Gå til innhold

Hjelp til å sette sammen detailing pakke til en Kia Sportage 1995 modell.

Ranger emnet


dj-vega

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har blitt veldig inspirert av dere detailers her på forumet. Og er selv en perfeksjonist...

I den anledning kunne jeg tenke meg å beynne smått med detailing av bilen. Ikke akkuratt et smykke for alle. Men er som et barn for meg.

 

Uansett det jeg trenger hjelp til er hva skal jeg starte med? Rubbing?, Voksing?, Maskering? etc.

 

 

Hadde satt virkelig pris på om noen kunne tenke seg å sette opp et eksempel med hva som må kjøpes. La oss si at utgangspunktet er at jeg IKKE har polerings maskin. Men fikk låne en biltema maskin. Den med dobble puter på. Denne gjorde bilen ganske fin i fjor sommer. Men har lyst å få det litt bedre denne gang.

 

Alt av små ting som q-tips og maskeringsteip som trenges er også greit å få lagt til i lista.

 

Tusen Takk på forhånd

 

SANY0115.JPG

Mvh dj-vega

Prosjekt; Kia Sportage 95` <---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, vil jeg anbefale deg å sørge for å ha en maskin tilgjengelig, enten en DA eller en roterende, det trenger ikke koste allverdens, og resultatet blir noe helt annet :)

 

Har ikke tid til å sette opp en komplett liste til deg nå, men vil råde deg til å ta en titt på Shinearama :) Kikk litt ekstra på produktene fra 3M og Scholl, de er knallgode. Alternativ til Q-tips er detailing sticks fra Dodo Juice. Dodo Juice har forøvrig mange gode produkter, spesielt såpene deres er knall! Så får jeg eventuelt komme med et forslag til en komplett liste enten senere i kveld eller i morgen, hvis ingen andre har gjort det innen da :)

 

Hvis du allikevel har lyst til å gjøre det for hånd, ta en titt på Meguiars Ultimate Compound istedenfor polish fra 3M og Scholl. Den fungerer visstnok gull på en DA-maskin og :)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei, lite respons i det siste. Kan legge til litt informasjon. Jeg har prøvd selvvasken til statoil både med og uten avfettning. Ligger enna skitt fra dørene og ned. Har handlet inn PRICKBORT til fremtidig vask. Men må jeg finne fremm vaskesvampen (*Kremt* Kjøpe Vashmit *Kremt*) for å få det bort?

Mvh dj-vega

Prosjekt; Kia Sportage 95` <---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha "alt" du trenger så klarer ikke jeg å få det ned under 3000 iallefall. Vil gjerne anbefale deg å putte inn et par høvdinger til.

 

Og jeg vil nok heller anbefale deg en DA maskin enn den roterende fra Biltema. Jeg mistenker at bilen din har nokså myk lakk og da kan man få bort ganske mye med bare en DA maskin også, i tillegg er det mye lettere å få et ønsket resultat mht hologrammer. Samt at det er vanskelig å gjøre noe "feil" med en DA maskin.

15 Nissan Leaf Nordic

05 VW Caddy 1.9TDI
x08 Volvo S40 1.6D Mom
x96 Ford Mondeo 2.0 GLX
x68 Peugeut 404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke laget noen spesifikk liste til din bil, men anbefaler deg sterkt å ta en titt på disse to linkene. Link 1 viser masse utstyr til detailing generelt. Link 2 er en meget god guide, men du kan kanskje en del fra før av :)

 

http://www.detailersclub.no/forum/topic/6399-er-du-nybegynner-paa-produktjakt/

 

http://www.detailersclub.no/index.html/_/guider/bilpleie-for-dummies-2-r14

 

Håper det er til hjelp

 

Subaru Forester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hyggelig å høre at det er flere rundt om som er interessert i bilstell.

 

Jobber i Bilxtra å har en del erfaring med forskjellige produkter fra forskjellige leverandører,vi forhandler Meguairs,Turtle Wax, Lahega, Auto Glym og vår egen bilxtra bilpleie serie som er produsert for oss fra svenske Hagmanns som holder høy kvalitet.

 

Det som er viktig å starte med først er selvfølgelig en god gammeldags vask: Jeg ville da startet med prick bort,å hvis denne ikke fjerner "nuppene" i lakken.Ville jeg gått på med Quick Clay detaling kitt fra meguairs. Greit nok at man bruker litt tid på dette,men resultatet blir knall bra! Etter dette bruker du step 1 fra meguairs som er lakkrensen dems eventuelt ultimate compund,dette for å få bort urenheter fra lakken/ gammel polish som avfetting ikke tar. Viktig å starte med ett godt utgangspunkt før man begynner med selve poleringen. Jeg selv har meget god erfaring med Meguiars NXT Tech wax,dette er en syntetisk voks som ikke etterlater de hvite restene som "vanlig" polish gjør. Denne kan du også med godt resultatet benytte på rutene dine for å oppnå en vannavisende effekt. Denne har i tillegg en veldig lang holdbarhet,bare husk på det at less is more... Mange der ute som tror at jo mere polish/voks man legger på,jo bedre blir resultatet. Resultatet vil bli det samme,men man skaffer seg mye mere jobb når man skal fjerne "restene. Det beste jeg kan bruke til å fjerne restene er en mikrofiber klut beregnet for bruk på lakk.

 

Etter bilen er ferdig polert,er det jo såklart ett must og holde bilen nogenlunde ren. Av shampoo å anbefale pleier jeg å bruke meguairs sin wash and wax som inneholder carnuba voks,slik at du forstsatt opprettholder ett beskyttende lag med voks på bilen.

 

Håper dette kunne være noe til hjelp:)

 

M.v.h

 

Bård Christian Simonsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår