Gå til innhold

s4 2,2t 1992 tomgangsproblemer....

Ranger emnet


bentarne82

Anbefalte innlegg

hallo alle sammen.

 

har et par problemer med tomgangen på s4 n min..

av og til når jeg clutcher så faller turtallet og den kveles. skjer som oftest når det er kaldt.

når bilen er god og varm og har småkjørt en del så vil turtallet ikke gå ned med det første. legger seg mellom 1200-1500. går ned etter en stund, men av og til kan den ligge der.

 

når jeg ligger i jevn hastighet, gjerne på motorveien i4-5-6 gir så kan bilen nykke veldig. virker som om den kutter litt og tar seg inn igjen.. veldig kjedelig greie.

 

er det noen som har noen innspill på hva som kan være galt? og hvordan jeg sjekker det?

er ganske ny med audi for å si det slikt.

:wonder:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

da har vi fått fikset en del av dette og. ble så jeg fikk chippa om bilen. mye bedre og kjøre, ved jevn hastighet og lave turtall med lave gir.

etter dette så har den ikke stoppet, men kan jage litt av og til. noen innspill videre på dette?

har renset tomgangsmotoren flere ganger, blir bra 1 turen, men så kan den jage litt når jeg clutcher. har renset gass spjeld, sett etter luftlekkaskjer, nullstilt batteriet. skiftet lmm og luftfilter og plugger.

det at tomgangen ikke ville gå ned på varm motor kan muligens være at radiatoren var tett. derav veldig varm motor. skiftet radiator og tomgangen går ned som normalt.

kan lamdaen gi slike symptoner som jagende tomgang?

feilkoder er sjekket. lamdaen måler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Startgass kan brukes under leting av vakumlekasje, spray startgass dær den eventuelle lekasjen er og motoren vil øke turtallet.

 

Motorstyringen bruker turtall, spjeldvinkel og luftmasse, luftmengde eller MAP-sensor for å beregne innsprøytningstiden, og bruker blant annet lufttemperatur, kjølevæsketemperatur, drivstofftemperatur og lambda-verdier for å korrigere, eller finjustere dette til mest mulig korrekt nivå.

 

Man må rett og slett feilsøke litt rundt disse faktorene og eventuelt prøve og dra av ledninger til givere og div for og se etter forandringer i gangen.

 

Dumpventiler er som sakt over også en klassisk feil med disse problemene.

2012 Tysse 6220 m/skrutipp og kapell

2010 Arctic Cat M8 SnoPro 153" H.O.

1999 VW Passat 1.8 20v Stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å bytt tomgangsventilen med en du veit funker. Hvis bilen går som normalt på resten av turtallsregistret under belastning, så kan det ikke være mye annet enn den. Å få lest av feilkode er heller ikke så dumt :)

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
da er tomgangsregulatoren/motoren skiftet. funka fint første dagen, men så samme symptomer igjen.. feilkoder er lest ut.

 

Post de her, så blir det lettere å hjelpe deg. :)

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

tar denne opp igjen da jeg TROR jeg har funnet feilkilden... jeg skifta slangene fra intercoolern, og innsugs slangene... da gikk den helt fint på tomgang.. i et par uker.. så begynte den igjen... men så at slangeklemmene blei litt løse igjen.. så jeg skrudde de fast igjen.. å da blei tomgangen fin igjen:)

 

så må vel gå til innskjøp av noen kraftigere slangeklemmer som holder...

 

noen ideer hvor jeg kan få tak i slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår