Gå til innhold

H3 xenon i spredere (c4)

Ranger emnet


Gjone

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg monterte xenon i spprederne for ei tid tilbake. Og skjønner ikke helt hva som er problemet. Kanskje noen av dere her inne kan hjelpe med deres erfaring.

 

Xenon kitet besto av 2 stk balaster og 2stk pærer. Med andre ord så var det bare å plugge rett i kontakten til gamle pæra.

 

I tillegg har jeg koblet det slik på bilen at når jeg startet med lysbrytern i posisjon 0 så kommer tåkelysa på sammen med Park.

 

Så når jeg starter bilen komme tåkelysa på uten at tåkelysbrytern må skues på.

 

Men tåkelysa fungerer ikke i kombinasjon med nærlysa.

 

Så i går monterte jeg bi xenon i nærlysa. og i det5 kittet fulgte det med kabler til å koble på pluss og minus. Kanskje jeg må ha dette til sprederne og?

 

Vil gjerne høre hvordan dere andre har gjort det.

-BMW 316I Touring

xAudi 100 2.3L s-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke originale spredere på bilen?

Da kobler du styrestrømmen til bryteren på parklys ledningen med en strømtyv rett ved kontakten på rattstammen.

Det er 2 ledninger der, en til høyre og en til venstre, velg én av de ;)

 

Så er det bare å ha det slik du har hatt det opp til nå, så skal det funke antar jeg ;) Du har H4 i nærlysene, så det vil ikke virke så bra i sprederene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Har orginale spredere, men H3 pærene er jo med to ledninger på, så eneste støpslet er jo på selve lykta.

 

Men min tanke er at sprederne ikke får nok strøm ettersom jeg måtte koble pluss og minus til bixenon i hovedlysene....

eller er jeg helt på vidda?

-BMW 316I Touring

xAudi 100 2.3L s-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aaah! Ja, har aldri skjønt det med ledningsnettet til H4 :P

 

Bare å koble opp med et ekstra relé, og bruke +'en (som egentlig er til pæra) som styrestrøm til reléet ;)

 

Koblerelepspreder.jpg

 

Glemte å tegne opp at du kan bruke ett relé på 2 spredere så lenge du bruker et som er kraftig nok :)

 

Relé fåes kjøpt her:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Ovrig/Rele/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bixenon kitet er H4 kit, og trenger strøm for å veksle mellom nær og fjærn..

 

 

At tåkelysa dine ikke funker sammen med nærlys, er sikkert fordi det er koblet sånn orginalt. Fordi det er IKKE LOV... :)

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg overtok bilen for 5 år siden var det nærlys i posisjon 0, i 1 var det park, og i 2 var det fulltlys. Jeg kunne har på sprederne i alle posisjonene.

 

Derfor koblet jeg om, slik at jeg fikk park+tåke i posisjon 0 siden dette er lov på dagtid. og da fungerte tåke lysene både i park og med fultlys.

 

Men etter jeg monterte xenon i sprederne fungerer de bare med park når jeg starter.

 

Noen ganger slukner også den ene spredern ved oppstart, noe jeg mistenker er fordi den får for lite strøm i oppstarten, da xenon krever mer strøm i starten.

-BMW 316I Touring

xAudi 100 2.3L s-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har digitale ballaster da eller? De er hvertfall mer sensetive for spenningsfall kontra vanlige..De digitale er søppel Hvorfor du det ikke bare være slik det er orginalt? Egen bryter til tåkelysa i dash'n og lot kjørelys instillingen være som den var... Snakk om å lage seg problemer da gitt.. :)

Når brytern står i 0-stilling er det lavere spenning ut til lampene enn når den står på "nærlys" fordi kjørelysa skal være svakere enn nærlysa..

 

Og hvordan har du koblet sprederne? Tok vel bare ut orginalpæra fra spredern og kobler inn xenonsettet der?

 

Ja, det var en snasen måte å koble det på faktisk.. ;) Hehe!

 

Joda, men det er tilfelle på endel biler det..Mange som "irriterer" seg på det fordi de MÅ ha på tåkelysa med nærlysa.. Er så kult vettu... nææææt.

 

Møter jeg folk med xenon- nær og tåke skrur jeg på alt jeg har, som da er xenon i nær/fjærn/tåke og 2x55w tusenmetre :)

Endret av Mikkel Bruer

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja hvorfor kunne jeg ikke bare latt det være. Problemet er vel at når jeg var 16 så var det fantastisk kult med park+tåke. og når far da er bilmekaniker synes han det var lettere om det kom på med en gang enn at jeg måtte vri brytern til park og trykke på tåkelys knappen.

 

Samtidig som når jeg da slo over til nærlys/fjernlys så sluknet sprederne.

 

Har ikke digitale balaster, men xenon kitet var heller ikke av de dyreste. bestilt på ebay til 350. Så kan vel hende jeg prøver å koble tilbake til vanlig lys i sprederne igjen..

-BMW 316I Touring

xAudi 100 2.3L s-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, spredere er greit nok det som kjørelys, bruker det selv, med xenon..heh.. Men brytern på C4'n er jo sånn at sprederne står jo på så lenge brytern er trykka inn.. Med andre ord du hadde bare trengt å skru brytern på park, og når du da vrir om til nærlys slukker de:)

Men er jo bare å koble tilbake til orginalen, så er problemet løst, og du kan heelt sikkert kjøre med xenonsettet:)

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektronikken er det BOSCH som står for..

 

Som regel er det masse forstyrrelser og dritt pga disse ettermonterings-xenonsettene. Hele instrumentet mitt i Caddyn nullstiller seg av og til når jeg skrur på fjærnlys ;)

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår