Gå til innhold

Noen med info eller nysgjerrighet på W16 motor?

Ranger emnet


opel freak

Anbefalte innlegg

Jeg mener da W motoren som står i Bugatti Veyron altså en W16 (16 sylindre med te-skje).

 

Kunne tenkt meg å vite:

Tenningsrekkefølge

 

Hva som telles som den første sylinderen og hvordan man teller de videre bakover

 

Hvordan de regner ut vinkelen mellom, eller om man i det hele tatt trenger splittede rådepinner på veiva når der er så mange sylindre. Er noe avansert geometri svineri inni her tror jeg....

 

 

Om det er noen som veit om et utmerket utenlandsk forum for avanserte motorgreier må de gjerne sende meg en PM med info slik at jeg muligens kan få svar på spørsmålene om jeg ikke får det her :D

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nysjerrighet kanskje,

i allefall nok nysjerrig til å google bilde av blokka.

 

Finnes jo mange motorer i denne "serien,"

hvor alt starter med vr6'n

 

Skulle vel gå å google seg fram til noen bilder av w16 veiva for å få svar på noen av spørsmålene dine

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googling gav meg veldig lite, men etter å ha finstudert youtube videoer ser jeg at veivpinnene ikke er splittet. Dette gjelder mest sannsynelig bare denne motoren med 16 sylindre.

 

Tenningsrekkefølgen fant jeg, men er usikker på om den er rett siden jeg bare fant en plass det stod. Utenom dette så veit jeg ikke hvor mange grader det er mellom veivpinnene om man ser veiva forfra. Det er noe fancy greier på gang som jeg ikke finner ut av :-P

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier er at du greier å se hvordan plasseringen på pinnene i forhold til hverandre er ved 0.23?

 

Jeg trenger ikke optiker i det hele tatt. Mener bare det at det er umulig å se på hvordan plasseringen er for når man ser den rett forfra ser man ikke alle skinkene pga at stemper og råder kommer i veien og når man ser den rett fra sida kan pinnene ha to mulige plasseringer og kun en er rett.

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her må eg slå meg enig med einar :) 2 og 2 råder deler samme tapp på veiva, det ser en jo på video klippet som ble lagt ut.. uten om det so vet eg ikkje ka grader på vinklene det er, så mye lerte eg ikkje når eg sku ta fagbrevet :P da va det bare veldig enkelt kossn w motorene er bygd (selv om eg ikkje husker alt :P )

 

jim :)

-Audi A6 2.5tdi familie vogn

-Merc w201 300TDT

XAudi A4 1,8TQ 96mod (bruks bil)

XMerc 190 3,0L TD 91mod ("prosjekt" bil)

Xyamaha Fzr 600 gammel mod..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår