning.

 

Mod'en er ganske enkel, og blir kalt "Beesix mod" av audi-fansen, og går ut på å modde en a4 b7 diffusor på en a4 b6.

 

Link til DIY'en jeg brukte: http://www.audizine.com/forum/showthread.php/281305-custom-rear-valence-DIY?highlight=

 

Her går han ut fra en non s-line diffusor.. Jeg valgte å bruke en s-line diffusor da jeg syns denne var mer kledlig i forhold til at min bil har s4 eksteriør utenom bakfangeren..

 

Stegene som oppgitt i DIY'en fra audizine.com er ikke fult så enkel som beskrevet.. Etter at man har kappet av de festene som skal kappes, passer ikke diffusoren 110% umiddelbart.. Det var derimot ikke noe problem. Jeg brukte varmepistolen (koster 150 kr på clas ohlson), satte diffusoren på bilen, varmet opp, og formet plasten inntil fangeren, slik at passformen ble perfekt.. Dette er ikke absolutt nødvendig, men om man ikke gjør dette, blir det en liten glippe der bakfangeren går litt "innover" helt nederst..

 

Jeg var nok litt for uforsiktig med varmen, slik at det ble noen "småmerker" på diffusoren etter varminga.. Dette løste jeg ved å pusse ned hele diffusoren med grovt sandpapir, før jeg fullførte med fint sandpapir slik at flaten ble glatt og fin.

 

Etter det lakket jeg diffusoren med lakk på boks, og klarlakk på boks. Fikk begge på Møller for 290 kr.

 

Dette er en svært billig mod, og resultatet blir veldig bra! :-) Jeg syns BSR eksosen stakk litt mye ut før, men etter BEESIX sitt påfunn, er det helt perfekt!

 

 

Mitt resultat:

 

[ATTACH]23427[/ATTACH]

 

BEESIX's resultat fra DIY'en:

 

IMG_3249.jpg

 

Original S4 B6:

 

DSC01625.JPG

 

Setter pris på tilbakemeldinger :-)

post-24648-13804853357943_thumb.jpg

Endret av leholtet

2005 Golf Sportline 1,6 FSI - Solgt.

2007 Golf R TSI 140HK - Solgt.

2003 BMW 320 ci - Solgt.

2010 Vw Scirocco 2.0T - Solgt.

2003 Audi A4 1.8TQ S-line - Nåværende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke polert/rubba diffusoren enda, og jeg syns den ble ganske clean og blank allerede :-)

 

Lakken er vel egentlig det samme hvor du kjøper så vidt jeg vet.. Men om jeg skulle ha lakkert "ikke-originalt-lakkert" bakfanger og sideskjørt.. tror jeg at jeg hadde gått til en lakkforhandler, og fått større bokser, for den jeg fikk fra møller var akkurat nok til den lille diffusoren.. Jeg vet også at flere lakkerere ikke vil ta på seg jobben med å lakkere disse delene, da lakken sitter etter sigende skal sitte dårligere på dette en på "nye deler".. Jeg har også lakkert frontfanger, sideskjørt og bakfanger i ettertid da dette ikke var originalt lakkert, og jeg har ikke merket at det har sitti noe dårligere..

 

Kan kanskje være en ide å pusse ned med fint sandpapir før du går på med lakk?

 

Det som er vanskelig med boks, er at dysa kan "tette seg" slik at det kommer ujavn sprut.. det viktigste er at du holder avstand fra gjenstanden du lakker, og boksen.. ta gjerne flere lag.. shiny blir det vel av klarlakken til slutt, samt litt polish etterpå :-)

 

Slutningen min er at jeg syns det var mye lettere å lakkere, og få det fint, en jeg trodde! :-)

 

Det er absolutt verdt å prøve selv! :-)

Endret av leholtet

2005 Golf Sportline 1,6 FSI - Solgt.

2007 Golf R TSI 140HK - Solgt.

2003 BMW 320 ci - Solgt.

2010 Vw Scirocco 2.0T - Solgt.

2003 Audi A4 1.8TQ S-line - Nåværende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har den glippa på siden ?

 

På bildet har jeg ikke skrudd den fast enda.. måtte løsne eksoshalene og skru den inn derfra, slik at det ble sittende skikkelig. har to skruer i "originalfestene" på midten, to stk opp ved eksosutløpene, og to helt ytterst på sidene..

 

Jeg brukte varmepistol til å tilpasse sidene, slik at den glippa er minimal! 0,001mm kanskje :-)

2005 Golf Sportline 1,6 FSI - Solgt.

2007 Golf R TSI 140HK - Solgt.

2003 BMW 320 ci - Solgt.

2010 Vw Scirocco 2.0T - Solgt.

2003 Audi A4 1.8TQ S-line - Nåværende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å lakkere sideskjørtene og bak skjørtene i helgen, men eg fikk faen ikke av bak skjørtet uten å demontere hele bakfangeren pga 2 skrue fester helt oppe på midten, fikk alikavel ikke av bakskjørtet med helefangeren av pga klipsene satt skikkelig. Eg endte med å maskere og lakkere skjørtet med overdelen på. Har du noe tips til hvordan man kan få den av bakfangeren uten å knekke noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på door bladesene? det er de eneste jeg tok av. Resten ble lakkert "på bilen".

 

har du bilde på hva du mener? hele bakfangeren?

2005 Golf Sportline 1,6 FSI - Solgt.

2007 Golf R TSI 140HK - Solgt.

2003 BMW 320 ci - Solgt.

2010 Vw Scirocco 2.0T - Solgt.

2003 Audi A4 1.8TQ S-line - Nåværende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasket bilen, og tok et bilde med diffusoren "påskrudd" og festet.

 

Ps. Dette er et S4 prosjekt som skal være ferdig i 2013! :-)

 

[ATTACH]23594[/ATTACH]

post-24648-13804853407999_thumb.jpg

2005 Golf Sportline 1,6 FSI - Solgt.

2007 Golf R TSI 140HK - Solgt.

2003 BMW 320 ci - Solgt.

2010 Vw Scirocco 2.0T - Solgt.

2003 Audi A4 1.8TQ S-line - Nåværende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår