Jump to content

Hjelp! Audi A6 2.0 fusker

Rate this topic


mmadsen
 Share

Recommended Posts

Hei å hopp!

Har en 1996 A6 med to liter 115Hk bensinmotor. Den har begynt å fuske så fort den blir litt varm. Ved gasspådrag hakker den kraftig og er veldig slapp. På tomgang går den ikke så værst. Selv syns jeg det virker som den får lite med suppe ved akselerasjon. Noen som har noen tips på hva dette kan være?? Alle tips mottas med stor takk :). Har forsøkt å skifte bensinfilter, hatt på fuktfjærner på tanken, og skiftet plugger.

Link to comment
Share on other sites

Luftfilter, luftmengdemåler eller tempføler (g62 heter den)? Førstnevnte og sistnevnte er vel de billigste å begynne med.

1975 Escort Mk2 & VW Scirocco 160 Tsi

X'er: VW Golf 1.8 1989, Ford Sierra 2.0 L 1986, Ford Granada 2.0 L 1979, Honda CRX 1.6 16v 1991, Peugeot 205 1.3 GR 1984

Link to comment
Share on other sites

Begynn med å lese ut feilkoder og se om det gir en pekepinn ;)

Om den går fint når kald så høres det mer ut som den får for mye bensin. om temp.giver til ECU og lambdasonden er defekt så kan det gi dine symptomer. LMM er også en kandidat.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Da er Temp føler til motorstyring og luftfilter skiftet. Ingen forbedring på fuskinga. Tenker å sjekke dysene + skifte rotor og fordelerlokk da dette ikke koster allverden. Hvis dette ikke gir noe resultat, så vurderer jeg å gjøre som Quattro73 sier og sjekke feilkoder. Må dette gjøres på merkeverksted, eller er det andre "billigere" alternativer? Noen som har tips på steder jeg kan skaffe billig LMM, Bensinpumpe, coil, tenningsmodul og Lambda? Ser at disse tingene er forholdsvis kostbare på feks Mekonomen.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken motorkode har du? Går ut ifra at dette er en Digifant-motor? En måling av bensintrykket hadde heller ikke vært dumt (tett filter/sliten pumpe).

 

Feilkodene kan du lese ut selv. Har du 'chech engine'-varsellampe i bilen din? http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/175763-guide-feilkodeavlesing-uten-vag-com.html#post1955420

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Motorkoden er ABK. Er det digifant-motor? Har luftmassemåler av "låvedør" typen. Er første audin jeg har hatt, så er ikke helt oppdatert på motortyper å sånn ;). Kan ikke si jeg har lagt merke til "check-engine" lampen, men skimma gjennom guiden du har laget, så det er helt klart noe som må prøves. Tusen takk for nyttige innspill. Godt det er noen som har peiling ;). Tenker jeg gjør ett forsøk på å sjekke feilkoder, så blir det vel en sjekk av bensintrykk og trykkreguleringsventil + dyser.

Link to comment
Share on other sites

Går ut ifra at du har LMM med trådkors inni. Hell slik at det renner over trådene. Isopropanol er det beste, rødsprit duger ikke.

Lambdaen du skal ha har delenummer 034 906 265 F og finnes på en mengde biler med KE-Jetronic.

 

!BeIBeswBmk~$(KGrHqEH-C8ErfHG9gBmBK7-CTsKjg~~_12.JPG

Edited by Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By knuba
      Jeg har en Volvo S40, T5 automat, 2005 - modell som oppfører seg rart. Den fusker når jeg gir litt gass til 3/4 gass, nykker, og noen ganger dør ut noen tideler, før den kommer tilbake igjen for full rulle (1, 2 og 3 gir). Fusker ikke på full gass, går som ei kule :-) Når jeg kjører i 5 gir på motorveien og gir litt gass til 3/4 gass så skjer det samme, men når jeg kjører på cruisekontrollen fusker den aldri. Har aldri opplevd fusking da, selv om jeg gasser manuelt på cruisekontrollen. Girer også raskere ned da. Merkelig.... Har byttet gasspedal (elektronisk) to ganger, men det har ikke endret noe som helst. Jeg har hatt bilen på verksted 3-4 ganger for dette problemet uten at noen av de har funnet ut av dette. Det vises ingen feilkoder når verkstedet kjører diagnose, og i følge et automatgirverksted så fungerer kassa som den skal.  Noen som har noe tips til meg angående dette?
    • By olivergjerde
      Hei
      Ford F150 Lightning SVT 5.4l, 2004 mod
       
      Har problemer med at bilen fjusker ved gasspådrag, starter ved ca 3500rpm og gir seg ikkje. Kan virke som den kutter ut på noen sylindere og fortsatt prøver, men er ekstremt redusert effekt..lugger, hoster og durer/rister. Ellers ved vanlig kjøring går den helt uten problem. 
      Har byttet veivsensor, kamsensor, maf sensor og feilsøkt i utallige timer..
      Hadde feilkode på «mager blanding» før, men den forsvann ved bytte av veivsensor, men problemet er fortsatt tilstede uten noen form for bedring..
      Problemene oppstod i hovudsak etter understellsbehandling, men kan ikke finne noe som kan tyde på feil under bilen helder.
      Coiler og tennplugger ble byttet litt i forkant av understellsbehandling, og bilen jekk som bare det. Har en liten mistanke på at det kan være coiler som kan være dårlige, evt har brent seg...so lurer på og bytte tilbake til dei forrige for og se om problemet forsvinner?
      Noen som kan ha noen forslag til hva som kan være galt? 
       
    • By El raza
      Hei.
      Driver å hjelper en kompis med Audien hannes.. -93mod Audi 2.3e aar quattro.
      Den har høyt forbruk,går delvis dårlig, fusker og ryker/soter kraftig til tider..
      Har byttet plugger,sjekket tenning,falskluft,fått ny bensinpumpe,ledninger og det mest elementære som kan være galt.. Trodde vi fant feilen ved å koble ut kaldstart dysa, da fuka bilen meget tilfredstillende på prøveturen, men senere på dagen var det tilbake til det samme som før,periodiske feil der den soter,fusker og går ikke som den skal..
      Litt tom for idéer... Hjelp?
    • By Calsaker
      Hei.
      Jeg har to problemer med motoren som jeg håper noen kan svare på.
      Jeg har en Citroen C5 med 1,6 HDI dieselmotor, 109 hk, manuell.
       
      Problem 1:
      Bilen fusker på lavt turtall ved lite gasspådrag. Fusker ved 1250 rpm. Fuskingen går umiddelbart over dersom jeg gir mer gass. Den sviver da fint.
      Problem 2:
      bilen var svært dau, lite futt i maskinen. Kom svart røyk ved pådrag. måtte ned i første gir i enkelte bakker.
      Jeg fikk følgende feilkoder: P0100 - Luftmasse, og P0299 - Turbo underboost. Tenkte det var lekkasje i luftinntakssystemet.
      Jeg endte opp med å bytte følgende deler over tid:
      4 dyser
      Innsugsmanifold
      Turbo
      EGR Ventil
      MAP og MAF sensor
      Alle vakuumslanger
      Vakuumventil til turbo
      Bilen er nå mye sprekere. Kan kjøre normalt. Men feilkodene kommer fremdeles tilbake. Er fremdeles noe svart røyk ved pådrag, men mye mindre enn før. Jeg finner ikke vakuumlekkasje noe sted
       
      Noen som har noen gode råd?
       
    • By Jolihiho
      Passaten min 1.6L Bensin, 2003-modell gjør seg vanskelig i det siste. Den har ristet/kenguruhoppet innimellom ved kaldkjøring i 1.-3. gir (første akselerasjon i løpet av en kjøretur), tidligere skjedde dette med et par ukers mellomrom. Videre har den vært tungstartet og hatt nedsatt kraft etter korte kjøreturer av og til, lengre turer har gått fint. I går begynte den å riste, motorlampe lyste og svært nedsatt motorkraft. Når jeg stoppet bilen og startet den igjen fungerte den som normalt. Når jeg igjen var ute og kjørte i dag (kort tur til butikk) mistet den på hjemveien plutselig motorkraft igjen, servostyring forsvant og motorlampe og batterilampe lyste. Stoppet og startet igjen, servostyring var tilbake, men motorlampe lyste fortsatt og lite kraft og uttalt risting (både på tomgang og ved akselerasjon.) Status nå er at motorlampe lyser, den rister og har nedsatt kraft. Har inntrykk av at den kommer inn i et "dårlig spor" etter å ha gått litt tungt (belastning på lavt turtall), men når jeg stopper og starter igjen går det greit til neste gang. Den er også ujevn på tomgang, legger seg gjerne rundt 1000-1100 rpm ved oppstart. Etter ca 1min eller å ha ruset litt, faller den ned på rundt 800rpm og ligger da greit der. Er takknemlig om noen har noen gode ideer til feilsøking? Har nylig byttet plugger, luftfilter, bensinfilter, olje og oljefilter. 
  • Populære emner nylig

  • Recent Achievements

    • martinlol went up a rank
      Korporal
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy