eduus Skrevet Februar 25, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2011 Hei Har et lite problem som har vart en god stund. Kjøpte meg en Passat i fjor, som etter første turen har gitt meg masse hodebry. Giret skraper i 1. og 2. gir og jeg vet ikke helt hva problemet kan være. I begynnelsen fikk vi beskjed om at det var clutchen som måtte byttes. I går var jeg for å taksere bilen og han som sjekket den sa at clutchen var helt fin, så problemet må være noe i giret. Det går av og til an å gire fra 1. til 2. gir, men som oftest skraper dette. I tillegg så er det problematisk å gire ned/opp i både 1. og 2. gir når bilen er i bevegelse. 1.giret er helt umulig når bilen ikke står stille, mens 2.giret er litt mer ettergivende. Har hørt noe rykter om at det kan være noe synkroniseringsgreier, men ettersom jeg ikke har snøring på bil, så lurer jeg på hva dere fagfolk tror om dette? Må girkassa byttes, eller er dette noe som mest sannsynlig går an å ordne for en ikke altfor dyr penge? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wrijey Skrevet Februar 25, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2011 Er nok slitte synkron ringer... ofte billigere å få fatt i ein donorkasse fra ein anna bil ;) Kan vere verdt å undersøke på f.eks. finndel.no etter ei brukt kasse ;) Mvh Birger =) Siter -03 Golf 1,9TDI-97 Vectra B 1,8 (hugget med øks) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra ronny Skrevet Februar 25, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2011 Hei. Det er ikke alle ting mekanikere bør svare på uten å sjekke grundig først. Hadde for eksempel samme problem på min bil. Men der var det trykkplata til clutchen som var blitt mindre fleksibel med årene og derav ikke løste ut skikkelig. Dette høres ut som akkurat det samme. Lurer på på hvilket grunnlag han mekanikeren kan da si at det ikke er clutchen. Det vet han ikke uten demontering, ikke i slike tilfeller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eduus Skrevet Februar 26, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2011 Takk for svar. Mekaniker mente at det kunne være synkroniseringen som er problemet, men han sa at dette ikke kunne fastslåes uten å ta ut kassa og åpne den for å se hvordan det ser ut. Det er bare at dette er så sinnsykt dyrt å få gjort på et merkeverksted, så skulle gjerne visst hva som var problemet slik at jeg kunne lagt jobben ut på anbud for å se hvilke priser jeg må forholde meg til. Regner med at hvis det er selve girkassa som er problemet så er det fort snakk om 30 lapper, noe jeg rett og slett ikke har råd til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
highline 2001 Skrevet Februar 26, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2011 Hei Ser at du bor i oslo. Da er jo ikke vegen lang til sverige da. Jeg hørte på gearkasse til min passat her i norge, kosta 29000 her, mens hos søta bror koster samma gearkassa 14000. Så det er mye å spare på å reise dit ja. + at det er vel halve timeprisen på verkstedet der og. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.