Gå til innhold

Motoren som skar seg (oljetom)...


raggarball

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er den o lykkelige eier av noe fransk ingeni�rkunst, som ikke er laget for kulden i �sterdalen. En Berlingo 1.9D for � v�re n�yaktig. For � gj�re en kort historie lang, motoren "skar seg" som de kaller det her i dalen, etter en bikkjekald vinterdag i desember. Motoren startet fint i -25, men det var liksom et popp akkurat i det den startet, uten at jeg tenkte mer over det enn at "jaggu startet ikke isklumpen i kulda". N� var det s�nn at et eller annet oljeventilasjonsgreier hadde frosset (s� sa de p� verkstedet, visstnok kjent feil med denne bilen), med det resultat at oljen ikke sirkulerte, men ble pumpet ut det eneste hullet som faktisk er et hull... alts� oljepeilepinnen. Det var nok "popp'et" som kom da jeg startet den, peilepinnen som ble sl�tt ut. Siden dette skjedde i det jeg startet bilen, og du ikke ser det n�r du kj�rer, s� kj�rte jeg den til den skar seg. Det lyste riktignok tom olje mot slutten, men jeg kunne ikke stoppe akkurat der den begynte � lyse, men m�tte komme med til neste busslomme. Det var akkurat litt for lang, motoren bare dauet rett f�r, s� da var det bare inn med clutchen og trille opp p� fortauet.

 

Da jeg kom ut av bilen s� jeg jo at det fosset olje under bilen, men det s� liksom ikke ut som at det kom fra bunnen av motoren som jeg hadde forventet, og i det jeg �pnet panseret... � fytti helvete. Det s� ut akkurat som du kan tenke deg at det ser ut i motorrommet n�r 4 liter olje har st�tt som en fontene opp peilepinner�ret.

 

Fikk tauet den til verksted som ikke gadd � gj�re noe annet enn � tine den, ta den opp p� bukk og konstatere at motoren satt bom fast. Hadde pr�vd � dreie hjulene med bilen i gir. De gjorde ikke noe mer f�r jeg var villig til � satste anslagsvis 10-15 tusen p� et fors�k. Det fristet veldig lite der og da, s� bilen har st�tt i hagen siden desember.

 

Det jeg lurer p�, jeg har vel 4 valg. Selge den (da kun for lommerusk), f� verksted til � reparere (10-15K), f� tak i ny(brukt) motor og evt. f� hjelp til � bytte (10K), eller pr�ve � finne ut hva det er i motoren som har kilt/brent/sk�rt seg. Jeg husker fra de glade mopeddager at n�r den skar seg s� var det � bytte stempel, ringer og evt. borre opp/polere sylinderen. Og var det enda v�rre, s� byttet du jo aldri hele motoren. Alt kunne fikses.

 

Hva i motoren kan der v�re som har brent seg basert p� det jeg har fortalt? Stempler tviler jeg p�, for motoren var fremdeles iskald, og diesel er vel sm�ring i seg selv.

 

Jeg har en k�bb�yide om at jeg kanskje f�r l�snet den med � fylle p� olje og slepe den i revers (alts� baklengs i 1.gir) s�nn at motoren vil g� baklengs. Bare for � f� l�snet p� det. Og at kanskje kanskje kanskje, s� vil ting l�sne n�r olje igjen renner "innimellom".

 

Tips og erfaringer noen? Noen som kan antyde omtrent hva jeg skal pr�ve � f� byttet av deler i motoren, om jeg ikke bare skal kj�pe en ny(brukt) motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare i deler så vil det koste en god del å fikse den motoren du har, i tillegg kommer alle arbeidstimene. Blokk må nok borres opp, nye lagre på råder og veiv, nye stempelringer, gjerne ny kamaksel osv. Dette koster nok mer enn det smaker, få derfor tak i en ny (brukt) motor ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en motor skjærer seg er det som oftest snakk om lagerskjæring, der bærelager låser seg, eller varmskjæring der det som oftest er stempler som har satt seg og den som oftest starter igjen kald men ikke vil funke.

 

I dette tilfellet vil jeg tro at alt av rådelager og rammelager har tatt skade, gjerne defekte deler i toppen.

Så man må minst påregne skifte/sliping av veiv, skifte av råde og rammelager, overhaling av topp og fremdeles kan det balle mere på seg.

 

Jeg vil tro at til en berlingo som jo er en billig dritbil, bør kunne finnes en relativt rimelig og bra motor på ett huggeri for langt mindre enn en motorrep vil komme på i beste fall.

På en totakter er det jo ikke flere bevegelige deler enn veiv, råde og stempel, er litt mere på en firetakter.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår