Gå til innhold

Montere motorvarmerelement 2005 1.6 bensin?


Mr_Spock

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har skaffet meg et motorvarmerelement til min 2005 Focus. Det ser ut til at man skal bruke hullet til en frostplugg som er på den siden av motoren som vender inn mot torpedoveggen. Jeg synes det virker som om det er litt vanskelig å komme til der.

 

Noen som har noen tips til hvordan man monterer elementet?

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, dette var en skikkelig plundrejobb. Det tok sin tid, men nå er blokkvarmeren montert. Så da kan jeg jo advare andre om å gjøre det selv. Anbefaler å sette det bort hvis man har mulighet.

 

Men her kommer allikevel en oppskrift, for de som liker å plage seg selv:

-tapp ut kjølevæske, dette gjøres enklest ved å demontere luftfilterboksen og skru ut bunnpluggen i radiatoren, skru også av lokket på ekspansjonstanken.

-demonter vindusviskerne og de to store plastplatene under disse.

-demonter de do ledningene med plugger som kommer fra eksos/katalysator

-demonter varmeskjoldet over eksosmanifolden.

-demonter gjerne litt mer, blant annet noen festebrakketter, bind opp kjølevæskerørene som går i i kupeen for bedre plass.

 

Nå er det klart for å fjerne frostpluggen, du kan ikke se den direkte, fungerer nok med speil. Når du er bøyd over motoren ligger den rett under høyre rør på eksosmanifolden. Det er veldig vanskelig å komme til og det går ikke an å se. Det er også nesten umulig å få til å slå med noe siden det er så trangt. Normalt slår man til pluggen med et par kraftige slag på den ene siden og så napper den ut med en god tang.

 

Jeg leser på nett at det finnes spesialverktøy for å fjerne slike plugger. Jeg hadde ikke noe slikt. Etter masse prøving fikk jeg til slutt ut pluggen ved å slå hull i den med en syl og så skru inn en treskrue som jeg fikk skikkelig moment på og plutselig spratt den ut.

 

Å montere selve blokkvarmeren er veldig greit.

 

Jeg har montert blokkvarmer og slangevarmer på flere biler tidligere, men dette er det værste bilen hittil.

 

Noen som vet hvor mye Ford tar for slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår