Gå til innhold

Motoren oppfører seg merkelig etter oljelekasje

Ranger emnet


Hypnagogia

Anbefalte innlegg

Hadde nylig et lekasjeproblem på bilen. Kjente plutselig en rar lugging i bilen, stoppet opp og observerte at det var lite olje på bilen (merk at jeg sjekket oljen for maks en uke siden, å da var oljen tett oppimot MAX-linja). Avdekket at årsaken trolig skyldes lekasje fra oljetrykksbryteren.

 

Jeg tror jeg oppdaget dette i et relativt tidlig stadie, så byttet oljetrykksbryteren, filter og olje.

Hadde en tråd om dette problemet tidligere:

http://www.bilforumet.no/teknisk/264694-oljelekasje-mondeo.html

 

Etter at jeg gjorde dette, så virker det som at bilen etter kort tid (2-3 km) oppførte seg mye værre. I oppoverbakker og ved belastning så hikker den fælt og hørte noe ulyder i motoren, dette kunne minne om rådebank eller tenningsbank (klarer ikke helt å bestemme meg) VED STERK BELASTNING I OPPOVERBAKKEN opp til huset her, og hørte at ventilene lagde mer lyd en vanlig (là ventiltikking. Noen som har forslag til løsning på dette?).

 

Har ALDRI hørt slike lyder på bilen, og den virket som fy før dette problemet oppsto.

 

For min egen delvirker det som at det kan være et sikrulasjonsproblem eln. med olje, men oljelampen lyser ikke, og ja den virker for den lyser når tenningen står på (uten å stare motoren), slukker så fort motoren er i gang.

 

Forslag? Forslag til feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville forsøkt å skifte olje og filter jeg.... hadde et stort ventiltikkeproblem på en bil en kompis hadde, og skifta til ei god olje, så ble problemet helt borte...

 

hvordan ser olja ut, og hvordan lukter den... har du for eksempel hatt endel feiltenning kan du få innblanding av bensin i olja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville forsøkt å skifte olje og filter jeg.... hadde et stort ventiltikkeproblem på en bil en kompis hadde, og skifta til ei god olje, så ble problemet helt borte...

 

hvordan ser olja ut, og hvordan lukter den... har du for eksempel hatt endel feiltenning kan du få innblanding av bensin i olja.

 

 

Ja har nylig byttet bådde olje og filter (Fram-filter og Valvoline MaxLife Syntetisk SAE10W40). Men ble overrakset over hvor mørk oljen var når jeg forsøkte å tappe ut litt av den nå. Som sagt byttet for et par dager siden.

 

Verdt å nevne at bilen virket perfekt den første prøveturen jeg hadde etter at oljetrykksbryteren ble skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår