Gå til innhold

97' Volvo V40 diesel (1,9 TDi) Olje i kjølevann!

Ranger emnet


hamsund

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Åpna panseret på bilen til fruen i dag, og oppdaget at det var olje runt ekspansjonstanken for kjølevann. Åpner lokket og der er det en grøt som inneholder mer olje enn kjølevann. Skrudde av kjølevannslangen på radiator for å forsikre meg, og joda, kjølevannet er fullt av olje...

Motortemperatur er bra, og motoren går fint, men konkluderer med toppakninga!

 

Tenkte likevel jeg skulle høre om noen hadde vært borti samme problemet på disse motorene. Og hva kan eventuelt blåse toppakninga? Tett veivhusventilasjon?

Flott om noen har innspill å komme med her,

da disse franske motorene ikke er det jeg har holdt mest på med.

 

Hamsund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei

 

Fikk samme problem på min 1998 mod s40 diesel. Dette er et problem med de fleste motorer. Renault motoren viser seg å være veik på dette etter passer 200'. Annet problem er å finne informasjon/arbeidsjournal om denne motoren. Brukte noen måneder, og fikk til slutt hjelp av volvo forum i UK. Motoren jeg har er en D4192T, noe jeg tenker meg du og har. Den renault motoren som passer til våres beskrivelse er F8q motoren som finnes i bl.a Renault 19.

Arbeidet med motoren er eglentlig ikke så gale, om du har skiftet toppakning på en annen bil før er det en kjempebonus. Jeg brukte en dag på å få tatt gode bilder samt tatt av toppen. Jeg har ikke montert toppen enda, pga jeg venter på deler. Tenkte å bytte vannpumpe når jeg først er igang. Jeg håper for din del at toppen ikke har blitt skeiv, om den røk under kjøring.

Et tips jeg vil gi deg er å ikke løsne manifoilen. Du løsner bare feste til eksos bake, eller er det meste man skal løsne fremme, og siden der registerreimen er festet.

Håper det går bra, og at det er bare å bytte pakning for din del.

 

Jeg måtte bytte topp ettersom ene ventilen hadde borret seg ut av toppen. Jeg måtte kjøpe en ny topp, og dreit meg ut å kjøpte en ny topp uten reim-/kamhjulet. Si ifra om du vet om noen som kan ha det liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann, og takk for svar!

Har revet av toppen i dag, og det så egentlig greit ut.

Har fått slipsett og toppakning, så går i gang med bytte i morgen.

Motoren har ikke vært varmkjørt/kokt, oppdaget bare at det var gått olje i kjølesystemet

så kommer ikke til å plane toppen før montering.

Men sliter med å finne tiltrekningsmomenter på kammen, da jeg bytter ventiltetninger i samme slengen.

Har du tips om hvor jeg finner dette?

 

Mvh Stian :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår