Mambo Skrevet Mars 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2004 Mitt mål er å få mellom 150 og 200hk uten turbo.. er 17 så har ikke allverdens penger.. Det jeg har å Begyne med er en B230K motor. jeg kan jo si hva jeg har tenkt på da.. Mitt første valg er vel mere et ekspiriment. som jeg lurer på om har noe forseg (??).. Forslag nr1. Ta en 16V topp fra en 740 og motere på sammen med injetion systemet og hjernen, sette på grenrør.og sportsfilter.. (flere forslag er veldig godt velkommene på forslag nr.1) kanskje heller 2 dobble istede for injektion forslag nr.2 er å sette på en K-kam som jeg har hørt er den kvasseste. og 1 dobbel weber eller 2 kommer ann på "founds", grenrør og sportsfilerter da.. kanskje sette på elektrisk vifte, siden jeg har hørt at det hjelper litt. men veit ikke om det har noe for seg ( tar gjerne imot justeringer her også ) Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Mars 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2004 Bygg nå heller på en komplett 16V motor fra 740/940, blokka til 230k er ikke brukbar med den toppen uansett. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Mars 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2004 Originally posted by nissan s13 Bygg nå heller på en komplett 16V motor fra 740/940, blokka til 230k er ikke brukbar med den toppen uansett. nåja,visst er det greit at b234 blokka har en oljepumpe med stor kapasitet,men hva med motorfester? og hvor har du tenkt å sette fordelern? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet Mars 8, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2004 med andre ord... jeg burde satse på vanlig topp :) hehe Noen som har noen bra tips. med delebetegnelse og ca pris?? jeg trenger ikke mer enn 150-200Hk i førsteomgang for er ikke så gamle karen Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dre Racing Skrevet Mars 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2004 200hk i en 8v med standard slagvolum er en ganske bra prestasjon. for å si det sånn, så vill det koste 10 ganger mer enn å hive inn en B230FT, som jeg ville ha gjort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet Mars 8, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2004 Originally posted by Dre Racing@ 200hk i en 8v med standard slagvolum er en ganske bra prestasjon. for å si det sånn, så vill det koste 10 ganger mer enn å hive inn en B230FT, som jeg ville ha gjort. hehe ja det er jeg klar over :) men en 150hk må da være lett tilgjengelig med grenrør, en dobbel 45-weber (2 etterhvert når penga strekker til), en K-Kam siden de er bra kvass. kanskje få tak i ny topp. så lenge jeg får det under 10.000kr men helt klart en FT hadde jo være rått. men hvor mye må jeg gi for det jeg trenger til den?, trenger jeg ikke egenlig bare toppen, innsuget og turboannlegget.. jeg er han motor som har gått ganske lite og er i bra stand, så har litt lyst til å bruke ihvertfall blokka som emne å gå utifra.. Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Mars 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2004 ca 150hk=1980 b23e(405topp+h-kam)+ekstraktorgrenrør+3"eksos+luftfilter....Da har du 140-150hk.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet Mars 8, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2004 sikker greit det.. :) og takk for tipsa, setter pris på det..:) men lite spm.. hvordan får da volvo-orginal rallybilene ut 163HK av bilene sine. de har jo bare kam- og kanskje topp som er fiksa. Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet Mars 9, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2004 Originally posted by maxis ca 150hk=1980 b23e(405topp+h-kam)+ekstraktorgrenrør+3"eksos+luftfilter....Da har du 140-150hk.. der det er vel nesten hva volvo-orginal folka gjør. og de får vel 163hk.. og det uten grenrør men 2.5" annlegg men kan jeg ikke ta en sånn topp, og få tak i sånn innsprut ifra en vraka bil ellernoe ? kanskje ikke toppen, men innspruten ihvertfall Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Mars 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2004 Originally posted by Mambo der det er vel nesten hva volvo-orginal folka gjør. og de får vel 163hk.. og det uten grenrør men 2.5" annlegg men kan jeg ikke ta en sånn topp, og få tak i sånn innsprut ifra en vraka bil ellernoe ? kanskje ikke toppen, men innspruten ihvertfall nåja,tviler på at luftfilter+2,5" anlegg gir 23 hk ekstra...:rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet Mars 9, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2004 nåja,tviler på at luftfilter+2,5" anlegg gir 23 hk ekstra...:rolleyes: [/b] det gjør jeg også.. men jeg veit jo ikke alt hva de gjør. noe av det jeg tror er.. innsprut motor.. b23e (ekke siker) toppen er enten en 405 eller 531. 2.5" annlett ikke grenrør,, ekke lov.. alt må være orginaldeler og turbo er jo heller ikke lov.. er faktisk ganske store begrensninger.. men de får 163HK ut av de motorene. men ekke sikker på med hva. må se på bilen til han ene i klassen min en gang han har den med Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Mars 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2004 Jeg har snakket med MANGE som driver med tuning av b23/b230 motorene. En b230a med dobble dellorto (som er bedre enn weber), vil gi ca like mye hk som b230e, altså 136 ca. Det vil derimot gi en del mer nm! Problemet her, er at forgasserene koster deg nok en god del penger! rundt 5000kr med innsug? om du da har 136hk sier vi.. så vil du ha effektanlegg, effektfilter, annen kam, etc. en kam gir visst 10-15%, effektanlegg og effektfilter gir vel noen %, men ikke stol på de 10-15% de oppgir i annonser! kanskje to dobble dellorto + kam + effektanlegg + filter gir deg 150hk / 200+ nm, men tenk på: * utgifter til deler * bensinforbruk Det billigste alternativet er nok å få montert enten: * b230 turbomotor (da helst en FT, om du har råd) * nyere motor uten turbo en b234 motor har vel 156 hester elns standard (uten turbo). - b234 vil ikke passe på motorfestene til b230. du kan ta b234 topp på b230 blokk, men da må du ha en liten dings for å stramme kamreimen. Den delen kan du få kjøpt hos http://www.ovlov.net Som du snakket om b234ft: b230ft blokk + b234 topp + delen for kamreim + CUSTOM turbomanifoil (ikke bruk b204gt sitt, da det er restrektivt på selv b204gt!) + turbo + nytt innsprut helst. Du får jo billig innsprut, ala Megasquirt (som man lodder selv), men dette baler på seg en del penger. megasquirt er BILLIG, du får det for usle 2000kr elns, men om du ikke kan lodde selv, kommer det penger for å lodde det sammen også. videre må du regne en 3.000 elns for turbomanifoilet, b234 motoren koster sikkert 8000kr, b230ft motoren koster vel en 10.000kr. du trenger jo selvsagt ikke to hele motorer om du skal bygge en motor av det. ps. du kan ikke ta ft toppen på en b234 blokk, for så å selge den videre som en kompeltt motor. jeg har hørt at om du river ut balanseaksler av b234'en, får du 10hk mer. en b230ft med b230et turbomanifoil, får visst 10hk mer (pga bedre utformede kanaler). Om jeg var deg, hadde jeg satset på en av: * b230ft * nyere turbo motor * nyere non-turbo motor du får feks 850 motorkit til 240.. Jeg tror 850r motor + girkasse tilpasset koster rundt 25.000kr.. det er en b6254 i http://www.billisten.no for 5000kr.. det er en 2.5, 24v rekke6 fra 960. Den har 170hk (nonturbo). den krever selvsagt en del jobb for tilpasning. du kan ikke bruke r4 girkasser på den.. det er en type m90 kasse du kan bruke, evnt kan du bruke automaten aw30-43 eller feks toyota supra mk3 girkasse. ejg har lest om folk som har brukt bmw 7 serie girkasser også. mao. moral of the day: det billigste er å kjøpe en motor som har mye hk orginalt! En slik motor vil også bruke mindre bensin (ergo billigere å bruke) Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Mars 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2004 Originally posted by DaButcher en b230ft med b230et turbomanifoil, får visst 10hk mer (pga bedre utformede kanaler). Omvendt;) b230ft manifolden er bedre, den er lik de som ble benyttet i grp.A bilene. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240 V8 POWER Skrevet Mars 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2004 b230k kan få ut 150 i den.. sett på H-kam, 405 topp, åpent filter, 2,5" eksos.. da har du 146hk.. er ihvertfall det i b230k til kameraten min og han har gjort det jeg sa! Siter 56 chevy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Mars 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2004 Originally posted by 240 V8 POWER b230k kan få ut 150 i den.. sett på H-kam, 405 topp, åpent filter, 2,5" eksos.. da har du 146hk.. er ihvertfall det i b230k til kameraten min og han har gjort det jeg sa! Tviler MEGET sterkt på det, 230K original blokk + 405 topp, vil gi et kompresjonsforhold på ca 6:1. I beste fall vil det gi 70Hk med enormt bensinforbruk:D Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.