Gå til innhold

Mercedes 190E Sportline DTM Cosworth (Genial historie om Vidar Hansen!!)


Mirus

Anbefalte innlegg

Jeg rotet rundt på harddisken min og fant igjen denne historien jeg så vidt husker jeg lagret for en god tid tilbake.

Tenkte jeg skulle dele den med dere, fordi den er så utrolig godt skrevet! :D

 

Il Tempo Gigante

Tekst : Robert Benkow , Foto : Robert Benkow Og Ian Page

Tatt fra "Drive" Nr 12/99 - 01/00

 

Hva gjør du når din million-Ferrari blir parkert av en 87-modell Mercedes 190E på grønt lys ? Du gråter blod og graver fram nok en million eller to for så å oppdage at utvalget som gjør 0-100 km/t på under fire sekunder et ytterst lite.

 

Alternativt kan du gjøre som Vidar Hansen. Tråkle det europeiske bruktmarkedet for spesielle biler , kjøpe en billig - eksempelvis en 190E av gammel årgang. Ha et par hundre tusen ekstra , og lage en 450 hesters versting av den.

 

Nå snakker vi imidlertid ikke om en hvilken som helst gammal 190E. For tyskeren som kjøpte den i 87' var ikke det minste opptatt av orginalspesifikasjonene, og sendte bilen rett til Roland Asch. Kjent DTM-fører av ypperste kaliber og visstnok ingeniør av Guds nåde. Han konstruerte og monterte like godt en modifisert DTM-bakstilling på 190-en fra en 2,5 16 EVO 2. En variant det kun ble laget 500 av , med spenstig understell, skinninteriør og detaljer som imponerte oss på den tiden - som lys i begge sminkespeilene. Tyskeren var selvfølgelig en tanke mer interessert i bakstillingen , som i utgangspunktet hadde kostet millioner å utvikle for bilene i Deutsche Tourenwagen Meisterschaft. Biler med teknologi som til tider overgår Formel 1.

 

Så bar turen videre til motorbyggeren Suhe Motorsport , som på tyskerenes kommando kastet orginalmotoren , erstattet den med en Cosworth , og drømmen om en anonym fartsbombe var realisert. I det minste på papiert. Bilen hadde allerede på dette tidspunkt kostet skjorta, men tyskeren fikk ikke forventet uttelling på spanderbuksene sine. Først fikk han problemer med overoppheting som motorbyggeren aldri greide å finne ut av. Så fikk bilen trykket inn bakenden i en kollisjon, og siden var verstingen redusert til en parkert pusling som tyskeren ønsket å kvitte seg med. Hansen fikk den , som han sier , til "Gi-bort-pris" På veien hjem skjønte han straks en av årsakene til den dårlig fungerende motoren. Fluene satt tett i tett i øverste del av radiatoren. Cosworths radiator ble sittende lengre ned i motorrommet en på mercedes og problemet ble løst så fort han erstattet orginalgrillen med en annen. Suhe Motorsports Cosworth hadde som alle andre lite til overs for konstant over-oppheting. Men det stoppet ikke der, de hadde til overmål montert bånnpanna gal vei, glemt å flytte pickup'en for overoppheting av oljen. Resultatet ble en alltid overopphetet motor med dårlig smørning. Det er ikke alltid like vakkert, det en profesjonell motorbygger tar seg betalt for.

 

En skrue

Men slik stopper ikke vidar hansen et øyeblikk. For Hansen er bilentusiast. Rettelse. Hansen har passert det stadiet for lenge siden. Han er hva engelskmennene kaller en "nutter" - en skrue.

 

Han er bland de aller mest sugne. De som skal ha det verste. De raskeste gatebilene det går an å få på veien. De som elsker å erte på seg eierene av multimillionkroners sportsbiler, for så å sende dem strigråtende og furtende til sin forhandler for å finne ut hva som er galt med bilen. Da blir allen Hansenene for en kort, kort stund fylt av lykke, før neste offer prøver å yppe. Så er det på han igjen. Neste aderealin-rush venter.

 

Før Mrcedesen hadde noen som helst sjangse til å bite fra seg, måtte turen om nok en motorbygger. Denne gangen Michael Lowman hos Lowman Jones. En av de tusen motorbyggere som man finner i trange engelske verksteder. Og blant spesialitetene er selvfølgelig alle Cossie-motorene irrganger som michael kjenner like godt som innsiden av sine egne nesebor. Forskjellen fra de fleste andre steder er at Michael vet hva og hvor han skal pelle, i motsetning til majoriteten som blir stående å klø i grevet. som Suhe Motorsport.

Resultatet denne gang er at toliteren har fått frest og slipt noen av de glatteste og vakreste innsugene vi har sett til denne dags dato. For å øke tempoet på luftmengden inn, smelles det på en garret-turbo av groveste kaliber. Gråmerkede dyser signaliserer at de er rede til å sende de største bensinmengdene inn i motoren. Kamakslene som Michael på pur engelsk faenskap forteller vidar at er standard, viser seg å være alt annet.

 

Vidars filosofi er i grunnen såre enkel. Der blir ikke krefter nok. Med hjelp av vanninnsprøytning utvides lufta i kompresjons rommet , og det gir høyere trykk i sylinderen. Dermed oppnås enda større og mer raffinert eksplosjon. Fritt oversatt etter Drives fagredaøktør bolneset bil det "a hell of a smell!" Og som det ikke er nok , er en ståltank klargjort i bagasjerommet for å ta imot enda hemmeligere drivstoffblandinger. Det skal ikke mer enn en kjapp titt under doning for å se at alt er i orden der også. Tre Tommer i diameter i syrefast stål eksosanlegg laget av en eksos-guru som har viet sitt liv til de riktige bøyene for optimalt mottrykk i avgass-systemet. Synet setter umiddelbart gassbeinet i gang med en ukontrollerbar quickstep.

 

Anti-lag

Vidar Hansen låner mer enn et øye til rallysporten når han bygger verstingene sine. Anti-lag funksjon i motorstyringen er aktivert og styres via en knapp i kupeen. For de uinvidde nevner vi raskt at denne lille innretningen sørger for å holde turbotrykket oppe når gassen slippes. Her skal det ikke kastes bort så mye som en tidel akselerasjonsfasen. Kraft skal hentes, ikke ventes. Instant power er ord for dagen, fartfrikers amen. Det smeller akkurat som i rally, når anti-lag'en er koblet inn. Og effekten ? Men slapp av kjære leser , vi klemmer deg dit om noen øyeblikk.

 

Tørrsumpen venter. For klok av skade , tar ikke hansen noen sjanse. Den andre tanken i bagasjerommet samler opp hver oljedråpe via en pumpe og sender den resolutt tilbake der den hører hjemme - i høyt turtallsarbeidende mekanikk. Skal noensinne denne bilen få problemer med oljetilgangen , må den ligge opp-ned.

 

Faren for at det skal skje, er alltid til stede. Særlig for en bil som er god for 0-100 på fire blank, og topphastigheten i overkant av 300 km/t. Respektabelt. Vi snakker tross alt ikke om guds gave til aerodynamikken her. Vi mer enn aner 190-ens slektskap med en murstein.Men fort går det. Så inni gampeskogen for at sette seg inn i en bil uten å vite at det skrubber like heftig som det drar, er ren dårskap. Evolution 2 understellet kommer standard med 285 millimeter ventilerte bremseskiver med svære en-ports kalipere som , etter de fleste standarer er rause bremser, og vanligvis ytters kapable. Men Mercedesen er ingen lett bil, og Vidars kjørestil, om vi kan si det slik, en utfordring. Orginalbremsene tømmes i hvert fall "farlig fort" i følge ham selv.

 

Hva gjør man med slikt, om man heter Hansen, er ihuga skrue og har penga ? Fire sekunders betenkningstid for en mann av hans kaliber et hav å regne. På den tiden har han bestemt seg, slått nummeret til sin bremseleverandør, og venter utålmodig på svar. Ut med eksisterende bremser, inn med 330 millimeters skiver av merke Brembo, med dertil tilhørende fireports kalipere a la Ferarri F40.

 

Sinkende Sunde

Det stopper ikke der. For Hansens hjerne arbeider konstant forbi rødmerket. Det vi andre helt unntaksvis greier å snakke på innpust, er Hansens nordnorske talegaver så utviklet at Øystein Sunde fortoner seg som en sinke. Jeg truer ham med å fortsette samtalen på engelsk , bare for å finne ut at han snatrer som et maskingevær på utenlands også.

 

Men der er bare moro for han har fått det for seg at denne bilen skal kunne bremses enda raskere. Så hva gjør han. Bestiller en dragracing fallskjerm. Der er jo opplagt. For Hansen. Fram med baufila. Av med hengerkroken. Sveis fast skjermen. Før vaier inn til utløserhendelen i kupeen, og i løpet av 2 timer har 190-en distansert seg nok et hakk fra Mercedes intensjoner. Nevnte vi girkassa ? Ikke det. Foreløpig ikke det mest spennende , men sympatisk for Hansen. Under samtalen forteller han at den er fra en 300 diesel , og at han har rast en allerede, for disse "hersens lange Mercedes-overføringan" gjør girskiftene upresise og langsomme.

 

Jeg skjønner godt hans irritasjon. Når en girkasse får beskjed om å takle tredje gir istedet for femte i 200 km/t, har det en tendens til å skje ting. Og det gjorde det. Jeg nevner i en bisetning at han som trives godt i hastigheter over 200 km/t, burde spe på med et sjette gir. Ikke før er det sagt , før mobiltelefonen oppe. Han ringer en venn som "har ei BMW M3 girkasse liggandes", og ber ham ta mål av den , og det rimer. Skal man kjøre fort m kan man jo ikke kaste bort tiden.

 

Smultringspor

For at Drive skal få kjenne på 190-ens indre kvaliteter, har Hansen leid ei flystripe. En flystripe enhver flypassasjer heretter kommer til å få dødsangst av å se, for skulle et fly noensinne lande med tilsvarende spor i asfaltenm vil det bli spontanbehov for spyposene.

 

Årsaken til myriaden av smultringspor er selvfølgelig bileieren selv. Så til randen fylt av viril kjøreglede at seansen måtte starte med en ustoppelig karusell av piruetter. Hvor mange vet jeg ikke, men Martin Schanches rituelle seierspiruetter i Rally Cross, fortoner seg som en flau bris i forhold. I det minste hva det angår mengde. Etter hver setter bilen selv en stopper for Hansen. Ikke fordi den ikke tåler det , men rett og slett fordi et dekk eksploderer.

 

Pyttsan , det er flere der de kommer fra sier hansen og rekvirerer nye. Bolneset og undertegnende står for tur. Hansen iler til like før vi tar av , og spør om vi kansje skal øke ladetrykket opp på turboen med en halvkilo opp til to. -Hvorfor ikke, vi ser stort på kiloene her i gården, sier Kjetil. Han har jo hatt en og annen skrue løs han også i sin tid, om ikke enn så grovgjenget som Hansen. Opp med panseret . En rask justering. Og bolneset gasser. Kroppen klemmes umiddelbart mot hver søm i skinnsetene, før får et brøkdel av et sekunds pusterom og andregiret nødeløst slenger meg inn i passform igjen. Mellom hvert gir smeller det på beste rallymaner. Bolneset har minst like stor glede av turbotrykk som Hansen. Anti-lag'en jobber for livet. Livet er herlig , dere.

 

Snev av dragster

Slik fortsetter det til bilen går tom. Akkurat som flystripa. Vanlig stoppeklokke forteller oss fire sekunder blank fra 0 - 100 på en perfekt start. 0 - 200 går på ca 12, og etter det følger øynene kun med på speedometeret som for lengst har forlatt sitt register som går til 260km/t. I slike hastigheter blir min største bekymring at det rister så fælt at testiklene truer å bytte plass med øyeeplene.

- Er ikke langt unna 300 dette her sier Bolneset med vibrato i stemmen, og trykker inn skrubben. Sikkerhetsselen strammer så mye at magesyren truer med å overmanne spiserøret.

 

Jeg prøver 190-en selv. Og det drar noe sinnssykt. Uten dødpunkter. Mercedesen skyter fart, og det gjør den brutalt. Til tross for at den bare er tohjulsdrevet. Med nye dekk og et understell som virker som det kan opphever skillet mellom natur og maskin , og ikke den uvesentlige detaljen at mannen bak rattet evner og proposjonere kreftene.For tro meg, å ta totalt av med denne redskapen er ikke noe problem.

 

Selv snev av dragser kryper innpå meg. Aldri i min levetid har jeg stoppet raskere fra 200 - 0 km/t. Mary Poppins paraplyen bak på tilhengerfestet og bremboene sørger for det. Jeg har aldri vært bekymret for whiplash forover. Det er jeg nå , der jeg letter duknakket nærmer meg Hansen med vidåpen tanngård.

 

Du , veit du ka, sier han på sitt sedvanlige 1/12.000 dels sekund. - Æ må ha ein større fallskjerm, - eller - syns du heller æ ska ha tre små. Sånn jeg føler meg nå , føles det som det er jeg som skal ha tre små , sier jeg.

- Nei , pokker heller, æ sell han. Finn du ein kjøper skall æ ha 350.000 førr han , så kan æ bygge mæ et skikkelig råskinn. - Javel er ikke Merc'en et råskinn da, spør jeg. - Ikkje mot ein Porsche på 1.000 hæsta !

post-379-13804850375674_thumb.jpg

Thomas

 

Bil-bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
Originally posted by Dee Jay

leste om denne mannen i engelske "Max Power" ofr lenge siden. For å si det sånn så var det ikke noe positivt de skrev, de trodde han bare hadde det i kjeften...

 

Jeg leste artikkelen selv, og på sedvanlig Max Power-vis var alt de skrev bare tull og ironi. Det var slik de skrev artikler før, de pakket inn teknisk informasjon i en masse useriøst tull, det var humoren deres på den tiden, og den er til tider slik fortsatt. Så jeg tror nok ikke de trodde han bare hadde det i kjeften, da har de vel ikke tatt seg bryet med å printe reportasjen in the first place.

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by turbo2

Har han ikke råd til bremser eller, siden han har fallskjerm??!?!??!?!

 

Den bilen går jo som en chippet audi eller ford....

 

Hmm.. Du får kjøre ifra han da, mrholdkjeftenderestildereerraskere! :D

Man høster, som man sår, eller .no...:rolleyes:

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
  • 3 years later...

Noen bilder av den.

 

Foto0247.jpg

Foto0245.jpg

Foto0244.jpg

 

Meget fin bil, kunne virkelig tenkt meg å kjika under pansret på den.

97 Mercedes E230 Turbo "BRABUS"

X biler : 87 Mercedes 260E 3.0 - 86 Mercedes 190E 2.3 delebil - 85 Mercedes 190E 2.0 - 88 Vw golf gti 16v - 83 golf 1 gti"bilsport" - 84 VW golf 1,6cl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår