Gå til innhold

Her er å mitt påbegynte stereo prosjekt. :)

Ranger emnet

Stephan

Anbefalte innlegg

Eg fikk det i hånden så det holdt, ble helt lam i hånden i minst ett minutt etter det hadde skjedd... hehe..

Ikke noe eg gjør for morro skyld...:D

Så på discovery igår, der sa dem at kroppen hadde en motstand på 1500 Ohm...

Og kroppen kunne tåle ca 36mA før det var dødelig..

Det er jo stor forskjell på om du er våt eller tørr. VÅt hud leder medre enn tørr. Det er en grunn til at man hadde en fuktet svamp på hodet når man satt i strømstolen. Vannet leder strømmen bedre. som sagt 9 volt kjenner man ikke på hud, men du kjenner det kanske godt på tunga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå må du huske på å se forskjell på likespenning og vekselspenning...400-volten du har tatt på er vekselspenning. Dvs at om du får 2 faser (kabler) av denne på kroppen, vil alle muskler i nærheten (hjertet er og en muskel), trekke seg sammen og utvide seg med en frekvens på 50Hz (50 ganger i sekundet (peak to peak)). For hjertet blir dette rundt 50 ganger så fort som normalt. Det er dette som forårsaker at folk dør når de får spenning hjennom hjertet, og får noen det, må de kontakte lege så FORT som mulig. Har fått det hjennom hjerte selv, og det er ikke behagelig å kjenne hjertet slå så fort ;) Det kan også legges til at for vekselspenning så er 50Volt satt som maks tillatte berøringsspenning (alt over 50Volt er ansett som farlig).

Nå må ikke folk missforstå meg, for det er i prinsippet ikke spenningen som dreper (om den ikke blir ALT for høy..). Det er strømmen som dreper. Kroppen tåler ikke akkurat så innmari mye strømgjennomgang, nærmere bestemt maks 30 mA vekselstrøm. Derfor er jordfeilvernene i huset ditt på 30mA. Slik at om det går strøm til jord (At jord blir spenningssatt, så når man tar på en vask og skrur på vannet, kjenner man det rister litt i hånda), så skal dette vernet løse ut før strømmen blir høyere enn det kroppen kan tåle.

Har ikke lyst til å prøve teorien med at 12V merkes om man er fuktig på fingra, men det med 9V batteriet syns jeg var merkelig resonert...du kjenner da det kile på tunga? ;)

Et bilbatteri har en sykt høy kortslutningsstrøm. Siden det er så lav spenning, går det mye strøm der. Ohms lov P(effekt)=U(spenning)*I(strøm) skal man sette ned spenningen, må strømmen øke for å få samme effekt.

Og etter hva jeg har lært, er motstanden i kroppen rundt 2000 ohm. Dette avhenger av hvem du spør.

Setter man da opp regnestykket I(strøm)=U(spenning)/R(motstand) = 12/2000=0,006 -> 6mA...Syns ikke det ser så skummelt ut å ta på et bilbatteri jeg? :well

Vil gjerne se kommentarer til dette lille innspillet! :boxing

Hei

Jeg er enig i det meste av de du skriver.

Vekselspenning er mye farligere enn likespenning.

I følge NEK er det 1,5 ganger / 50% mer farlig.

(Jamfør at grensen for høyspenning går ved 1000 volt på veksel, men 1500 på likespenning).

12 volt har som sagt aldri påført meg noen smerte, men så har jeg aldri slikket på noen poler eller med vilje gjort hendene våte for å på død og liv kjenne det. Jeg har fått støt nok ganger, og går ikke inn for å mer :)

Poenget mitt er at jeg ikke akkurat tar på meg isolerende hansker når jeg jobber med bilstereo.

Skjønner dog at mange blir litt skeptisk når de f.eks kobler startkabler feil og gnistene står 2 meter opp i luften. Det er farlig for lederene (de som får kortslutningsstrømmen), men det er ikke farlig for mennesker.

Sist gang jeg målte resistansen fra tinning til tinning, så kom jeg på ca 10megaohm, og jeg er ikke spesielt tjukk i hodet. Entringsmotstanden i huden varierer jo selvsagt med hvor tykk og våt den er, men det sies som hovedregel at det er 1Mohm fra hånd til fot. Støt blir også verre om man holder i en strømførende ledning med to hender, siden det blir to motstander i parallell, hvilket halvverer motstanden (om de er like store).

(Når strømmen først er gjennom huden så går den ganske "fritt" i kroppen i blodet, siden det leder strøm ganske bra (i forhold til hud).

Jeg kommer ikke på så mye mer å skrive nå egentlig.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Research has provided an approximate set of figures for electrical resistance of human contact points under different conditions (see end of chapter for information on the source of this data):

* Wire touched by finger: 40,000 Ω to 1,000,000 Ω dry, 4,000 Ω to 15,000 Ω wet.

* Wire held by hand: 15,000 Ω to 50,000 Ω dry, 3,000 Ω to 5,000 Ω wet.

* Metal pliers held by hand: 5,000 Ω to 10,000 Ω dry, 1,000 Ω to 3,000 Ω wet.

* Contact with palm of hand: 3,000 Ω to 8,000 Ω dry, 1,000 Ω to 2,000 Ω wet.

* 1.5 inch metal pipe grasped by one hand: 1,000 Ω to 3,000 Ω dry, 500 Ω to 1,500 Ω wet.

* 1.5 inch metal pipe grasped by two hands: 500 Ω to 1,500 kΩ dry, 250 Ω to 750 Ω wet.

* Hand immersed in conductive liquid: 200 Ω to 500 Ω.

* Foot immersed in conductive liquid: 100 Ω to 300 Ω.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider