Gå til innhold

Vibrasjon i bilen etter dekk-skift.

Ranger emnet


mcmarius

Anbefalte innlegg

Fikk nye vinterdekk på bilen (215/55 16)

 

Etter dekk skiftet kjente jeg at jeg fikk store vibrasjoner når jeg kjørte i rundt 90 km/h.

 

Hva kan være grunnen?

Da jeg skulle bytte dekk kjente jeg at dekkene som stod på satt meget godt fast på navet etter at jeg hadde skrudd av hjulboltene. Måtte sparke rundt på hjulet for å få det av.

 

Satte også på spacere og lurer på om kanskje dette kan ha noe å si. Kanskje de ikke ligger godt nok ann mot felgen?

 

Eller er det så enkelt at det er ubalanse i ene forhjulet?

post-61916-13804853206415_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det risting i rattet, eller merker du det i setet? Det mest vanlige er nok for dårlig avbalansering, men kan også være kast i selve dekket. Jeg hadde det i et dekk nylig, som vi fant ut av til slutt.. Merket det først rundt den hastigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jo forhåpentligvis at det ikke er dårlig avbalansering, fordi dekkene ble lagt på felgen av fagfolk, så jeg vil jo tro at de vet hva de driver med :-)

Men jeg skal ikke utelukke at det kan være dårlig avbalansering.

 

Felgene så egentlig meget pene ut, var ingen skader, så de har neppe vert kantkjørt, å siden dekkene som sto på felgene var så oppbrukte vil jeg tro at kanskje andre hadde reagert før meg. (Nettopp kjøpt bilen, så har ikke hatt felgene på bilen før nå)

 

Kjenner ristingen kun i rattet, å som sagt så er det i hastigheter rundt 90 km/h.

Men kan være som du sier at det er selve dekket som er dårlig balansert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig avbalansering skjer stadig vekk, fagfolk eller ikke... Spørs mer på maskinen de bruker, når den var kalibrert sist osv.. På min forrige bil slet jeg lenge med vibrasjoner etter kjøp av nye sommerhjul. De avbalanserte på nytt og på nytt, til slutt fikk jeg to nye dekk. Ble en del bedre, men ikke helt borte. På min nåværende var det som nevnt kast i et dekk, men dette er ganske sjeldent.

 

Kjenner du det kun i rattet, så er det rimelig sikkert at det er foran i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde først å sette de hjulene som stod fremme, bak også motsatt. Men ble ikke noe bedre av den grunn :(

Så leverte jeg bilen til dekk forhandleren slik at de skulle få ordnet opp i problemet.

Da de var ferdige med den viste det seg at det var spacerne som lagde vibrasjonene. Så nå er problemet løst og bilen er gulle god å kjøre igjen! :)

 

Men tusen takk for hjelpen ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår