sugur147 Skrevet Januar 10, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2011 noen som vet hva jeg kan gjøre for å få ut mer hk av min 2.9l efi? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThomasEK Skrevet Januar 10, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2011 Twin turbo :D Er et par i Sverige som har gjort det. Skal leite å se om jeg finner link.. Ellers fjern katalysator å hiv på åpentfilter for god lyd. Så kan du jo søke å se om du finner noen kvass kammer osv. Siter Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/ Moderator på StreetMeet http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring Vår neon :) "If in doubt, flat out!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sugur147 Skrevet Januar 10, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2011 skulle se hva jeg fikk til utn å bygge om til turbo men blir nokk noe lignende til slutt:) hvet du noe om chipping til bilen?;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Januar 10, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2011 Disse motorene er ikke spesielt trimmingsvennlige ved NA. Med turbo kan en få noe mer ut av disse, men det koster mye. Jeg ville ikke brukt en eneste krone på V6 motoren. Kjøp heller en sierra cosworth. Det er en mye mye mye bedre motor.. Bedre girkasse (T5 2wd) osv osv.. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Januar 10, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2011 Er det ikke disse motorene som har et veldig restriktivt innsug originalt? Eller er det en annen Ford v6er? Bare husker noen tråder på http://www.fordclubnorway.no, som omhandler lignende tema. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Januar 10, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2011 Ta av plenumet og monter en krok. Perfekt båtanker:roll: Enig med KjetilR Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Januar 10, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2011 @Mondeo: Helt enig. Cosworth kalte jo dette ett anker også.. haha.. Å trimme disse er bare pengesugende... Ford hadde jo faktisk Sierra xr 4x4 gr.a. De kom aldri over 220 hk med NA motor. Og det sier ikke rent så lite med volumet.. Nå husker jeg ikke om den var 2.8 eller 2.9, men skrapmetall er begge uansett. Kjør med de orginalt. Vær glad for hver dag den fungerer. :) Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sugur147 Skrevet Januar 10, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2011 hehe:P dere har vel rett:P hadde en 2.3 som første bil den gikk i 3månder :P noen som hvet av en cosworth motor og kasse? bili er på lavbudsjet:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThomasEK Skrevet Januar 10, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2011 Orginal innmat ( aldri vært åpna) og montert på turbo+ megasquirt (datasprut) 370-400hk blei denna benka til.. Jobber fortsatt med å finne prosjekt tråden, men her e filmen av slutt resultatet. Bygd av Skogenracing. Siter Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/ Moderator på StreetMeet http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring Vår neon :) "If in doubt, flat out!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThomasEK Skrevet Januar 10, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2011 (endret) DER!!! Nå fant eg an.. Dokke så e skeptisk BØR lese igjennom dette! http://skogenracing.editboard.com/t2074-mikael-ford-sierra-29i-v6-turbo-323hk-487nm-pa-driven-film-sid-33 Å du så har Sierra.. Her ser du at det faktisk går an å gjør det me "litt" lav budsjett. Det dyreste her er vel å få alt til å gå skikkelig, mappe timer og data spruten(dyr!). Husker ikke hvor mye han hadde lagt ut, står lengre bak i prosjekt tråden hans. en plass mellom 12-16 000kr... Edit: Litt mer: Turbo -> 3000kr Megasquirt -> 3200kr Givare -> 500kr Spridare -> 600kr Grenrör -> 1000kr Downpipe -> 800kr Avgassystem -> 1500kr Wastegate -> 900kr Siliconslangar -> 700kr Tryckrör -> 600kr Intercooler -> 1000kr Koppling -> 4000kr Luftfilter -> 800kr Oljeslangar -> 700kr Summa = 19300kr Endret Januar 10, 2011 av ThomasEK Siter Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/ Moderator på StreetMeet http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring Vår neon :) "If in doubt, flat out!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Januar 11, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2011 Jeg er fortsatt like skeptisk. Dette er, i moderne tid, fords værste motorer. Kjenner en V6 entusiast sjøl, hjernevasket sådann. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sugur147 Skrevet Januar 12, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2011 læst i jøna dæ dær no :) å eg trur faktisk dæ bi turbo :eddie mæn eg har en 4X4:S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Januar 23, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2011 Kjøp deg en scorpio cosworth fra tyskland, og ta motor fra den... Får en sånn for 15k ferdig inn i landet, og da har du 2,9 24 ventiler v6 uten turbo og ca 200hk, som holder "evig" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Januar 23, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2011 Her står det litt, og det står til og med at med porta topper og en trimkam kan du vente deg minst 10 hk til. Det er jo ikke så mye, men det finnes jo mange som har trimma disse(fortrinnsvis 2.8) og fått ut merkbart mere, men noe effektmonster kan du nok ikke vente deg. Men de svarer veldig fint til svak overladning, 2.8i med 150hk orginalt har fort 240 hk med beskjedne 0,35 bars ladetrykk(ref. trøndersk granada med turbokit fra tyskland). http://www.jorgen.tronderford.com/norske/tekniske-data.htm Se http://www.burtonpower.com/ for trimdeler og info. Ford Taunus/Cologne V4/V6 Tuning Guide Ford Taunus Cologne V6 Engine Originally known as the Ford Taunus, this engine is now more commonly known as the Cologne. There are two major forms of Cologne V6 of true concern, basically, the 2.8 and 2.9 series of engines. Both of these have their roots in Germany - hence the name! In that country, a V4 of the same format was also produced in 1183cc, 1288, 1305, 1498 and 1699ccs. Their V6 series also included 1812cc, 1998, 2293, 2551 and 2792cc. However, the engines that are really only used for power are the UK-supplied versions, 2.3 litre and the aforementioned 2.8 and 2.9. The 2.3 and 2.8 are significantly different since they feature Siamese ported heads, fibre-teeth cam gear and shorter stroke. In contrast, the 2.9s cam is chain driven in the opposite direction and features 3 port heads. In practical terms, you either tune one engine or the other - you can’t fit 2.9 heads on a 2.8 because the cam phasing is different amongst many other parts - conversion is therefore very difficult. However, you can fit the 2.9 crank in a 2.8 block although the nose at the front will need machining to accept the cam drive. Neither engine has anything in common with the Essex type V6, which this engine replaced for emissions reasons. You are likely to find a 2.8 in MkII Granadas, Capri 2.8 Injections and Sierra XR4i, whilst the 2.3 was fitted again to MkII Granadas, plus MkIV/V Cortinas. 1989 saw the switch to 2.9 for the new Mk3 Granadas, whilst the 2.3 became the 2.4. These engines were controlled by twin plenum EFi with Ford EEC IV management. The previous engines had Bosch K-Jet injection/carburettor. However, early Mk3s were fitted with 2.8s along with EFi. The 2.9 also formed the base for the 24 valve Cosworth 4 cam version fitted to the Scorpio. These engines are very smooth and do rev well although it’s easy to over-rev them too. For this reason most engines feature rev limiters although the Capri’s is safe to 6,000rpm. Since the con rods are the weak link, HD ARP con rod bolts are essential for over 6000 rpm. A con rod that has been stress relieved and shot peened can rev safely to 6500 rpm. An electronic rev limiter is a must have for any engine not fitted with one to prevent the consequences of over-revving. 2.8s are better catered for in terms of cams and heads. Our Stage 1 heads with a Kent V6T1 cam will give power to around 165bhp, whilst Stage 2, or better still Stage 3 with bigger valves, plus a V6T3 cam should see close on 200bhp. We can do 2.9 litre heads to order and, coupled with the relevant Kent cams, you should see at least 10 BHP up on the 2.8, all round. The most significant improvement you’ll see in this engine though is torque - 2.9s behave much more like the old Essex. Capacity can be increased with a 1mm overbore, which is safe - you can go higher, but overheating is risked beyond this. Use of our Accralite 94mm Pinto pistons are popular in this application although they do need machining to fit. We can supply Farndon H-section steel rods to special order only. As far as induction goes, the injection can be tuned on the rolling road to cope, although plenty switch to carbs, using the 2.3/2.8 carb inlet manifold. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.