Gå til innhold

Korte dempere

Ranger emnet


PrinsWilhem

Anbefalte innlegg

"Lange" dempere er laget for vanlige fjærer, men de fungerer med lett senking (dog ikke optimalt)

 

"Korte" dempere er vel laget for senkefjærer og fungerer derfor mer optimalt enn lange dempere og korte fjærer...

 

Nå er jo alt dette relativt og merkebestemt og tralala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korte dempere finnes vel ikke? hva tror du skjer om du har en kortere demper og et hjul kommer i fri luft? jo, da bli demperen for kort, og da går den til helvete. Er ikke sikker på om det er slik, men har hørt det på flere plasser.

 

"korte dempere" er vel bare at demperens arbeids-område er lavere.

Vw Polo 2003 mod, senket 40mm. Larzon Ice 17". Rockford T2 15", Rockford T30001bd, Us Amps XT1600.4, Rockford RFX9420, Cadence US-6K frontsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cool

Korte dempere finnes vel ikke? hva tror du skjer om du har en kortere demper og et hjul kommer i fri luft? jo, da bli demperen for kort, og da går den til helvete. Er ikke sikker på om det er slik, men har hørt det på flere plasser.

 

"korte dempere" er vel bare at demperens arbeids-område er lavere.

 

De demperene er kortere!

Demperen vil holde igjen hjulet hvis det kommer i friluft, selv om det er en lang demper.

 

Og bilen blir antakelig lavere med kortere dempere, for de vil ennå klemme fjæra litt sammen når de er på maks høyde.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen blir nok noe lavere med korte dempere, skulle man tro i hvertfall. Jeg har korte dempere på bilen min nå og sammen med 35/40-senking blir ikke dette uhensiktsmessig lavt, men faktisk akkurat slik det bør være (i mine øyne sef). Korte dempere er først og fremst bregnet på senka biler, man får økt stabilitet og bedre mye bedre forhold mellom dempere og fjærer. Korte dempere er stort sett 3-4cm kortere enn originale dempere.

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du senker bilen 40 mm tar du unna 40 mm av originaldemperens slaglengde. Kommer det da en heftig humpe i veien bunner demperen, og kraften tas opp av dempertårnet og karosseriet. Er du skikkelig heldig har du nå demperen stående opp gjennom panseret. Hvis du derimot har på kortere dempere er disse konstruert for å beholde lang nok slaglengde, og tar unna all kraften. Det sier seg selv at kortere dempere ikke vil fungere med originalfjærer.

 

Forøvrig blir bilen ikke lavere med kortere dempere, det er fjærene som holder bilen oppe. Demperne er bare der for å ta unna kreftene. Dersom bilen skal bli lavere av kortere dempere, må demperne stå helt ute i spenn og presse sammen fjærene.

 

Var nå dette så vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår