Gå til innhold

annlegg i mb 190

Ranger emnet


ulfcossi

Anbefalte innlegg

Hadde en 190E som jeg bygde heftig anlegg i nogenlunde profft.

Klem i 4" der du har originalhøyttalere og bygg dørsider til å ha 6,5" mellombassere i. Sett i 2x12 i en lukket kasse som du monterer slik at elementene peker opp mot hattehylla. Sag hull til 6x9 , men monter bare grillene (for syns skyld, evt bare sag hull å trekk hattehylla med filt), slik at det kommer mest mulig trykk igjennom. Ta vekk førstehjelpsskrinet og trekk hattehylla på ny slik at du ikke ser hullet. Er lenge siden , men dette er en enkel oppskrift på hvordan du får lyd i disse bilene, noe som er en smulig vanskelig. Fungerte MEGET bra i min 190E. Du kan også se på min hjemmeside http://home.no.net/team190e/ om du finner noen tips. Vennligst IKKE email meg meg spørsmål, det er mye mas om anlegg i disse bilene :)

 

Lykke til!

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndpass kasse er GARANTERT den beste løsningen i en sedan bil.. kjøp deg noen subber som er egnet for båndpass, åsså bruker du mye tid på å bygge deg en skikkli kasse så blir de RÅTT!! =) å ellers så ville jeg hatt komp sett i fremdørene å kansje et sett bake.. å kutte ut 6x9" =) da vil du få en mye finere lyd.. spesielt viss du legger litt peng i de å kjøper deg focal sett foreksempel;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndpasskasse er en veldig god løsning i 190E, ja. Men Båndpass-kasse krever et skikkelig godt frontsett med MINST 6,5" på grunn av båndpasskassens "innebygde" delefilter. Skal du kjøre båndpass hadde jeg vurdert doble 6,5" i dørene, noe som er en del arbeid og koster deretter :) Hadde fremdeles gått for lukket kasse. Vil du ha portet kasse , bygg den på samme måte som den lukkede kassen , men sørg for å ha portene på samme side som elementene. Portene utgjør nemlig halve lyden i en portet kasse, og du har ikke lyst å ha halve lyden i bagasjerommet :)

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis en stroker får nok krefter så vil den nok støye (ja , strokere bare støyer , de spiller ikke "musikk") til at du hører lyden inn i bilen. Les litt om det så finner du fort ut at lyden er et produkt av BÅDE porten og elementet i en portet kasse. Ved å sette kun portene opp i hattehylla vil du kun få lyden fra porten, og noe av lyden som "lekker" fra bagasjerommet, men da har den ressonert i bagsjerommet , og krøpet opp igjennom forskjellige plasser og lyden har forandret seg. Men er det bare støy du er ute etter er nok dette en helt ok løsning. Jeg hadde 3 forskjellige elementer og 7 basskasser i 190e'n min før jeg ble fornøyd. Tro meg , jeg har prøvd å feilet endel i disse bilene :) Men smaken er som baken, og mitt eneste mål var å få FIN lyd.

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du peller ut first aid kittet . og kutter til en ny mdf plate for hathylla og setter den største bassrefleksen du finner inn i den så blir det mye lyd . Det var det jeg gjorde. Diametern på den porten jeg satt i gikk AKKURAT inn der first aid kittet var . Den var ca 20-15 cm i diameter. Det her må du nesten gjøre hvis du skal ha optimal bass inn i kupeen siden bensintanken sitter jo rett baksetet.

Build hard Play Loud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OSB! det er litt forskjell på bensintanken til en 2.3-16V enn f.eks 2.0 når det gjelder ytremål..

Dette fikk jeg erfart, siden jeg da skulle bruke opp igjen basskassen med 1o"ene (se lengere ned) i 16V`n.. Måtte bygge om "festerammen"

 

 

Jeg har gjort det slik:

 

*Diskantene sitter montert i A-stole, skal trekkes om snart!

 

*Mellomtonene, 4" montert i org. plasseringen opp på dash`n. Her passer det KUN elementer opptil 10cm i diameter. Kan til nød bruke 4.5" hvis elementet ikke bygge så mye ut under..

 

*Midbassene 6.5" sitter i kickpanlet, bygget i div.tre. SKal bygges nye til sommeren. Bruke org. kickpanlene som base å bygge på.. Har to par liggene så.

 

*Basskassen er en 5`ord Hi-FI båndpass (2stk 12") på 75liter m to 2stk 4"rør opp til hatthylla. Basskassen plassere rett mellom hjulbrønnen.

Fungere bra, fornøyd med trøkket i kassa, har all bassen inni i bilen hefftig!

 

Denne basskassen er mitt andre i 190E..

1. Var en tett kasse (34liter) med spesial tilpasset "festeramme" som satt rett under hatthylla. Så da kassen ble skrudd fast i på forhånd..

10"ene brukte jeg den gangen. Lagde de veggene som 10" (MTX Black GOLD) satt i litt mot hverandre og dem spilte gjennom luka i hatthytta.

Funka meget bra=) Savner de bassere..

dumme meg solgte dem (:

 

2. Denne kassa er ikke helt sikkert på om det vil kalles bassrefekskasse.

Kassen var på 100liter, to 4"s rør i hatthylla. Basseren ble skrudd i kassen med magneten ut.

Fungert ikke så bra.. All bassen ble i bagasrommet.. Bassen skal jo inni cupen. Brukte de 12"ene som skal bruke nå. Rockford

 

Når står det igjen kun å montere alle greiene på plass og montere forsterker rekket på plass med alle de hullene den skal ha til kabelene..

Forsterker-rekket er 126cm lang/41,7cm brei/10cm høy/brukt 12mm sponn.

Så den passer til nød rett bak basskassen og bakveggen i bagasrommet..

Den skal huse 4 stk Pioneer ODR A2 forsterkere.. + samt 4stk kjølevifter..

 

Kjipt å bygge anlegg i merc 190...Ikke akkurat verden beste plass i bygge i.. *sukk*

Men det gjelder å vite man skal gjøre og ha i bilen og tilpasse etter det=)

 

Bassenkassen`s ytre mål..

Lengde: 82cm

Breide: 28,2cm

Høyde: 45cm

Brukt 22mm sponn.

 

Da vil den passe rett inn, kan hende at man bør pusse bitte liten grann på høyden så den skir rett inn. Måtte neste bryte den på plass..hehe.

Den er ikke på noen måte festet i bilen. Sitter dønnfast!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode tips!!

har du noen bilder:)

bmw 518i 84.mod r.i.p

vw golf 1,6 c 83.mod r.i.p

audi 80cc 84.mod r.i.p

ford granada 2,8 r.i.p

ford granada 2,3 r.i.p

ford sierra stv 86.mod r.i.p

ford sierra sedan 87.mod r.i.p

ford sierra cupe 85.mod r.i.p

ford scorpio 2,4i 87.mod rip

 

mb 190e 85.mod 16*9 brock dragcar

 

ønsker og kjøpe mb 190e dele bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår