Gå til innhold

Subwoofer fra bilxtra

Ranger emnet


Celliz

Anbefalte innlegg

Tenkt og kjøpe meg en Boss subwoofer fra bilxtra på 2300W (4ohm). denne får man til under tusenlappen, Har også tenkt og lage med en egen bass kasse som blir spesial lagd etter effekt og størrelse på subben, lønner dette seg? eller burde jeg gå for en dyrere med mindre effekt? og evt hvilken forsterker burde jeg ha?

 

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Mye av det som de butikkene der selger er bare ræl.. Men lytt på det om du kan og finn noe som er bra,. Er dette ditt første anlegg? Og hvordan er budsjettet? Og kassen trenger du vel strengt tatt ikke få lagd etter effekt? Har mer å si hvor dypt du vil den skal spille og mye annet der som har mer å si.. Og om det skal passe bra i bilen osv..

 

Jeg ville heller prøvd å finne noen som selges bilstere til vanlig og be om det du ønsker til en fornuftig pris/ eventuellt omvendt. Og ikke hør på han om han påstår at det blir bra med to 12" :P Er lett å tro at jo mer er bedre men.. Jeg hadde det før og det hørtes ikke bra ut, byttet dette til en tolv av samme fabrikat og riktig kasse og det ble helt annen lyd. Selvfølgelig vil effekt også ha mye og si, men mest fra forsterker. Og 2300w på en bass fra ilxtra tviler jeg på, med mindre det er Pioneer, men selv det tror jeg ikke de har noe av..

Mine biler:
'96 Toyota Carina E *SOLGT*
'96 Volvo S40 *SOLGT*
'02 Volvo V40 *BYTTET*

'94 Volvo 850 *VRAKET..*
'04 VW Passat *MIN*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

boss har vel alltid vært kjent for og skryte på seg litt vel ekstra :P 2300w er vel sånn ekstra super duper max effekt :D men selv ville ejg ikke kjøpt boss, ikke mye og skryte av finner mye annet til samme prisen som er bedre

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttalere har forøvrig null effekt innebygd, den må fortsatt kobles til en forsterker som bryr seg nada om hvor mange watt sub'en er oppgitt til. Om man har en 500watts monoblokk spiller det ingen rolle om man kobler på en sub oppgitt til 300watt eller 3000watt, det er fortsatt forsterkereffekten som bestemmer hvor høyt volum det blir, i samarbeid med kassetype og sub'ens følsomhet.

 

Dessuten er høyttalerwatt oppgitt som kontinuerlig effekttålighet (RMS), noe som ytterst sjeldent blir aktuelt når man spiller vanlig musikk; der varierer jo effekten fra forsterkeren hele tiden, så alle høyttalere vil i praksis tåle betraktelig mer enn oppgitte watt sålenge man spiller musikk og lar øret bestemme max-volumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 2 stk 12" av BOSS BLADE, blei mektig imponert over lyden i lukka kasse!! Men det som bestemmer hvor mye trøk du får og hvor høyt, er hovedsak Forsterkeren og kassen. Elementet sier bare hvor mye den skal tåle.

 

På Boss blade'ene mine så hadde eg en Kdmnuk å den va 4x320rms, så i brokobla modus så va den ihvertfall 2x500rms å 2x1500watt i toppeffekt. I lukka kasse spilte det sjukt! Punkterte bakruta i Accorden 3 ganger!

 

Så vil si at så lenge du ikke kjøper clas olhson element, så er det som REGEL forsterker å kasse som gjør forskjellen. Så kjøp Boss element! Vil nok ikke bli skuffa :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et genialt innlegg fra Thomas, hehe..... Har ikke peiling på hva han snakker om, og aner ikke hva bra lyd er, så det som kommer derfra skal du ta med en klype salt.

Boss er søppel, fence er søppel, A/D/S er søppel, så enkelt er det, så si heller hvor mye du kan bruke på dette, hva du har fra før, og hvilken bil dette skal inn i ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om erfaring, så vil jo tro at jeg vet hva jeg snakker om da? Hva jeg syns er bra lyd og hva du syns er bra lyd er vel 2 forskjellige ting, eneste elementet som jeg garantert kan si er søppel er Audiobahn! Fence har eg hatt, å den 12" funka utroli godt på db måling. Men ikke så ren å god lyd, denne blir fortsatt brukt av en som er hifi interessert. Så når han bytta forsterker å lagde ny kasse så spilte den utroli fint.

 

Så tror det er mer du som ikke har peiling her? Alle trenger ikke å bruke 50-60 000 på anlegg te bilen, ikke alle drite penger..

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50-60k?? hvor får du det ifra?? men det er greit å bruke litt mer enn 2000kr på komplett anlegg, eller?? Hadde du kommet med noe fra boss i en konkurranse, så hadde nok de fleste ledd av deg, og at du ikke har øre for god lyd, det er ikke mitt problem. At du kan si deg fornøyd med boss og fence, sier i grunn det meste, men så har jeg drevet med bilstereo i 20år, så jeg er litt mere kresen enn som så, og jeg mener ikke at han skal bruke en formue på bilstereo, for det er bortkasta penger. Det jeg mener er at han bør finne det beste til sitt budsjett, og ikke bare kjøpe det billigste han finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er evt soundstream høytallerne et bedre valg da? koster jo litt mer da:P planen er jo og bygge 3 kasser i en, en 8" en 10" og en 12" for og får kjappeste slag i alle frekvenser men også lange pene drag. hørt om folk som har gjort dette og er kjempe fornøyd. De har støpt en kasse som dekker hele gulv arealet i bagasjerommet (i golfen) og lage skillevegger til hvert element (forskjellig størrelse på "kassene" ofc) også beskytte de med netting av no slag. høres det ut som en bedre plan eller er det beste og bare lage en kasse med 10" og 12" eller 12" og 15" i? har også 2x 12" liggenes på rommet (den ene er i scootern ennda:D) men de er ikke merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.det der er bare tull og tøys kjøp deg heller 2x12 eller 2x15 mye bedre enn å kaste penger ut av vinduet og en god forsterker til disse og et godt frontsett så er mye gjort.en 15" er like kjapp som en 8" så ikke tenk på det.er utrolig at denne myten går rundt ennå.mvh kim

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

planen er jo og bygge 3 kasser i en, en 8" en 10" og en 12" for og får kjappeste slag i alle frekvenser men også lange pene drag. hørt om folk som har gjort dette og er kjempe fornøyd.

 

Det der er bare tull å gjøre. Folk som sier at en 8" slår fortere enn en 15" vet ikke hva de prater om. Folk som sier at en kasse med 8",10" og 12" spiller penere bass enn en 18" burde sjekke hørselen sin/bruke Q-tips.

 

Du lager masse problemer for deg selv om du skal ha tre forskjellige suber i forskjellige størrelser. De fleste klarer seg med èn sub. Gjerne så stor som du har plass til.

 

Har mistanke om at folk prøver å presse midbass ut av subene sine(noe en sub ikke skal spille), og da er det jo klart at 8" sikkert fungerer kjempefint. For å få det helt klart: Midbass er noe helt annet enn BASS. Tipper de fleste ikke har hørt ordentlig bass engang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår